Chystáte se na dovolenou a nechcete zmeškat přímý přenos týmu, kterému fandíte, nebo oblíbený seriál? Od včerejší půlnoci žádný problém. Tedy pokud cestujete po Evropě. Od včerejška totiž platí evropské digitální předplatné, které umožňuje jednotný digitální trh.
Online obsah, který si předplatíte doma, můžete od 1. dubna 2018 využívat kdekoli v celé EU. Podle Evropské komise představuje odstranění překážek, které Evropanům bránily ve využívání předplatného k digitálním médiím a obsahu, když byli na cestách další úspěch jednotného digitálního trhu. Je dalším krokem po zrušení poplatků za roaming, které přináší výhody spotřebitelům v celé Evropě již od června 2017.
„Středobodem všech našich digitálních iniciativ jsou občané. Od 1. dubna nepřijdete o své oblíbené filmy, seriály, sportovní přenosy, hry nebo elektronické knihy, na které máte ve své zemi digitální předplatné, ani když zamíříte do kteréhokoli jiného státu EU. Pravidla se budou vztahovat na placené služby, ovšem mohou se pro ně rozhodnout i poskytovatelé bezplatného obsahu. Také pro poskytovatele online obsahu budou nová pravidla výhodná. Odpadne jim totiž nutnost získávat licence pro další oblasti, do kterých jejich předplatitelé cestují,“ uvedli Místopředseda Evropské komise Andrus Ansip, komisařka Marija Gabrielová, bulharský ministr dopravy, informačních technologií a komunikací Ivajlo Moskovski a poslanci Evropského parlamentu Pavel Svoboda a Jean-Marie Cavadavydali.
Podle českého státního tajemníka pro Evropské záležitosti Aleše Chmelaře je novinka významem srovnatelná s loňským zrušením roamingových poplatků. Dohodnutá pravidla bezprostředně reagují na nové chování a zvyklosti uživatelů nových technologií v Evropě. Podle odborných studií výdaje spotřebitelů za předplatné videoslužeb rostly v letech 2010 až 2014 o 113 % ročně a počet uživatelů stoupl mezi lety 2014 a 2015 o 56 %. Dále se odhaduje, že přeshraniční přenositelnost by mohlo využít nejméně 29 milionů lidí, tedy 5,7 % spotřebitelů v EU. A v budoucnu by jich mohlo být mnohem více – do roku 2020 až 72 milionů.
Mohlo by vás zajímat
Téměř 60 % mladých Evropanů navíc uvádí, že možnost s předplatným cestovat hraje při rozhodování o předplacení online služeb důležitou roli. Zavedení přenositelnosti tuto otázku řeší a poskytovatelům služeb zároveň pomůže zvýšit počty předplatitelů.
Podle Evropské komise je dosažení dohody o přenositelnosti je vynikajícím výsledkem úzké spolupráce mezi institucemi EU a evropskými podniky a dalšími zúčastněnými stranami. Jsme plně přesvědčeni, že platformy a poskytovatelé digitálního obsahu tuto příležitost využijí k tomu, aby zlepšili uživatelskou zkušenost. Dnes jsme podnikli další konkrétní krok k vytvoření skutečně jednotného digitálního trhu a evropské digitální společnosti, která zahrnuje všechny občany a je výhodná pro firmy.
Otázky a odpovědi k tomuto tématu je možné si pročíst na tomto odkazu
-chl-