DB Cargo již mnoho let přepravuje chemické produkty pro skupinu BASF se sídlem v Ludwigshafenu v Německu a Evropě. Před dvěma lety byl představen inovativní koncept kyvadlové dopravy, který úspěšně propojil oba závody. Společnost BASF nyní prodloužila smlouvu s DB Cargo o další dva roky.
Koncept kyvadlové dopravy zahrnuje přepravu mezi dvěma největšími evropskými závody společnosti BASF, Ludwigshafenem v Porýní-Falci a Schwarzheide v Braniborsku. To, co se na první pohled může zdát jako běžná přepravní operace mezi body A a B, odhalí při bližším pohledu sofistikovaný logistický koncep.
„Kombinujeme velký, ale ne zcela vhodný pro přepravu ucelených vlaků s dalšími jednotlivými vozy, abychom mohli našim zákazníkům i nadále nabízet požadovanou kvalitu ucelených vlaků,“ vysvětluje Senior Account Manager ve společnosti DB Cargo BTT Charlotte Hieronimi.
Jak to probíhá? V závodě v Ludwigshafenu se různé chemické zboží nakládá do cisternových vozů nebo speciálních kontejnerů společnosti BASF a spojuje se do ucelených vlaků přímo na vlečce závodu. Pořadí a třídění vozů je zde již zohledněno, protože ne všechny vozy jsou přepravovány do Schwarzheide. Díky tomu, že se vlak tvoří přímo v závodě, není nutné další manévrování na nejbližším seřaďovacím nádraží, což umožňuje rychlé a spolehlivé přepravní časy – což je důležitá výhoda této kyvadlové dopravy.
Mohlo by vás zajímat
Na cestě do Schwarzheide vlak zastavuje na seřaďovacím nádraží v Halle, kde se odpojí vagony pro zákazníky společnosti BASF v regionu a hlavní náklad může rychle pokračovat směrem na Schwarzheide.
Po příjezdu na místo určení se zbývající vagóny odpojí, lokomotiva se otočí a vezme s sebou vagóny do Ludwigshafenu. Na zpáteční cestě je další zastávka v okolí Halle, kde se přidávají další zásilky – tentokrát také průmyslové a nezávislé na zákaznících – a přepravují se do Mannheimu, než se hlavní vlak vrátí do závodu BASF v Ludwigshafenu.
Kyvadlová doprava mezi Ludwigshafenem a Schwarzheide je v provozu od roku 2022 a každoročně přepraví pro společnost BASF přibližně 270 000 tun chemického zboží. Toto číslo se v příštích dvou letech pravděpodobně ještě zvýší, protože od dubna 2024 bude do Schwarzheide jezdit každý týden šest nákladních vlaků místo předchozích pěti.
(nik)