Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) upravilo zadávací dokumentaci ve výběrovém řízení na zhotovitele stavby obchvatu Náchoda. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla došlo k upřesnění technického řešení a soupisu prací. „K zásadním změnám projektu ale nedochází,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl. Aktuálně je podle něj termín pro podání nabídek stanoven na den 13. září. Pravděpodobně ale podle něj dojde k dalšímu posunu.
„Věřím, že nabídky budou podány někdy na přelomu září nebo října, abychom stihli vybrat zhotovitele stavby do konce listopadu a v prosinci zahájili samotnou realizaci stavby, na kterou je vydáno pravomocné stavební povolení,“ konstatoval Mátl.
Výběrové řízení bylo vypsáno v červnu, na stavbu je aktuálně vydáno stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava. Předpokládaná hodnota zakázky je 4,053 miliardy korun bez DPH. Pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu obchvatu získalo ŘSD v roce 2017. Jeho vydání trvalo úřadům osm let. Loni v polovině října zahájilo ŘSD na stavbě obchvatu archeologický záchranný výzkum.
Samotnou stavbu obchvatu plánuje ŘSD na tři roky, první řidiči by se po něm měli projet podle očekávání na konci roku 2027. Dvacetitisícový Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. O stavbu obchvatu usiluje přes dvacet let.
Obchvat má po dokončení svést mimo město tranzitní dopravu ze silnice I/33 mezi Hradcem Králové a hraničním přechodem do Polska. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou. Projekt zahrnuje stavbu dvou tunelů o celkové délce 463 metrů a dvě mostní estakády o celkové délce 583 metrů.
ŘSD v Královéhradeckém kraji připravuje také obchvaty Jaroměře na Náchodsku a Nové Paky na Jičínsku. Obchvat Jaroměře by měl být zprovozněn 9. září, stavební práce začaly v září roku 2022.
Obchvat má odvádět tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan a Svinišťan. Jde o přeložku silnice I/33, trasa odbočuje z okružní křižovatky vybudované v rámci stavby dálnice D11 a na konci úseku se napojuje na obchvat České Skalice. Stávající I/33 se na trasu přeložky napojí prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky Dolany.
(teč)