INZERCE

Jednoduše a rychle. Občané Bruselu mají už řadu let možnost své radnici hlásit problémy s chodníky či pouličním osvětlením. Jen pomocí mobilu.

Obyvatelé Bruselu hlásí rozbité chodníky pomocí mobilní aplikace

S tím, jak se města mění vstříc chodcům a cyklistům, důraz na kvalitní veřejný prostor narůstá. Zlepšit péči o něj pomáhají i mobilní aplikace. Například v Bruselu.

Setkal se s tím snad každý. Jdete po chodníku a málem si vymknete kotník na rozviklané dlaždici. Nebo jedete na kole a jen tak tak se vyhnete výtluku, který by vás v lepším případě stál jen nepříjemný pád. V takových situacích byste nejspíše ocenili způsob, jakým by se poškozená infrastruktura dala jednoduše nahlásit. Obyvatelé belgické metropole takovou možnost mají.

V dubnu 2013 totiž odbor bruselské radnice zodpovědný za infrastrukturu a mobilitu spustil internetovou mobilní aplikaci Fix My Street. S její pomocí mohou lidé nahlašovat nejrůznější díry, výtluky, hrboly, špatně viditelné vodorovné značení a další poškození místní infrastruktury. Radnici můžete informovat také o tom, že někde nefungují semafory nebo nesvítí lampa veřejného osvětlení.

Vyfoť a sdílej

„Zjistili jsme, že po takové aplikaci byla ve městě skutečně velké poptávka,“ řekla portálu Cities-today.com Julie Delhayeová, která aplikaci vyvíjela a odpovídá za její provoz. „Předtím v Bruselu nic takového neexistovalo, nicméně se ukázalo, že aplikace dokáže ušetřit městu spoustu času i peněz,“ dodala.

Fix My Street našla inspiraci v podobné aplikaci fungující ve Velké Británii. Funguje poměrně jednoduše, takže ji je schopen využít opravdu každý. Když na své cestě městem potkáte nějakou poškozenou součást infrastruktury, stačí ji pouze vyfotit a nahrát do systému. Není tedy třeba snímek nikam posílat.

Každý takový případ získá své souřadnice a správci systému jsou o novém objektu zpraveni. Ti zprávu následně předají kompetentní osobě či osobám, která záležitost začne řešit. „Když je fotografie i s lokalizačními údaji nahrána a zpracována administrátory, první se o tom dozví náš odbor,“ říká Dimitri Strobbe, asistent a poradce bruselského radního pro dopravu a veřejné služby Pascala Smeta. Pak už se věci ujímají lidé, kteří ji začnou řešit.

Téměř 26 tisíc hlášení ročně

Vše se tedy odehrává na jediné platformě. Občané nemusí trávit dlouhé minuty hledáním správného člověka na radnici, kterému by nějaký problém mohli nahlásit s vědomím, že se o jeho vyřešení postará. Aplikace navíc není použitelná pouze v Bruselu jako městě, ale i v širším okolí, které sestává z devatenácti samostatných částí.

To je velkou výhodou, protože správu infrastruktury může nyní zajišťovat jediný subjekt. „Až do roku 2006 byla každá z devatenácti municipalit odpovědná za své veřejné osvětlení,“ říká Philippe Massart, ředitel komunikace a vnějších vztahů společnosti Sibelga, která provozuje síť pro distribuci elektřiny, zemního plynu a také pro zajištění veřejného osvětlení. „Takže v Bruselu a okolí existovalo devatenáct různých úřadů jen pro osvětlení,“ dodává.

Aplikace také dokáže monitorovat řešení nahlášeného případu a uživatelé, kteří jej do systému vložili, následně dostanou e-mail, jenž je informuje o tom, jak byl vyřešen. Lidé si také mohou prohlížet interaktivní mapu, kde je možné sledovat nahlášená místa a to, jak na nich byly problémy odstraněny.

Od svého spuštění využilo aplikaci Fix My Street více než osm tisíc lidí, kteří jen za loňský rok ohlásili bezmála 26 tisíc případů poškození infrastruktury. „Je to jednoznačný přínos pro Brusel a zejména jeho obyvatele. Pro radnici to znamená, že má v ulicích víc očí, které víc vidí. Kromě toho nemusí někam posílat technický personál, aby místo obhlédl. Dělají to za ni občané,“ uvedl další výhody Dimitri Strobbe.

Nevyužitá data

Aplikace se neustále vyvíjí. Dnes už je možné hlásit také například přeplněné odpadkové koše. Právě tyto případy se podílejí na celkovém objemu nahlášených patnácti procenty. Popeláři jsou tak lépe informováni o tom, kde jsou jejich služby třeba v první řadě.

Podle zjištění radnice se Fix My Street také přičinila o to, že se lidé o veřejné prostranství více zajímají a více hledí na to, aby bylo v pořádku a fungovalo ta, jak má. „V občanech to posiluje pocit sounáležitosti s místem, ve kterém žijí,“ řekl Damiaan de Jonge z odboru dopravy a veřejných služeb.

Město uvažuje, že osloví nejčastěji přispívající uživatele, aby mu pomohli aplikaci ještě více vylepšovat. Kromě dalších služeb by mohly přibýt ikony, protože současné prostředí nemusí vyhovovat úplně každému. Obyvatelé by také časem měli mít možnost z aplikace stahovat souhrnné zprávy o tom, jaké závady byly nejčastěji nahlašovány, ve kterých částech Bruselu, a podobně. Město si je samo vědomo, že přes jeho aplikaci proudí obrovské množství dat, která stojí za to dále zpracovávat a poskytovat svým občanům širší zpětnou vazbu.

-zm-