INZERCE

Stará zastávka Bezpráví na hlavní železniční trase mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Foto: Matěj Hlavatý

Odbočka Bezpráví stojí. Nákladná rekonstrukce trati u Ústí nad Orlicí se posunula do další fáze

Správa železnic pokračuje v nákladné rekonstrukci trati na železničním koridoru v úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Vybudovala už odbočku Bezpráví, která umožní provoz vlaků i během stavby, jak oznámil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Správa železnic rekonstruuje jeden z posledních dosud nemodernizovaných úseků prvního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí od května. V jejím rámci se výrazně změní současná podoba stanice Brandýs nad Orlicí, oblíbenou zastávku Bezpráví nahradila odbočka. Rekonstrukce má skončit v roce 2023.

V rámci stavby dojde na téměř 10 kilometrů dlouhém úseku k rekonstrukci železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce.

Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 mm. Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která významným způsobem zvýší propustnost trati.

Zhotovitelem prací v hodnotě 3,396 miliardy korun je sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Stavba je financovaná z programu Blending Call, založeného na kombinaci příspěvku z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.

Hlavními cíli této stavby jsou zlepšení technického stavu a parametrů trati, zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti provozu a zajištění mimoúrovňového a bezbariérového přístupu cestujících na nástupiště.

„Už není nutné kvůli pracím na rekonstrukci trati vylučovat jednu kolej v celém úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí, ale vždy na jednu stranu od nové odbočky může zůstat zachovaný dvoukolejný provoz. Díky tomu se v místě zjednodušila organizace dopravy během stavby a zlepšila se plynulost průjezdu vlaků touto částí koridoru,“ sdělil ČTK Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Omezení provozu plánuje Správa železnic i v příští roce. V únoru začne výluka první traťové koleje v úseku odbočka Bezpráví – Brandýs nad Orlicí, během které kromě rekonstrukce traťové koleje, trakčního vedení a mostních objektů začne i přestavba stanice Brandýs nad Orlicí. V roce 2023 se bude postupně pracovat ba úpravách železničním svršku a spodku ve všech částech traťového úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Postupné výluky zasáhnou také stanici Brandýs nad Orlicí.

Staví se od května

Stavba začala 4. května 2021 výlukou 2. traťové koleje Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, během které se upravilo trakční vedení. Poté se rekonstruovala 1. traťová kolej, trakční vedení a mosty, připravovalo se položení výhybek v plánované odbočce Bezpráví. Poté začala výstavba technologického objektu pro ovládání odbočky Bezpráví. Ve stanici Brandýs nad Orlicí se začaly budovat základy technologického objektu, byla vytržena 3. a 6. kolej a u 4. koleje se začaly betonovat základy trakčních stožárů. 

Na tuto etapu navázala v září výluka 2. traťové koleje Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, která umožnila doplnění výhybek v této koleji a zprovoznění odbočky Bezpráví. Aktivace odbočky Bezpráví následně umožní využití obou kolejí mezi stanicí Ústí nad Orlicí a odbočkou Bezpráví, respektive mezi odbočkou Bezpráví a stanicí Brandýs nad Orlicí při organizaci následující výlukové činnosti. Nebude pak již nutné omezovat provoz celé traťové koleje Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, ale prakticky vždy jen v části, tzn. Ústí n. Orlicí – odb. Bezpráví, resp. odb. Bezpráví – Brandýs n. Orlicí.

Jako první akce, u které byla využita nová odbočka Bezpráví, bude výluka 2. traťové koleje Ústí nad Orlicí – odbočka Bezpráví pro opravu mostních objektů od 16. 10. 2021. Další výrazná omezení provozu budou následovat v roce 2022. Nejdříve započne 1. 2. 2022 výluka první traťové koleje odbočka Bezpráví – Brandýs nad Orlicí, ve které se kromě rekonstrukce traťové koleje, trakčního vedení a mostních objektů zintenzivní i práce na rekonstrukci stanice Brandýs nad Orlicí.

V roce 2023 budou probíhat rekonstrukční práce na železničním svršku a spodku jízdou sanační linky v 1. a 2. traťové koleji ve všech čtvrtinách úseku Ústí n. Orlicí – Odbočka Bezpráví a Odbočka Bezpráví – Brandýs n. Orlicí. Současně budou realizovány dokončovací práce na trakčním vedení. Předpoklad ukončení hlavní stavební činnosti v červnu 2023.

Postupné výluky ve stanici Brandýs nad Orlicí umožní kromě rekonstrukce kolejí a trakčního vedení i vybudování nových nástupišť s výškou nástupišť nad temenem kolejnice ve výšce 550 mm, která přinesou cestujícím výrazně komfortnější nástup do vlaku. Pro přístup cestujících na nově zřízená nástupiště a zajištění jejich bezpečnosti bude vybudován v těchto výlukách podchod, jenž umožní bezbariérový přístup cestujících při příchodu k nástupišti a zároveň propojí obě části města Brandýs nad Orlicí, čímž bude umožněn přístup na obě nástupiště i od souběžné komunikace po levé straně trati u Tiché Orlice. Navíc se mimoúrovňovým přístupem zjednoduší pohyb osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.

Dopad na dopravu

S ohledem na rozsah prací, které budou mít zásadní dopad na plynulost dopravy, platí od letošního 6. dubna výrazná změna jízdního řádu na trati Praha – Česká Třebová. Její dopady se však promítají i do tratí, které na tuto trať navazují, např. mezi Chocní a Náchodem. Regionální osobní vlaky jsou vedeny náhradní autobusovou dopravou. Dálkové vlaky ve směru Praha – Brno jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod (s výjimkou linky R19 (Praha – Choceň – Svitavy – Brno) a vybraných ranních a večerních spojů, aby byla zachována dopravní obslužnost menších měst na trase těchto vlaků). Dálkové vlaky směr Praha – Olomouc jezdí v upravených časových polohách, ve kterých už je zohledněno zdržení na výluce a nutnost kyvadlového řízení dopravy v jednokolejném úseku. Některé spoje linek Ex2 (Praha – Vsetín – Žilina) a R18 (Praha – Luhačovice) jedou v úseku Praha – Česká Třebová vzájemně spojeny.

Objem všech stavebních prací je však takového rozsahu, že se to neobejde v některých dnech bez několikahodinového celkového zastavení provozu v obou traťových kolejích mezi stanicemi Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. V roce 2021 to nastane celkem v 80 případech, kdy bude úplně zastaven provoz na 6 hodin. Pro minimalizaci dopadů na osobní dopravu jsou tato zastavení provozu plánována na noční hodiny.

Tomáš Rovný