V neděli začal na železnici v České republice platit nový jízdní řád. České dráhy spustily novou linku Baltic express z Prahy do polské Gdyně a rozšířily provoz ComfortJetů na páteřních mezistátních linkách, především do Německa. RegioJet se zase od neděle stará o městskou železniční linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař. Arriva obstará část vlaků v Jihomoravském kraji. Nový jízdní řád ale přináší řadu dalších změn, zejména v regionech.

Významnou novinkou je například i spuštění provozu nových elektricko-bateriových RegioPanterů Českých drah na nové přímé lince z Ostravy přes Studénku a Kopřivnici do Veřovic nebo provoz elektrických vlaků z Brna až do Zastávky u Brna nebo nových RegioFoxů mezi Táborem, Milevskem, Pískem a Strakonicemi.

„Rozšíří se také provoz spěšných vlaků zajišťovaných zcela novými jednotkami RegioPanter na trati z Prahy přes Kolín do Kutné Hory v rámci Pražské integrované dopravy,“ informovaly České dráhy. Státní dopravce oznámil, že během oprav silničního mostu přes Labe plánuje zajistit náhradní vlakovou dopravu mezi západním a střekovským nádražím v Ústí nad Labem.

Novinkou je podle Českých drah i to, že po zhruba dvaceti letech začnou zastavovat regionální vlaky ve stanici Holubice na trati mezi Brnem a Vyškovem.

Mohlo by vás zajímat

V dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravě je změnou zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy přes Pardubice, Lichkov a Wrocław do Gdyně a postupné zavádění jednotek ComfortJet. Co se výrazně nemění, jsou podle Českých drah trasy, časy odjezdů a příjezdů nebo v počet dálkových vlaků. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut.

Soukromý dopravce Leo Express spolu s novým jízdním řádem zvýšil podle agentury ČTK v dálkové dopravě počet vlakových spojů do Krakova ze dvou na pět týdně a přidal jeden pár vlaků denně na linku mezi Prahou a Ostravou. Ode 15. prosince se také o polovinu zkrátí doba jízdy vlaků z Prahy do Košic, v tomto směru vynechá vlak zastávku Prešov.

Novinky v Praze a Středočeském kraji

Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v hlavním městě vzroste zhruba o šest procent, ve Středočeském kraji o téměř tři procenta. K největším změnám dojde podle Českých drah na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína, na kterých bude změněn dopravní koncept. Založený bude na nových spěšných vlacích.

K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem. V souvislosti se stavebními pracemi v pražském železničním uzlu dojde ke změně výchozí, respektive cílové stanice u linek S2 a S22, které nově pojedou směrem do Milovic, Nymburka a Kolína z pražského hlavního nádraží.

Novinku oznámil pro Prahu a okolí také soukromý dopravce RegioJet, který se stará od neděle o městskou železniční linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař. V průběhu příštího roku má přibrat i nově vzniklou linka S61, která vede z pražského hlavního nádraží nebo Vršovic do Úval. Obě linky bude soukromý dopravce provozovat do roku 2039.

Na obou trasách budou podle společnosti RegioJet nasazeny nízkopodlažní elektrické jednotky PESA Elf.eu s klimatizací, WiFi a bezbariérovým přístupem. Kvůli zpoždění dodávky od výrobce PESA ale linka S49 odstartuje podle soukromého dopravce s vozidly společnosti Arriva pod licencí RegioJetu, přičemž nové jednotky se očekávají na jaře 2025, jak Ekonomický deník informoval.

Cestující se odbaví sami

Rozsah regionální dopravy v Pardubickém kraji, který zajišťují České dráhy, zůstane na podobné úrovni jako v již ukončeném grafikonu. V souvislosti se zahájením výhradního provozu pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS) na hlavní trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc / Brno dojde k dočasné změně jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou, kde bude do poloviny června nutné ve většině případů přestupovat ve stanici Třebovice v Čechách.

Na některých tratích bude zaveden samoobslužný způsob odbavení prostřednictvím automatů a validátorů nainstalovaných přímo ve vozidlech. Týkat se to bude tratí z Přelouče do Heřmanova Městce, z Chrudimi přes Moravany do Holic, z České Třebové do Lanškrouna, Zábřehu na Moravě a Letovic a z Chocně do Litomyšle.

Královehradecký kraj vstoupil do aktuálního jízdního řádu v novém. Soupravy složené z lokomotiv a starších vozů mají zcela nahradit elektrické jednotky RegioPanter. „V motorové trakci se výrazně uplatní jednotky RegioFox. Celkem bude nasazeno sedm elektrických a po dokončení dodávky pro tento jízdní řád šestnáct motorových jednotek,“ informovaly České dráhy.

Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Libereckém kraji, ve srovnání s aktuálním jízdním řádem mírně vzroste. Na trati Smržovka – Josefův Důl bude na základě požadavku Libereckého kraje zaveden nový dopravní koncept. České dráhy také posílí některé často využívané vlaky mezi Libercem, Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem a mezi Libercem, Harrachovem a Szklarskou Porębou.

V Ústeckém kraji a Karlovarském kraji ponechávají České dráhy rozsah přepravy na podobné úrovni jako v minulém grafikonu. V Karlovarském kraji dojde podle Českých drah k obnovení přímého spojení spěšnými vlaky mezi Chebem a Norimberkem a jejich navázání v Chebu na rychlíky od Karlových Varů. Nově nejsou podle dopravce objednány vlaky v krátkém úseku Loket – Loket předměstí.

Podobný rozsah dopravy jako dosud hlásí České dráhy i v Plzeňském kraji. K drobným úpravám dojde na tratích z krajského města do Radnic a Žihle a také z Rokycan do Mirošova. Dva nové páry vlaků rozšíří o víkendech a svátcích v letní sezóně nabídku mezi Blatnou a Nepomukem. Cestující směřující do Železné Rudy se svezou novými jednotkami RegioFox, které budou nasazené na osobních vlacích z Klatov i na sezónních spěšných vlacích z Plzně.

Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami vzroste naopak v Jihočeském kraji. Více spojů pojede na tratích z Českých Budějovic do Rybníka, řada z nich bude navíc pokračovat přímo až do Lipna nad Vltavou. Nové spoje pojedou také na dalších tratích, a to podle dopravce například z Českých Budějovic do Písku, Borovan a Jindřichova Hradce nebo z Veselí nad Lužnicí do Tábora. Na lince z Tábora přes Milevsko do Písku a Strakonic budou všechny vlaky zajištěny novými jednotkami RegioFox.

Doprava s Českými drahami se příliš nemění v Kraji Vysočina. Pár změn ale přesto je. Vlaky ze Žďáru nad Sázavou do Křižanova nově pojedou přímo až do Velkého Meziříčí zastávka a Studence. V souvislosti s dokončením elektrizace tratě ze Střelic do Zastávky u Brna se na trati Brno – Jihlava bude mezi regionálními vlaky přestupovat v Zastávce u Brna. Ke změně dopravního modelu dojde i na trati ze Světlé nad Sázavou do Čerčan, kde se nově bude podle Českých drah přestupovat ve Zruči nad Sázavou a nikoliv v Ledči nad Sázavou jako doposud. Ke změnám v jízdních řádech také dochází v souvislosti s modernizací stanice Jihlava město.

Hlavní novinkou v Jihomoravském kraji bude zahájení provozu elektrických vlaků v nově zmodernizovaném úseku ze Střelic do Zastávky u Brna. Na vlacích linky S4 z Brna do Zastávky budou nasazené jednotky RegioPanter a současně bude provoz této linky výrazně posílen. V době přepravní špičky budou také osobní vlaky linky S2 nově prodloužené z Křenovic horního nádraží až do stanice Holubice, která tak začne zhruba po dvou dekádách znovu sloužit cestujícím.

Provoz na třech regionálních neelektrizovaných tratích bude od změny grafikonu zajišťovat dopravce Arriva. Zásadní změnou pro cestující bude zrušení vlakového personálu Českých drah ve většině spojů a uzavření velkého počtu pokladen v kraji. Vlakové čety Českých drah nahradí částečně zaměstnanci krajského koordinátora dopravy Kordis JMK, ve většině vlaků budou umístěny nové prodejní automaty jízdenek a systému jednotného tarifu.

V Olomouckém kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Regionální spoje na páteřních elektrizovaných tratích bude zajišťovat celkem třicítka RegioPanterů, které zajistí zhruba dvě třetiny všech výkonů v regionu. Nízkopodlažní jednotky budou nově nasazené také na spěšných vlacích mezi Olomoucí, Přerovem, Otrokovicemi a Starým Městem u Uherského Hradiště.

Revoluce na českých kolejích

V Moravskoslezském kraji bude zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Hlavní novinkou, a to nejen na regionální, ale i na celorepublikové úrovni, je nasazení čtyř nových elektrických jednotek RegioPanter dovybavených bateriemi. Tato výbava umožní zajistit přímé spojení z Ostravy do Studénky a dále po neelektrizované trati přes Štramberk až do Veřovic. Cestující budou moci využít také nová přímá spojení z Opavy přes Ostravu do Českého Těšína a přestupy odpadnou také u dalších vyhledávaných relací.

Ve Zlínském kraji bude hlavní novinkou nasazení pěti zcela nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných dieselových jednotek řady 844 RegioShark.

Společnost Arriva oznámila spolu s novým jízdním řádem změnu na lince R14A, kdy rychlíky od Liberce, Turnova a Jaroměře pojedou v Pardubicích z hlavního nádraží ještě o kilometr dál a cestující odvezou až do stanice Pardubice centrum. Změny v odjezdových časech vlaků na rychlíkových linkách mezi Libercem a Ústím nad Labem, z Kolína do Šluknova nebo z hlavního města do Tanvaldu, Rakovníka a Českých Budějovic jsou jen minutové nebo žádné. Stejně je tomu je podle Arrivy i u regionálních vlaků na Liberecku a Plzeňsku.

Více změn je podle společnosti u regionálních vlaků na Zlínsku. Rekonstrukce železniční stanice Vsetín umožnila vznik návaznosti vlaků z velkokarlovické trati na všechny Valašské expresy směr Olomouc a Praha, stejně tak i v opačném směru. Mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi vyjedou i nové noční spoje. Změnu odjezdových časů hlásí většina spojů na této trati.

Správa železnic už v souvislosti s novým jízdním řádem slíbila rychlejší jízdu po zmodernizovaných úsecích železničních tratí i obnovený provoz na úsecích, které poškodila velká voda. Vlaky podle státní organizace výrazně zrychlily na zmodernizovaném úseku z Vlkova u Tišnova do Křižanova, kde se namísto dosavadních 100 kilometrů za hodinu může jezdit 160 kilometrů za hodinu. Podstatně vyšší traťová rychlost, 100 kilometrů za hodinu, je také na nové dvoukolejce z Kladna do Kladna-Ostrovce.