Policisté, likvidátoři pojišťoven a soudní znalci mají k dispozici nový nástroj pro rekonstrukci a analýzu dopravních nehod. Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ústavem soudního inženýrství a Vysokým učením technickým v Brně spustilo Katalog poškození. „Záměrem bylo vytvořit podpůrný nástroj, který může sloužit jako kvalitní podklad pro analýzu nehodového děje,“ sdělila Ekonomickému deníku Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu.
Katalog, který je podle Bucsuházy určený zejména pro odbornou veřejnost, obsahuje databázi dat z nárazových zkoušek vozidel i z reálných dopravních nehod analyzovaných v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod. Umožňuje odhadnout možný rozsah poškození při různých typech střetů, a to včetně nehod, kde jsou účastníky cyklisté, motocyklisté nebo chodci. Podle Centra dopravního výzkumu tak může přispět k větší objektivitě a kvalitě soudního inženýrství.
Databáze obsahuje podle Kateřiny Bucsuházy přibližně 670 dvoustopých vozidel, 100 jednostopých vozidel a další poškození, přičemž data budou dále průběžně aktualizována a doplňována. Na financování katalogu se podílela Technologická agentura České republiky a ministerstvo dopravy v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu uvedla, že katalog poškození vozidel může být nedocenitelnou pomůckou při analýze nehodového děje zejména v případech, kdy jsou podklady z nehody nedostatečné, jde o manipulované škodní události nebo se jedná o specifická poškození, ke kterým není v databázích nárazových testů mnoho dostupných údajů. To může být v případech, že poškození vzniká při nízkých rychlostech. „Katalog lze použít také jako vzdělávací nástroj pro odborníky v oblasti analýzy respektive dokumentace,“ zmínila Bucsuházy.
Mohlo by vás zajímat
Výhodou nového katalogu je podle ní i to, že obsahuje oproti stávajícím katalogům moderní a technicky aktuální vozidla. V starších databázích mohou být podle ní vozy starší i dvaceti let a zastaralá data. Výpočetní metody jsou přitom podle Bucsuházy závislé zásadním způsobem právě na kvalitě vstupních dat. „Srovnávání aktuálního vozidla s etalonem vozidla několik desítek let starého tak může vést k nesprávnému hodnocení parametru EES, následně i střetové rychlosti a celého nehodového děje,“ upozorňuje Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu.
Tereza Čapková