Prozatím jen informace z České správy sociálního zabezpečení, Základních registrů a informace o tom, kde stát eviduje vaše údaje. To je výčet informací, do nichž se dostane každý, kdo dostane nový občanský průkaz s čipem. Ty ministerstvo vnitra začalo vydávat od 1. července. Pro většinu dosažitelných služeb je potřeba další identifikátor a to buď datová schránka nebo národní identitní autorita. Vyplývá to z prezentace ministerstva vnitra ke spuštění ověřovací provozu Portálu občana.
Ministerstvo vnitra spustilo Portál občana, jehož vývoj stál podle náměstka ministra vnitra Jaroslava Strouhala 90 milionů korun a vyvíjela jej Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT). O tom, že se NAKIT na vývoji portálu občana podílí jsme psali v loni v říjnu v textu Krmení otesánka jménem NAKIT pokračuje. Dostane 10 mio na Portál občana.
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a náměstek pro informační technologie Jaroslav Strouhal prezentovali, že Portál občana nabízí napojení na 37 služeb státu. Z řad odborné veřejnosti však zaznívá názor, že se současné vedení ministerstva vnitra chlubí něčí, co již dávno funguje. Podle statistik serveru CzechPoint totiž například získání výpisu bodového z domácího počítače prostřednictvím datové schránky funguje od roku 2015, insolvenční rejstřík od roku 2012 a například možnost získat seznam kvalifikovaných dodavatelů od roku 2012.
Na základě dotazu Ekonomického deníku přiznal ředitel odboru eGovernmentu MV Roman Vrba, že „jen“ s elektronickou občankou se lidé k mnoha službám nepřipojí. „Když nebudete mít datovou schránku, připojíte se k ereceptům, službám České správy sociálního zabezpečení a uvidíte náhled informací, které zpracovávají základní registry,“ odpověděl Vrba na dotaz Ekonomického deníku, jaká data získá občan pouze s „oslavovanou“ občankou s čipem. I když ji někdo dostane, nemá ještě vyhráno, elektronické služby si na novém průkaze musí aktivovat a nainstalovat příslušný software do svého počítače. Nezbytným krokem je také zakoupit čtečku na čipové karty.
Podívejte se, jak se ovládá Portál občana:
Podívejte se, které služby jsou dostupné jen s elektronickým občanským průkazem a jaké s průkazem a dalším identifikátorem:
Seznam služeb, které lze se státem vyřídit elektronicky. Zdroj: MV ČR
Dotazy Ekonomického deníku i odpovědi zúčastněných si můžete prohlédnout na záznamu TK v čase 23:26
Náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal na to reagoval s tím, že je celý projekt na začátku a ostatní služby se budou k portálu občana připojovat. Navíc je podle něj potřeba mít na paměti především bezpečnost celého systému, protože obsahuje velmi citlivá data. Proto stát bude i nadále prosazovat komunikaci a autorizaci přes datové schránky, které se už osvědčily a některé jejich funkce byly upraveny tak, aby více vyhovovaly uživatelům (například archivování zpráv více než 90 dnů, což dosud nebylo možné). Strouhal představil také tři videoklipy, které prezentují, co všechno umí nový občanský průkaz.
Při testování Portálu občana redakcí Ekonomického deníku bez občanského průkazu s čipem, ale s funkční datovou schránkou se podařilo od počítače zajistit výpis z bodového konta řidiče, který do datové schránky přišel během několika minut. Proč však žadatel, který je připojen přes datovou schránku a tedy i přes základní registry, musí vyplňovat při žádosti o výpis z bodového konta řidiče číslo řidičského oprávnění, když stát tuto informaci samozřejmě má, vysvětlil ředitel Vrba tím, že jde o systém ministerstva dopravy.
Informace z ČSSZ, které se v Portálu občana také nabízejí, nejsou pouze s datovou schránkou aktivní. Podle ředitele odboru eGovernmentu Romana Vrby proto, že informace, které spravuje ČSSZ jsou velice citlivé a vedení České správy sociálního zabezpečení požaduje, aby byl pro přístup k nim prostřednictvím Portálu občana dodržena nejvyšší možný stupeň autorizace, tedy přes občanku s čipem a čtečku, nebo přes národní identitní autoritu (eIdentitu). Pro její zřízení je však vyžadována jednak online registrace a pak návštěva CzechPointu, kde se musí vyplnit a podepsat „Žádost o poskytnutí údajů třetí osobě (ZR10)“. Ta prozatím není v Portálu občana nahrána, ale podle Vrby by mohla být doplněna v řádu několika dnů. Paradoxem však je, že pokud se uživatel naloguje na portále ČSSZ svou datovou schránkou, do systému sociální správy se dostane i bez „elektronické“ občanky.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka je v České republice nyní spuštěno 7.722 elektronických systémů, které využívá veřejná správa. Proto doufá, že v brzké době přibudou další organizace, které se do Portálu občana budou chtít připojit, čímž se jeho užitná hodnota bude zvyšovat. „My samozřejmě musíme dokončit další velké projekty elektronizace státní správy eSbirka a eLegistlavita, což je úkol pro nejbližší období. Ale mezitím doufám, že se do portálu začnou připojovat i města a obce a bude možné například platit komunální poplatky touto cestou,“ řekl Hamáček.
Pokud by měl někdo z vedení měst či obcí zájem své služby do Portálu občana zapojit, měl by kontaktovat Odbor eGovernmentu Ministerstva vnitra ČR, který má celý projekt na starosti.
Jiří Reichl