Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) má v plánu zprovoznit obchvat Jaroměře 9. září. Stavba aktuálně postupuje podle schváleného harmonogramu, Ekonomickému deníku to sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. ŘSD stavbu zahájilo v září roku 2022, původně oznámilo, že stavební práce skončí ke konci roku 2024, následně termín zprovoznění upřesnilo na 13. září, nyní opět došlo k posunu.
První plány ŘSD ale počítaly s tím, že bude obchvat Jaroměře hotový současně s otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři v prosinci 2021. Přípravu stavby však zdržely spory o výkupy pozemků a stavební povolení v trase obchvatu.
Obchvat má odvádět tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan a Svinišťan. Jde o přeložku silnice I/33, trasa odbočuje z okružní křižovatky vybudované v rámci stavby dálnice D11 a na konci úseku se napojuje na obchvat České Skalice. Stávající I/33 se na trasu přeložky napojí prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Dolany.
Stavbu obchvatu dlouhého 6,6 kilometru vysoutěžila společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez DPH. Projekt zahrnoval výstavbu křižovatek, přeložky sítí a úpravy silnic III. tříd, místních a účelových komunikací a přístupových komunikací na pozemky i vybudování mostních objektů. Jak již dříve Mátl uvedl, nejnáročnějším stavebním objektem je půl kilometru dlouhá estakáda, kterou nová přeložka překonává Labe a přilehlé záplavové území.
V rámci komunikace I/33 připravuje ŘSD také obchvat Náchoda. Na stavbu zahájil státní podnik v červnu výběrové řízení. Předpokládaná hodnota zakázky je 4,053 miliardy korun bez DPH. Dvacetitisícový Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. O stavbu obchvatu usiluje přes dvacet let.
Ve východních Čechách řeší ŘSD zároveň, jak by mohlo vypadat případné napojení na Polsko u města Králíky. Polská strana se totiž výhledově chystá zkapacitnit silniční tahy jak směrem na Králíky, tak i Náchod. Státní podnik nechává pro území zpracovat technickou studii. Zadal ji letos v lednu. ŘSD původně předpokládalo, že závěry studie by měly být známy již letos v létě.
„V současné době je ve fázi zpracování. Termín pro zpracování konceptu TES je 10 měsíců. Jedná se o poměrně dlouhý úsek budoucí komunikace ve složitém území, který je potřeba prozkoumat a navrhnout optimální řešení jak z hlediska technického, tak z hlediska ekonomického,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl.
Dodal, že ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku bude dokončen koncept řešení trasy budoucí silniční komunikace a ta bude následně projednána s obcemi. Dokončení studie se podle Mátla předpokládá přibližně ve druhém čtvrtletí příštího roku a termín se bude podle generálního ředitele ŘSD odvíjet od délky procesu projednávání s obcemi.
(teč)