INZERCE

Dnes kvůli tomu, že je čím dál méně praktických a pracovních lékařů, mají firmy problém vykonávat prohlídky svých zaměstnanců, přitom to ale mají dáno ze zákona, říká výkonná ředitelka Renturi Kateřina Piwková. Foto: Renturi (se svolením společnosti)

O zajištění pracovního lékařství je kvůli nedostatku lékařů čím dál větší zájem, říká ředitelka firmy Renturi Kateřina Piwková

Každý zaměstnavatel je ze zákona povinen zajistit svým zaměstnancům pracovně-lékařskou péči. Jenže v době, kdy je pracovních lékařů jako šafránu a ani s praktiky to není žádná sláva, to začíná být pro velké firmy, zvláště ty, které mají závody na odlehlejších místech, velký problém. Pomoci v tomto ohledu umí společnost Renturi, která se specializuje na závodní péči a pracovní lékařství ve velkých firmách.

Těm zároveň dokáže ušít péči na míru tak, aby preventivně bránila nemocem z povolání. Odborníci v podobě lékařů, fyzioterapeutů, výživových poradců a ergonomů přitom fungují přímo na pracovišti, takže jsou zaměstnancům stále dostupní a odbourávají se prodlevy, k nimž dochází při běžném poskytování péče.

„Dnes kvůli tomu, že je čím dál méně praktických a pracovních lékařů, mají firmy problém vykonávat prohlídky svých zaměstnanců, přitom to ale mají dáno ze zákona. Zejména odlehlejší fabriky s tím mají potíže, proto samy hledají a kontaktují nás, zda bychom jim byli schopni pomoci. O pracovní lékařství tak je z důvodu nedostatku lékařů čím dál větší zájem,“ uvádí výkonná ředitelka Renturi Kateřina Piwková.

Společnost Renturi, která je jedním z největších nestátních poskytovatelů pracovního lékařství v ČR, má dvě divize – pracovního lékařství a laboratoří, přičemž v rámci pracovně-lékařských služeb se stará o několik desítek tisíc zaměstnanců. Mezi její klienty spadají velké fabriky, jako je Hyundai, Lego, Amazon, Continental, Aerospace či Honeywell. U každého klienta si přitom Renturi zřídí ordinaci, takže je on-site partnerem přímo ve fabrice.

„Vybudujeme si ordinaci u klienta, kterou registrujeme jako poskytovatele pracovně-lékařských služeb, někde fungujeme i jako praktický lékař. Do této kliniky pak nabereme své zaměstnance – místně příslušné lékaře a sestry,“ přibližuje Kateřina Piwková.

Zároveň je péče ušita na míru klienta tak, aby odpovídala potřebám jeho zaměstnanců. Na začátku si tak management nového klienta sedne s odborníky z Renturi vytvoří spolu model péče vyladěný k maximální funkčnosti a smysluplnosti. Po konziliích složených z ergonomů, lékařů, a odborných metodiků vznikne specializované pracoviště, které se věnuje rehabilitacím pohybového aparátu nejvíce zatěžovaného při výrobním procesu. To může být vybaveno speciálními vysokovýkonnými lasery, reboxy, elektroterapií, celotělovými vanami či vanami na horní končetiny. Součástí mohou být i moderní tělocvičny pro skupinové lekce.

Prevence na prvním místě

Například ve fabrice Hyundai je ordinace otevřena denně čtyři hodiny od 12 do 16 hodin tak, aby byla pokryta dopolední i odpolední směna. Vedle lékařky Marcely Tkaczové tu působí také čtyři fyzioterapeuti, kteří ve směnném provozu od šesti ráno do deseti večer zajišťují rehabilitace. Program je přitom rozdělen na zdravotní a preventivní péči.

„Preventivní péče vypadá tak, že všichni noví zaměstnanci si projdou ergonomickými lekcemi, kdy je naše fyzioterapeutky podrobně školí v principech správné ergonomie práce. A pak máme balíčky preventivní péče, kde každý zaměstnanec, který je tu déle než rok, má nárok na balíček podle toho, jak exponovanou zastává pozici ve fabrice. Pokud například víme, že má velké zatížení rukou, snažíme se mu v rámci balíčku poskytnout péči zaměřenou právě na nejvíce přetížené oblasti. Začínáme od krční páteře, dáváme vířivku na ruce a k tomu se snažíme znovu osvěžit principy správné ergonomie, protože si pacient při vstupním semináři všechno nezapamatuje,“ vysvětluje Marcela Tkaczová.

Během preventivní péče jsou zároveň vytipováváni ti, kdo už nějaký problém mají, načež absolvují potřebná vyšetření a je jim indikována fyzioterapie či další péče. Protože přitom ambulance Renturi nejsou smluvní zařízení, kde by byla poskytována péče hrazená zdravotními pojišťovnami (služby hradí zaměstnavatel), není ani nijak omezeno penzum rehabilitace, kterou pacient potřebuje.

„Velkou výhodou je, že jsme tu jednoduše dostupní přímo u továrny, a pacienti tak mají rychlé ošetření. Oproti tomu v nemocnici, kde také pracuji, musejí často čekat měsíc na vyšetření lékaře a další měsíc na terapii. Pak je pacient v dvouměsíčním skluzu a problém se většinou sám nevyřeší, může se i zhoršovat. K nám mnohdy pacient přijde i jen s lehkým nálezem třeba na EMG, ale protože dostane správné ošetření včas, předejdeme zhoršení,“ poukazuje Marcela Tkaczová s tím, že se často setkává s problémy s páteří, nosnými klouby či přetíženými svaly na předloktí, kdy pak řeší syndromy tenisového lokte či karpální tunely.

Zároveň už na začátku umožnil Hyundai odborníkům, aby si prošli všechny haly, viděli pracovní pozice a mohli se podělit o své postřehy. Protože ale i později naráželi zdravotníci při školeních na pochyby zaměstnanců s tím, že o jejich práci nemají ponětí, protože ji na vlastní kůži nezažili, rozhodli se odborníci zajít ještě dál.

„Dostali jsme možnost zkusit si práci na lince, kde jsme dva dny fungovali jako řadoví zaměstnanci. Byla to pro nás velmi cenná zkušenost, protože jsme viděli, jak těžká práce to je. Pracovníci musejí dělat stále se opakující pohyby během celé směny, a smekám před všemi, kdo to zvládají. My se jim alespoň snažíme pomoci s přetíženými partiemi, které dostávají během práce zabrat,“ dodává Marcela Tkaczová.

Díky covidu stoupl zájem o Dny zdraví

Protože Renturi poskytuje péči přímo u svých klientů, přibylo jí obrovské penzum práce během covidové pandemie. Zpočátku tak společnost pomáhala zajišťovat ochranné pomůcky, v dalším roce zase přišlo testování zaměstnanců.

„Museli jsme zajistit obrovské množství personálu a testů, investovali jsme do toho množství energie, peněz a času. Když se rozkřiklo, že testujeme u našich velkých klientů, začaly se přidávat další firmy a poptávka byla obrovská. Testovali jsme tak i ve společnostech, které nebyly našimi hlavními klienty na on-site péči. Takových jsme měli stovky,“ popisuje Kateřina Piwková.

Nezbytné tak bylo nabrat množství sestřiček a lékařů. To Renturi zvládla díky tomu, že má i v „mírových“ časech vybudovanou velkou náborovou jednotku, která denně shání zdravotníky po celém Česku.

K testování se pak přidalo také očkování, a i zde nezůstalo jen u služeb pro stálé klienty. „U nás bylo zřízeno očkovací centrum nejen pro zaměstnance, ale i pro širokou veřejnost,“ říká Marcela Tkaczová.

Díky covidu také stoupl zájem o Dny zdraví, které Renturi pro své klienty zajišťuje, a to oproti době před pěti lety až trojnásobně. „Letos zaznamenáváme obrovský nárůst poptávky na Dny zdraví týkající se prevence. Obvykle jde o dva směry. Jednak si firmy žádají prevenci v oblasti, v níž pracují. Pokud tedy mají hodně zaměstnanců na výrobních linkách, snaží se jim říci, jak se mají starat o své ruce – máme fyzioterapeuty, kteří pomáhají s různými cviky a ukazují, jak rukám odlehčit. A pak se dny týkají oblasti očkování, prevence chřipky, dechových cvičení či před prázdninami melanomu,“ přibližuje Kateřina Piwková s tím, že všechny velké výrobní podniky nyní pořádají Dny zdraví každý čtvrtrok.

Firmy se začínají uvědomovat důležitost péče o zdraví zaměstnanců

Vedle toho Renturi jako nadstandard nabízí i speciální péči pro management. Protože u nadnárodních společností není žádnou výjimkou, že manažer pochází ze zahraničí, zajistí mu společnost během jeho pobytu v Česku praktického lékaře a další základní péči plus nadstandard v případě, že se jemu nebo jeho rodinnému příslušníkovi něco stane. Vedle toho probíhají nadstandardní manažerské prohlídky celkového zdravotního stavu v režimu, který je na dohodě s danou firmou.

„Je zvýšený zájem například o prohlídky s genetickým screeningem. O tato nadstandardní vyšetření se zájem za posledních pět let zdvojnásobil,“ doplňuje Kateřina Piwková.

Vedle pracovního lékařství má Renturi ještě autorizovanou laboratoř fyziologie práce, kterou spustila v roce 2016. V ní měří fyzikální faktory a lokální svalová zátěž, což je něco, co zaměstnavatelé musí mít z nařízení hygieny při popisech pracovních míst. Renturi má přitom „pevnou“ laboratoř, kde se vyhodnocují výsledky, měření však probíhají přímo ve firmách na zaměstnancích v provozu.

Protože je společnost Renturi na trhu už od roku 2009, získala možnost sledovat, jak se požadavky firem v oblasti zdraví mění. „Zájem je větší, což je u velkých výrobních podniků dáno i nedostatkem zaměstnanců. Předhánějí se tak v tom, aby zajistili co nejlepší benefity, a starají se o to, aby zaměstnanci zůstali zdraví a v pohodě,“ konstatuje Piwková. „Naši klienti z řad velkých nadnárodních společností si uvědomují víc než kdy dřív, jak důležitá je prevence a starost o své zaměstnance, a investují do ergonomických a rehabilitačních programů nemalé finanční prostředky, které se jim ale vracejí snižováním nemoci z povolání pohybového aparátu,“ uzavírá.

Michaela Koubová

Text původně vyšel na webu Zdravotnický deník, který stejně jako Ekonomický deník spadá pod vydavatelství Media Network s.r.o.