Odvést dopravu z přetíženého padesátitisícového moravského města.To je hlavní cíl obchvatu na dálnici D 48, jehož první část by měla být otevřena do léta. Aktuální průtah Frýdkem-Místkem má negativní hlukové dopady na bytovou zástavbu a je častým zdrojem dopravních nehod.
Dálnice D 48, na které obchvat vznikne, patří k transevropské silniční síti TEN-T, a propojuje tak dálkový mezinárodní tah z Brna přes Frýdek-Místek a Těšín. Dále se napojuje na komunikace směřující do Polska a na Slovensko.
Obchvat tvoří hned tři dálniční stavby o celkové délce 10,8 kilometru.
„Směřujeme k tomu, aby se první část obchvatu na dálnici D48, která měří více než čtyři kilometry, otevřela na začátku léta. Druhou část pak ŘSD plánuje otevřít do konce roku v polovičním profilu, tedy obousměrný provoz jedním jízdním pásem,“ řekl na ministr dopravy Martin Kupka, který stavbu navštívil.
Problémy se stavbou
Na druhé části obchvatu došlo k sesuvu, který zhotovitel nyní sanuje. Zároveň se objevily problémy s platností stavebního povolení na první a druhý úsek obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic vše nyní řeší tak, aby případné zdržení ve výstavbě bylo co nejmenší.
Devět mostů
Stavba se nachází jižně od Frýdku a Starého Města. Začíná za mostem přes řeku Ostravici napojením na již budovanou stavbu „D48 Frýdek-Místek, obchvat I. etapa“. Trasa poté pokračuje jižně kolem Starého Města. V kilometru 4,450 kříží mostem železniční trať č. 324 Frýdek-Místek – Frýdlant a silnici II/477.
Celkem se v rámci obchvatu vybuduje devět mostů v celkové délce 958 metrů a pět protihlukových stěn. Stavaři budou muset vyřešit celkem 14 přeložek vodohospodářských objektů, 21 elektroobjektů a pěti plynovodů.
Kolik to bude stát?
Celkové výdaje na stavbu představují 3,158 miliardy korun, přičemž příspěvek z Operačního programu Doprava bude nejvýše 1,53 miliardy korun.
Jana Bartošová