INZERCE

V případě nákupu Embraeru C-390 Millennium se zvýší schopnosti české armády v zabezpečení letecké přepravy materiálu, těžké vojenské techniky i osob. Foto: Ministerstvo obrany

Ministerstvo obrany začalo jednat s brazilským Embraerem o pořízení středních transportních letounů C-390 Millennium

Ministerstvo obrany zahájilo jednání s brazilskou společností Embraer o potenciálním pořízení letounů C-390 Millennium. Jedná se o vojenský střední transportní letoun se schopností plnit široké úkolové spektrum. Rozhodnutí zahájit jednání o možném pořízení těchto strojů vychází z průzkumu trhu a analýz ministerstva obrany, které identifikovaly dané letouny jako nejideálnější řešení pro splnění požadavků jednotlivých složek Armády ČR.

V případě úspěšného výsledku jednání o pořízení Embraeru C-390 Millennium se zvýší schopnosti české armády v zabezpečení letecké přepravy materiálu, těžké vojenské techniky i osob, kde česká armáda musela doposud spoléhat na spojence.

Armáda ČR v současné době nevlastní letoun na střední a velké vzdálenosti s dobou doletu minimálně 12 hodin, který by byl zároveň schopný vzletu a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou.

Nákupem Embraeru by česká armáda získala další nástroj pro zvládání situací, jako je například evakuace z krizových oblastí.

Může sloužit také jako prostředek zdravotnického odsunu osob MEDEVAC a díky systému vzdušného hašení ho lze využít i v boji s rozsáhlými požáry. Z paluby C-390 lze mimo jiné provádět všechny druhy vzdušných výsadků osob i padákového shozu nákladu.

Letoun musí dle požadavků disponovat systémy vlastní ochrany, které zajistí komplexní ochranu při přistání i vzletu v krizových oblastech se zvýšeným rizikem, například při působení v zahraničních operacích.

Akviziční procesy k pořízení letounů Embraer C-390 aktuálně probíhají v několika členských zemích NATO – v Maďarsku a Nizozemsku – letoun se chystá pořídit i sousední Rakousko.

V současnosti letouny C-390 provozuje nejen Brazílie, domovská země společnosti Embraer, ale také Portugalsko.

Česká armáda nevlastní letoun na střední a velké vzdálenosti s dobou doletu minimálně 12 hodin, který by byl zároveň schopný vzletu a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou. Foto: Ministerstvo obrany

„Konkrétním krokem bylo zahájení jednání s cílem dosáhnout co nejnižší ceny a zároveň co nejkratšího termínu dodání. Zároveň mě těší, že na výrobě komponentů pro letouny Embraer C-390 se podílí již několik let česká společnost AERO Vodochody AEROSPACE,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS).

„Ministerstvo obrany se dlouhodobě snaží o zapojení českého obranného průmyslu do všech strategických projektů. Podpora tuzemského průmyslu patří mezi jeden z bezpečnostních zájmů ČR a zároveň koresponduje s novou Obrannou strategií ČR. Dobré zdrojové zajištění armády nám zajistí silnou a spolehlivou obranu. Chceme, aby z armádních zakázek profitovala nejen armáda, ale i naši občané – třeba právě tím, že dojde k rozšíření pracovních příležitostí,“ dodala.

Embraer C-390 Millennium je vojenský dvoumotorový transportní letoun střední velikosti vyvinutý brazilským leteckým výrobcem Embraer. Jde o nejtěžší letadlo, které tato společnost dosud postavila.

Práce na projektu začaly v Embraeru v polovině roku 2000, přičemž počáteční úsilí se soustředilo okolo koncepčního derivátu proudového letadla E190 podobné velikosti jako Lockheed C-130 Hercules. Společnost chtěla místo turbovrtulového pohonu použít čistě tryskový pohon. Podporu tomuto podniku poskytla jak brazilská vláda, tak brazilské letectvo; v květnu 2008 vláda do vývoje projektu investovala 800 milionů realů (440 milionů dolarů).

Čtrnáctého dubna 2009 Embraer obdržel kontrakt na dva prototypy v hodnotě 1,5 miliardy dolarů a na pařížském aerosalonu v roce 2011 Embraer oznámil plány vývoje prodloužené verze letadla jako civilního nákladní letadla.

Okamžitě vzniklo partnerství s různými dalšími společnostmi v programu, včetně takových jako ENAER, OGMA a Boeing. Společný podnik s Boeingem byl oznámen v listopadu 2019, ale během šesti měsíců se rychle rozpadl. Mezi hlavní subdodavatele ve výrobě letadel patří české Aero Vodochody, BAE Systems a Rockwell Collins.

Třetího února 2015 uskutečnil první ze dvou prototypů svůj první let a 4. září 2019 byl brazilskému letectvu dodán první sériový letoun. Osmnáctého listopadu 2019, během přehlídky v Dubaji, Embraer oznámil nový název letadla pro globální trh, C-390 Millennium. Bylo zajištěno několik exportních zákazníků pro C-390, včetně portugalského letectva, maďarského letectva a nizozemského královského letectva.

S nosností 26 tun (57 000 lb) lze letadlo nakonfigurovat tak, aby provádělo různé konvenční operace jako přepravu vojsk, VIP a nákladní přepravu a specializovanější logistické operace, jako tankování za letu v roli tankeru. Užitečné zatížení činí až 26 t (57 000 lb), což představuje dva plné pásové obrněné transportéry M113, jedno obrněné vozidlo Boxer, vrtulník Sikorsky H-60, 74 plně vybavených nosítek s životními funkcemi, až 80 vojáků, popř. lze shodit 66 výsadkářů s plnou výzbrojí a nákladem až 42 000 lb (19 t).

Technické údaje
Posádka: 3 (Dva piloti, obsluha nákladu)
Kapacita: 80 cestujících / 74 nosítek / 66 parašutistů / 7 palet 463L
Užitečné zatížení: 26,3 tun
Délka: 35,2 metrů
Rozpětí: 35,05 metrů
Výška: 11,84 metrů
Maximální vzletová hmotnost: 86 999 kilogramů
Kapacita paliva: 23 000 kilogramů (50 700 lb), 35 000 kilogramů (77,160 lb) s 3 přídavnými nádržemi
Pohonná jednotka: 2krát dvouproudový motor IAE V2500-E-5, každý o tahu 139,4 kN (31 330 lbf)
Výkony
Maximální rychlost: 988 km/h (614 mph, 533 kn)
Cestovní rychlost: 870 km/h (540 mph, 470 kn) Mach 0,8
Pádová rychlost: 193 km/h (120 mph, 104 kn) IAS
Dolet: 5 820 km (3 610 mi, 3 140 nmi) se 14 000 kg (30 865 lb) nákladu
Alt. dolet: 2 820 km (1 520 nmi) se 23 000 kg (51 000 lb) nákladu
Alt. dolet2: 2 110 km (1 140 nmi) s 26 000 kg (57 320 lb) nákladu
Přeletový dolet: 8 500 km (5 300 mi, 4 600 nmi) max. s přídavnými nádržemi; normálně 3 310 nmi, 6 130 km
Dostup: 11 000 metrů
Výzbroj
Závěsy: 3 ×

(hrb)