INZERCE

České dráhy přinášejí v novém jízdním řádu spoustu novinek. Foto: České dráhy

Nový jízdní řád Českých drah: Noční vlaky do Drážďan, Lipska nebo Frankfurtu či zkrácení cesty do Jižních Čech

Národní železniční dopravce přichází se změnami, které zjednoduší a zlepší služby pro cestující. Kromě nových jízdních řádů usnadňuje nákup jízdenek v e-shopu nebo automatizuje systém refundací za případné zpoždění. Nový noční vlak propojí Prahu s Drážďany, Lipskem, Frankfurtem nebo Basilejí. Přibydou moderní soupravy a cestující mohou cestu i  ohodnotit. Nový jízdní řád vstoupí v platnost 15. prosince.

Podle ministra dopravy Martina Kupky je zaměření na moderní technologie spolu s investicemi do nového vozidlového parku garancí toho, že si České dráhy udrží svou pozici i na liberalizovaném železničním trhu.

„Nárůst online podejů, využívání mobilní aplikace ČD Můj vlak, nová verze e-shopu, která zjednoduší a zrychlí nákupní proces jízdenek přes mobilní zařízení, to všechno jsou důkazy, že České dráhy jdou s digitální dobou, která cestujícím umožní efektivněji využívat jejich služby,“ říká Kupka.

Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá.,,Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ říká generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

České dráhy prodaly v říjnu tohoto roku 39,3 procenta jízdenek online. V roce 2019 takto prodaly jen 28,2 procenta jízdenek.

Automatické odškodnění za zpoždění

Největší novinkou je automatická refundace za zpoždění vlaku. Pokud bude systém v cílové stanici evidovat zpoždění více než šedesát minut a jízdenka byla zkontrolována průvodčím, postará se o automatické vyplacení odškodného. „Od listopadu jsou cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a jejichž spoj má větší než šedesátiminutové zpoždění, automaticky odškodněni, bez toho aby museli o vrácení peněz žádat.“, říká Michal Krapinec.

Proces nákupu jízdenek bude v mobilních zařízeních výrazně rychlejší, z deseti kroků se proces nákupu zkrátí na šest. Cestující budou mít nově také možnost ohodnotit svou cestu, a to prostřednictvím stránky pro zadání hvězdiček v aplikaci Můj vlak, která se uživatelům zobrazí po notifikaci po konci cesty.

Nové vlaky

V průběhu roku 2023 bude pokračovat obnova vozidlového parku Českých drah. Nové vlaky RegioPanter na Moravě nahradí dosluhující elektrické jednotky řady 460 a soupravy lokomotiv s osobními vozy z devadesátých let.,,Nejprve letos nasadíme první z dodaných jednotek v Olomouckém kraji na trati z Olomouce do Uničova a Šumperka. V průběhu celého roku 2023 pak budeme postupně uvádět do provozu další vyrobené dvou a třívozové Pantery v Moravskoslezském a Olomouckém kraji a také na Vysočině,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Ve druhé polovině roku 2023 se předpokládá také postupné zprovoznění prvních nových motorových jednotek řady 847 od společnosti PESA. Ty budou předávány do provozu ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji a v Kraji Vysočina. Dodávky budou pokračovat v roce 2024, kdy budou dodány také na tratě Královéhradeckého kraje. V roce 2023 bude pokračovat také obnova elektrických lokomotiv. České dráhy chtějí během roku 2023 převzít dalších dvanáct moderních lokomotiv Siemens Vectron, které si pronajímají od společnost RSL. V roce 2024 plánují navýšit počet lokomotiv pronajatých od RSL na celkem padesát vozidel.

V novém jízdním řádu 2023 se také podstatně rozšíří nabídka služeb ve vlacích. Přibude zhruba 630 spojů s Wi-Fi, 560 s elektrickými zásuvkami, 210 s nabídkou přepravy jízdních kol a 280 jich bude nově bez bariér. Národní dopravce vypraví denně v průměru 6 736 spojů, které ujedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů.  

Jana Bartošová