Správa železnic vybrala v tendru na pokrytí 5G v rámci zavádění FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) pro koridor mezi Prahou, Českou Třebovou, Brnem a Ostravou společnost AŽD Praha. Jde o první etapu pokrytí tunelů. Společnost se zakázky zúčastnila jako jediná a nabídla cenu 88,2 milionu korun s DPH. Vyplývá to z informací na webových stránkách Správy železnic a Věstníku veřejných zakázek.

Vítěz zakázky má vypracovat projektovou dokumentaci pro provádění stavby se zohledněním konkrétních výrobků, technologií, technologických postupů a výrobních podmínek zhotovitele stavby. Další povinností je výkon dozoru projektanta při zhotovení stavby, dalšími body jsou zhotovení stavby podle projektové dokumentace jako stavby dočasné a zajištění převodu na trvalou stavbu, a to v rámci řízení o změně užívání stavby.

Správa železnic mimo jiné v dokumentaci k tendru uvádí, že má dodavatel prokázat, že v posledních pěti letech realizoval nejméně jednu významnou službu v oblasti projektových prací na systému GSM-R s pokrytím alespoň 10 traťových kilometrů.

Zavádění systému FRMCS má nahradit zmiňované současné pokrytí GSM-R, které je podle vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu z loňského listopadu postavené na 30 a více let starých komunikačních konceptech. Jeho možnosti jsou vyčerpány podporou nejkritičtějších aplikací zabezpečení jízdy vlaku a ekonomická udržitelnost nepřekročí rok 2030, zmiňuje ministerský odbor elektronických komunikací.

Mohlo by vás zajímat

Evropská unie proto v roce 2023 legislativně zakotvila první fázi standardizace nástupnického systému FRMCS který v období let 2024 až 2027 projde podrobnější standardizací i provozními zkouškami a bude připraven pro provozní nasazení. Většina členských zemí EU a sousedících zemí EHS mají už podle resortu průmyslu a obchodu naplánovánu výstavbu tohoto systému na léta 2028 až 2035.

FRMCS je součástí úsilí Evropské unie vybudovat jednotný evropský železniční prostor (SERA) a sjednotit zabezpečení jízdy v rámci Evropy. Napříč Evropu se zavádí systém ERTMS (European Rail Traffic Management System), který podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí a umožňuje zvýšení kapacity železnice.