Senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu po říjnových krajských a senátních volbách obměnil složení. Do jeho řad přibyli čtyři noví členové. Jde o senátory Oldřicha Hájka, Ondřeje Lochmana, Jana Paparegu a Tomáše Třetinu. Ekonomický deník je oslavil s dotazy, proč si vybrali právě tento výbor a čeho by v něm rádi docílili.
Pro čerstvého senátora a bývalého poslance a předsedu sněmovního podvýboru pro dopravu a člen hospodářského a zahraničního výboru Ondřeje Lochmana (STAN) bylo rozhodnutí zamířit do senátního výboru se zaměřením na oblasti hospodářství, zemědělství a dopravy „přirozené“. „Tématům se dlouhodobě věnuji a považuji je za klíčová pro rozvoj našeho regionu i celé České republiky, zároveň tím plynule navážu na svou práci ve Sněmovně,“ uvedl.
V oblasti dopravy vidí řadu příležitostí pro zlepšení. Jde podle něj například o budování bezpečné a moderní infrastruktury nebo o lepší propojení regionů. „Chci se zaměřit na to, aby se strategické projekty v oblasti dopravy a infrastruktury konečně pohnuly kupředu. Konkrétně třeba stavby cyklostezek, elektromobilita, vysokorychlostní tratě nebo klíčové dopravní stavby v regionu i mimo něj,“ zmínil Lochman, který kandidoval do Senátu ve volebním obvodu Mladá Boleslav.
V oblasti zemědělství by Lochman rád přispěl k zajištění udržitelného rozvoje a podpory lokálních producentů, ti jsou podle něj základem soběstačnosti České republiky. Věnovat se chce i otázkám podpory moderních technologií a investic v oblasti hospodářství. „Věřím, že inovace a dobré podmínky pro podnikatele mají zásadní vliv na naši konkurenceschopnost a na kvalitu života obyvatel,“ myslí si.
Dalším nováčkem je v Senátu a výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu ekonom Oldřich Hájek (za ANO), který kandidoval v obvodu Zlín. Hájek také provozuje vysokou školu a je včelař. „S ohledem na mé profesní zaměření jsem měl největší zájem působit ve výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Je to takový ‚všeobjímající‘ výbor, který řeší hlavní společenská a ekonomická témata. Jsem velmi rád, že se mi podařilo místo v tomto výboru získat, protože o působení zde je mezi senátory tradičně velký zájem sdělil Ekonomickému deníku.
Doplnil, že dále také míří do senátního podvýboru pro zemědělství, tato oblast mu je podle něj jako včelaři, myslivci a sadaři velmi blízká. „V současné době je zemědělství administrativně velmi regulováno a řada směrnic má negativní dopady na naše zemědělce. To je oblast, které se chci také pečlivě věnovat,“ podotkl. Hájek je zároveň členem Stálé komise pro rozvoj venkova.
Nově působí ve výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu i stávající senátor a bývalý primátor Mostu Jan Paparega, lídr Lepšího Severu. Aktuálně kandidoval ve volebním obvodu Mostecko. Ekonomickému deníku Paparega sdělil, že právě Mostecko v následujících letech čekají v oblasti hospodářství, energetiky a dopravy velké změny. „V souvislosti s plánovaným útlumem těžby hnědého uhlí je zde reálný předpoklad potřeby transformace hospodářství a energetiky nejen na Mostecku, ale v celém Ústeckém kraji. Proto je potřeba intenzivně pracovat na tom, aby tato transformace byla nastartována,“ poznamenal.
Vytvořit se podle něj mají příležitosti pro zaměstnance, jejichž pracovní poměry jsou nyní ohroženy a dále pak příležitosti pro ty, kteří chtějí svůj profesní a osobní život s Mosteckem spojit.
Paparega je zároveň členem dvou podvýborů, a to podvýboru pro regiony v transformaci a podvýboru pro energetiku. „Věřím, že má účast v těchto orgánech Senátu Parlamentu České republiky bude prospěšná. Nadále se také plánuji aktivně účastnit jednání Výboru pro sociální politiku, který je pro řešení sociálních problémů našeho regionu také velmi významný,“ uvedl.
Novým členem výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu je také senátor Tomáš Třetina (TOP 09), kromě toho působí i v podvýboru pro energetiku a dopravu a podvýboru pro sport. „Jako senátor za obvod Znojmo jsem se rozhodl vstoupit do výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu, protože v sousedství našeho regionu se plánuje výstavba nových bloků jaderné elektrárny Dukovany, což ovlivní životy lidí v celém senátním obvodu,“ sdělil.
Jmenoval také další projekt, které region ovlivní, jde o obchvat Znojma, který je podle Třetiny desítky let trvajícím, takřka nekončícím, příběhem a má zásadní vliv na zlepšení dopravní situace, a tedy i kvality života obyvatel ve Znojmě. „Jako člen výboru se chci zaměřit na podporu těchto strategických projektů, sledovat jejich průběh a zajišťovat, aby byly realizovány efektivně a v souladu s potřebami našeho regionu,“ dodal.
Třetina se chce věnovat i otázkám zemědělství, které je pro Znojemsko podle něj tradičním odvětvím. Podporovat chce opatření, která povedou k udržitelnému rozvoji, a to i s ohledem na otázky zdanění tichého vína, které nesmí být podle Třetiny pro region likvidační. Předsedou senátní výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu i nadále zůstává Miroslav Plevný (BEZPP).
(teč)