V Německu se loni do železnice investovalo 114 eur na hlavu, tedy o něco více než do dálnic a spolkových silnic. Tento trend má navíc podle dosavadních rozpočtových plánů v příštích letech pokračovat. Pro-Rail Alliance zveřejnila čísla na základě vlastní analýzy. Trend desetiletí trvajícího zvýhodňování automobilů se tím podle jejího výkonného ředitele Dirka Flegea v Německu zastavil.
Aliance Pro-Rail od roku 2005 vypočítává roční investice do železniční infrastruktury v Německu a řadě dalších zemí v přepočtu na jednoho obyvatele. Od roku 2014 dochází v Německu k trvalému nárůstu investic. V roce 2021 dosáhly investice na obyvatele rekordní hodnoty 124 eur – to však zahrnovalo navýšení vlastního kapitálu pro Deutsche Bahn, o kterém spolková vláda rozhodla pro rok 2021, ale vyplatila ho až o rok později. V roce 2014 činily investice do železnice v Německu v přepočtu na obyvatele ještě 49 eur. Jako přibližný cíl pro příští dva až tři roky Flege uvedl 150 eur na obyvatele. „Do konce desetiletí by tato hodnota měla být v Německu jasně překročena,“ řekl.
Podle hodnocení lobbistického sdružení dosahují nejvyšších hodnot v mezinárodním srovnání Lucembursko (575 eur) a Švýcarsko (450 eur). Srovnání těchto hodnot není příliš vypovídající, protože například v alpských zemích s mnoha tunely a mosty stojí jeden kilometr železnice v průměru více než v Německu. V žebříčku je však před Německem také mnoho zemí, kde je situace srovnatelnější.
Flege dal jasně najevo, že investice na obyvatele ve Švýcarsku nejsou pro Německo vhodným cílem. Tolik peněz by se v Německu utratit nedalo. Flege vidí prioritu v údržbě stávající sítě. Správné heslo je „údržba před novou výstavbou“ – ale je třeba i nové výstavby a reaktivace starých tratí.
V absolutních číslech bylo podle Svazu pro železnici v loňském roce investováno 9,61 miliardy eur do železniční infrastruktury a 8,86 miliardy eur do spolkových silnic, tey dálnic a spolkových silnic. Pro rok 2024 lobbistické sdružení předpokládá, že tento poměr bude 60 ku 40.
(mig)