Správa železnic vybrala projektanta nové budovy centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT), která bude stát v Praze na Balabence. Zakázku získala společnost Sagasta, která ve výběrovém řízení uspěla s nabídkou ve výši 38,4 milionu korun bez DPH. Je to o téměř 1,5 milionu méně, než byla odhadovaná cena. Dokončení stavby se plánuje v roce 2030.
Budova dispečinku, označená jako CDP VRT Praha, doplní stávající areál Centrálního dispečerského pracoviště, které už na pražské Balabence funguje. „Do tří let začneme se stavbou nového dispečerského pracoviště pro řízení provozu na vysokorychlostních tratích. Kromě toho odtud budeme připraveni řídit provoz i na stávajících tratích v Železničním uzlu Praha,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Ohledně Železničního uzlu Praha v říjnu Ekonomický deník informoval o tom, že výbor studie proveditelnosti, ve kterém je zastoupená Správa železnic, ministerstvo dopravy i představitelé Prahy, vybral podobu výstavby takzvaného „Metra S“. Zvolil variantu N2FK. Hlavním cílem je jak přivedení vysokorychlostní tratě do Prahy, tak i kapacitnější uspořádání železnice v centrální části města, rozvoj městských linek i nákladní dopravy.
V pražském podzemí mají být postaveny dvě samostatné železniční tratě, které propojí stanici Prahu-Vršovice s Negrelliho viaduktem a stanici Praha-Smíchov s Prahou-Libní. Tyto tratě se budou zároveň mimoúrovňově křížit pod povrchem nedaleko hlavního nádraží. Varianta kromě zastávek v Karlíně a v blízkosti Václavského náměstí zahrnuje i zastávky nedaleko Karlova náměstí a Florence. „Teď bude projednání v Centrální komisi a pak budou na řadě úpravy územních plánů,“ zmínila již dříve mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.
K novému dispečinku, který by měl budoucí vysokorychlostní železnici obstarávat hlavní inženýr projektu Emil Špaček ze společnosti Sagasta zmínil, že zakázka zahrnuje vypracování projektu a autorský dozor při realizaci nové budovy včetně navazujících objektů. Počítá se i s větším počtem parkovacích míst s nabíječkami pro elektromobily a novým energocentrem, které má zajistit elektřinu pro celý areál.
Provoz na vysokorychlostních tratích se bude v České republice řídit ze dvou míst. První centrální pracoviště se připravuje v Přerově, druhé rozšíří areál stávajícího CDP nedaleko libeňského nádraží v Praze. V běžném provozu se obě budou navzájem zálohovat, při výpadku jednoho zajistí druhé dálkové řízení na celé síti VRT.
(teč)