Zavedení digitálních řidičských průkazů v celé Evropské unii, délku platnosti oprávnění na 15 let pro osobní auta a motocykly a na pět let pro nákladní auta a autobusy či sebehodnocení způsobilosti k řízení, podpořili v rámci aktualizace pravidel Evropské unie pro řidičské průkazy na konci února poslanci Evropského parlamentu.
Nová pravidla umožňují také řízení vozidel s dohledem již od 17 let. V České republice už tuto možnost řeší lednová novela zákona o silničním provozu. Evropská pravidla u začínajících řidičů ale počítají po dobu dvou let zároveň také s přísnějšími tresty za nebezpečnou jízdu a nulovou tolerancí alkoholu a návykových látek.
Další novinkou by mělo být sebehodnocení řidičů. Europoslanci souhlasili s tím, aby lidé při vydávání a obnovování řidičského průkazu sami posuzovali svou způsobilost k řízení. „Na rozhodnutí členských států by bylo, zda nahradit toto sebehodnocení lékařskou prohlídkou s minimálním souborem kontrol, jako je kontrola zraku a kardiovaskulárních onemocnění řidičů,“ informoval tiskový servis Evropského parlamentu.
Dále se k opatření dodává, že evropští poslanci chtějí, aby vlády EU věnovaly více úsilí zvyšování povědomí veřejnosti o psychických a fyzických signálech, které mohou člověka při řízení ohrozit.
Europoslanci podpořili také zavedení digitálního řidičského průkazu, který by byl platný v celé EU. S jeho návrhem přišla Komise loni v březnu. Průkaz by bylo možné mít nahraný pouze v mobilním telefonu. Digitalizace by měla usnadnit mimo jiné například blokaci řidičského oprávnění při spáchání závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta průkazu.
Změny kladně podpořilo 339 poslanců, 240 bylo proti a 37 lidí se zdrželo hlasování. Další osud pravidel bude řešit až nový Evropský parlament, který vzejde z červnových voleb.
A rámci aktualizace pravidel se řešila i možnost, že bude možné v 18 letech získat řidičský průkaz pro řízení nákladního automobilu nebo autobusu až pro 16 cestujících, pokud budou mít mladí lidé osvědčení o odborné způsobilosti.
Europoslanci naopak nesouhlasili s návrhem Evropské komise na zkrácení platnosti řidičských průkazů pro seniory. Od nových pravidel si Evropský parlament slibuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu či posun v digitální transformaci Unie.
Na evropských silnicích každoročně přijde o život až 20 tisíc lidí. Řidiči by se i proto podle Evropského parlamentu měli lépe připravovat na reálné dopravní situace a to, že se v rámci dopravního provozu pohybují také chodci, děti, cyklisté nebo například uživatelé elektrických koloběžek. Proto by podle Evropského parlamentu měla být součástí zkoušek řidičů pro získání řidičského průkazu také jízda na sněhu a na kluzkém povrchu, bezpečné používání telefonu za jízdy, mrtvý úhel, asistenční systémy řidiče a zajištění bezpečného otevírání dveří vozidla.
(teč)