Kritický nedostatek strategických zásob energetických surovin vedl vládu k návrhu opatření, které ministru dopravy umožní rozhodnout o přednostní přepravě mimořádných nákladních vlaků převážejících energetické suroviny. Stejně jako zaoceánské lodě se zkapalněným zemním plynem u břehů Evropy nezvládají vykládat svůj náklad, podobná situace je i na české železnici. Ačkoliv před topnou sezónou brázdí republiku nebývalé množství nákladních vlaků s uhlím, kapacita nestačí. Nejsou vagóny ani strojvůdci.
Státní nákladní dopravce ČD Cargo v současné době nasadil bezprecedentní množství uhelných vagónů. I přes rekordní dodávky, které nemají v historii obdoby, se musí potýkat s limitujícími faktory. „Výluková činnost na tratích nás samozřejmě brzdí. Své limity mají ale i samotné vagony a personál. Kolegům v dolech se také snažíme vyjít vstříc, protože i těžba má své omezující faktory. Klíčové ale je, že jsme byli všichni dohromady schopni zorganizovat skokový nárůst počtu vlaků. Doprava uhlí má u nás maximální prioritu,“ vysvětluje pro Ekonomický deník generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.
Pro srovnání: loni v červenci přepravilo Cargo 428 tisíc tun hnědého uhlí, letos bylo toto množství dvojnásobné, tedy 862 tisíc tun. Meziročně přeprava stoupla o 2,2 milionů tun na stávajících 6,6 milionů. Několika set metrů dlouhé vlaky křižují republiku s nebývalou frekvencí a vozí uhlí z dolů ke konečným odběratelům, kterými jsou nejčastěji elektrárenské a teplárenské provozy.
Aby společnost mohla přijímat další objednávky, razantně zvýšila počet disponibilních vozů pro přepravu uhlí. Část vozů dala opravit, některé před zahájením topné sezóny najala. Pro přepravy přidělila i větší než plánované množství hnacích vozidel.
Další navýšení kapacit dodávek je ale podle státního dopravce v tuto chvíli v podstatě nemožné. Pro přepravu energetického uhlí využívá 2115 vozů, což je dvojnásobek oproti loňskému říjnu. „Na trhu pronájmu nákladních vozů není možné zajistit další vozy. Všechny relevantní jsou v současnost na trati a green deal nedává smysl pro nákup dalších výsypných vozů, nevyplatí se to, “ vysvětluje odpovědný ředitel.
Nejsou ani strojvůdci
ČD Cargo přistoupilo i k mimořádným odměnám pro zaměstnance za práci přesčas, a to nad rámec kolektivní smlouvy. „Vlivem zásadní změny nákladů na realizaci dopravy v letošním roce je nezbytné přistoupit ke zvýšení cen. Jednáme s našimi zákazníky o růstu cen jak na poslední čtvrtletí letošního roku, tak i na rok příští. Bohužel to nejsou pouze jednotky procent, jak bylo v minulosti zvykem. Zvýšení je však nezbytné pro udržení ekonomické stability naší společnosti“, konstatuje Tóth.
Uhelné sklady ožívají
O uhlí nemají zájem ale jen velkoodběratelé. S přechodem na čistší vytápění mají zájem i běžní uživatelé a uhelné sklady zažívají doposud renesanci. ,,Objednám uhlí a přivezou mi ho vagónem. Několik let se to nepoužívalo, ale začali jsme ji používat, abychom měli uhlí pro zákazníky“, říká podnikatel Anděl z Jihlavy, který nechal zprovoznit železniční vlečku.
Tuzemské hnědouhelné doly mají nasmlouvané i exporty do zahraničí. Významnou část tvoří slovenští zákazníci, ČD Cargo vozí přibližně 10 vlaků měsíčně pro teplárnu v Žilině a firmu Bukóza Nový Hrabovec. Dalších deset vlaků jezdí do Polska, Maďarska a dále pak na Balkán.
Mohlo by vás zajímat
Jana Bartošová