Unikátní ozubnicovou trať z Tanvaldu do Kořenova čeká obnova za 432,1 milionu korun bez DPH. Vítěznou nabídku podala společnost Chládek a Tintěra. Úplná výluka kvůli rekonstrukci začne na trati 15. dubna příštího roku a hotovo by mělo být v únoru 2026. Stavba bude spolufinancována z přeshraničního programu Interegg Česko – Polsko 2021–2027.

Dvanáctikilometrová jednokolejná trať, která spojuje Jizerské hory a Krkonoše je kulturní památkou. Předloni oslavila 120 let své existence a již delší dobu je ve velmi špatném stavu. Správa železnic proto loni koncem roku zakázala na trati provoz historických vlaků, a to až do dokončení rekonstrukce. Na její opravě se Správou železnic spolupracuje i polské Dolnoslezské vojvodství.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová informovala, že na nejstrmější trati v České republice dojde díky rekonstrukci ke zlepšení stavebně-technického stavu a zvýšení bezpečnosti. Významnou součástí projektu je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný.

Práce budou zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za ocelové ve tvaru ypsilon, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Počítá se také s výměnou kolejnic, strojnímu čištění štěrkového lože a opravě výhybek v dopravnách a na odbočce do areálu firmy Ornela.

Mohlo by vás zajímat

Stavbaři provedou také obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění přejezdové konstrukce na sedmi přejezdech a opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Polský správce kolejí využije výluku k výměně kolejnic v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a k zabezpečení dvou železničních přejezdů.

Obnova takzvané zubačky je podle Správy železnic největší investiční akcí programu Interreg. Státní organizace získá na základě smlouvy, kterou uzavřela letos v únoru s ministerstvem pro místní rozvoj, dotaci ve výši až 80,7 procenta ze způsobilých nákladů, tedy 367,7 milionu korun.

(teč)