Proměna podoby kontrol, zaměření přímo na odstraňování nedostatků a plnění takzvaných akčních plánů místo prevence či zacílení na co nejvyšší míru digitalizace, Drážní úřad představil hlavní plány pro letošní rok. „Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Nová strategie dohledu nad sektorem vychází podle úřadu z evropské legislativy. „V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu,“ sdělil Kolář. Dosud se úřad zaměřoval v rámci kontrol zejména na prevenci.
Drážní úřad plánuje zároveň letos spustit portál, přes který bude možné podávat všechny žádosti. Zrušit chce papírovou podobu zkoušek strojvedoucích, což má umožnit flexibilní zpracování testů. Uchazeči by si díky tomu měli možnost vyzkoušet vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky by mělo být podle Koláře možné licenci žadatelům nově vydat na počkání.
Další novinkou by mělo být zřízení registru, který má pomoci zlepšit dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí také úřad připravuje koncepci společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici. Ten je ale zatím podle Koláře „v plenkách“.
Mohlo by vás zajímat
Ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek upřesnil, že v registru by měly být veřejně dostupné všechny informace k mimořádným událostem, tedy co se stalo, jaké byly příčiny, jaké jsou závěry šetření a jaká jsou bezpečnostní doporučení a co následovalo za bezpečnostní doporučení. „Víceméně, co Drážní inspekce vyšetří,“ uvedl. K dispozici by tak měla být celá závěrečná zpráva i reakce Drážního úřadu.
Zacíleno na digitalizaci
Jiří Kolář poznamenal, že by chtěl Drážní úřad postupně digitalizovat všechny interní procesy. Do dalšího zefektivnění agend se pouští Drážní úřad poté, co předal stavební část agendy na Dopravní a energetický stavební úřad, který funguje od začátku loňského roku. Podle Koláře následovala interní restrukturalizace činností jednotlivých oddělení i nábor nových pracovníků. „I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení,“ zmínil.
Drážní úřad chce v letošním roce pokračovat v souvislosti s liberalizací evropského trhu také v uzavírání dohod o spolupráci s drážními úřady sousedních států. Radek Šafránek zmínil i takzvanou „malou interoperabilitu“, která umožňuje zajíždění dopravců do příhraničních stanic. V současnosti je podepsaná dohoda s Polskem a Slovenskem. V přípravě je podle vedení Drážního úřadu dohoda s Německem a Rakouskem, které ale „příliš nekomunikují“. „Proces trvá roky, než se dospěje k nějakému finále,“ konstatoval Štěpánek.
Oprávnění zajíždět do příhraničních stanic má v současnosti 30 polských a slovenských dopravců. Dohody vycházejí podle Drážního úřadu z evropských směrnic a jsou jedním z prvků jednotného evropského železničního prostoru.
Pokračuje se také v procesu zavádění výhradního provozu pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS). Aktuálně je vybaveno zabezpečovačem podle Šafránka přibližně tisíc vozidel. Po první fázi zavádění ETCS letos v lednu by se mělo pokračovat podle Šafránka v příštím roce na jižní spojce do Českých Budějovic. Výhradní provoz má být rozšířen také na trať z Berouna do Chebu. Infrastruktura je podle něj připravená.

Drážní úřad zbilancoval ohledně počtu evidovaných licencí strojvedoucích, který i nadále klesá. Ke konci roku 2024 jich Drážní úřad evidoval 9162, z toho bylo 110 žen, jejichž podíl na celkovém počtu naopak pomalu narůstá. Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky podle Drážního úřadu spíše stagnuje, nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.
Co se také snižuje, je počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celé České republice. Aktuálně má licenci k provozování drážní dopravy v zemi 96 českých a 15 zahraničních dopravců.
Drážní úřad informoval také o tom, že v loňském roce došlo ke 133 střetům silničních a drážních vozidel, šlo o nejnižší počet za posledních pět let, usmrcených lidí bylo 26. V loňském roce také zaniklo 58 přejezdů. Ředitel provozní sekce Drážního úřadu Jan Vrbata k tomu uvedl, že Drážní úřad železniční přejezdy neruší, pouze vydává stanoviska k jejich zrušení, v loňském roce jich vydal 64, o 14 více, než v roce 2023.
Od roku 2021 ubylo na síti Správy železnic celkem 273 úrovňových křížení. Rozhodnutí o zvýšení zabezpečení železničních přejezdů loni vydal 149, o 12 více než v roce 2023.