Nový jízdní řád, který na železnici začíná platit 14. prosince, přináší více spojů do vinařských oblastí, rozšíření restauračních vozů i posílení tuzemských spojů a linek do zahraničí. Cestující ale čeká také zdražení jízdného u Českých drah (ČD).
Státní dopravce zvedne ceny o inflaci, například cena za 25 kilometrů jízdy vzroste o dvě koruny na 68 korun, za ujetých 100 kilometrů cestující zaplatí 221 korun, tedy o pět korun více. České dráhy zároveň zavádějí od ledna 25procentní slevu pro menší skupiny cestujících.
Posílení spojů „ke sklípkům“
V Jihomoravském kraji se mohou cestující a návštěvníci kraje těšit na další víkendové spoje z Brna do Ivančic a Moravského Krumlova. Podle ředitele společnosti Kordis JMK Jiřího Horského nově pojedou každou hodinu po celý den.
Nedělní odpolední spoj přibude také mezi Nedvědicí a Tišnovem kvůli zvýšené frekvenci turistů a stejně tak pojede o víkendu odpoledne nový posilový vlak z Břeclavi. Vrací se také víkendový turistický spoj, nazvaný Pálava – Podyjí, z Brna přes Břeclav a Znojmo do Šatova s odjezdem ráno v 8:02.
Nově otevřená stanice
Mírně se zvýší rozsah vlakové dopravy na Vysočině. Víc spojů bude jezdit mezi Jihlavou, Horní Cerekví a Táborem. Cestující budou moci po roční přestávce znovu využívat stanici Jihlava město. Spolu s novým jízdním řádem se rozsah dopravy navýší i v Pardubickém kraji. Regionální vlaky najedou o jedno procento víc kilometrů než letos.

Vlaky, které si zmíněný kraj objednává, ujedou v novém jízdním řádu 5,127 milionu kilometrů. V pracovní den České dráhy vypraví zhruba 524 vlaků. V pátek bude jezdit navíc 16 posilových spojů, o víkendu pak průměrně 410 souprav za den. Národní dopravce také na některé osobní a spěšné spoje nasadí RegioPantery.
Posílení spojů na Benešov
V Praze zůstává rozsah regionální vlakové dopravy téměř shodný jako v roce 2025, na území Středočeského kraje mírně vzroste. Ke zlepšení nabídky dojde na trati Praha – Benešov u Prahy, kde provoz posílí v pracovní dny dopoledne v úseku mezi Strančicemi a Benešovem.
V Olomouckém kraji zůstane zachován rozsah regionální dopravy na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Posílena bude ranní a večerní doprava mezi Olomoucí a Jesenickem, více spojů dráhy zajistí také v úsecích Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku a z Olomouce do Hrubé Vody a Moravského Berouna.
Mohlo by vás zajímat
Více vlaků do zahraničí
Lepší propojení po železnici s Evropou nabídnou České dráhy ve spolupráci se zahraničními partnery. Od prosince zamíří na jih Rakouska do Villachu soupravy ComfortJet. Od května příštího roku se pak po více než deseti letech vrátí přímé vlakové spojení z Prahy do Kodaně. Další vlaky bude jezdit od května také do přístavního Hamburku. „Na vytížených mezistátních linkách nasadíme kapacitnější soupravy a cestujícím nabídneme moderní soupravy Railjet a ComfortJet nejen na trasách do Rakouska a Německa, ale nově také na jižní Slovensko a do Maďarska,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Posílí se také spojení se sousedním Slovenskem. České dráhy ve spolupráci s Železniční společností Slovensko (ZSSK) zavádějí nový pár dálkových vlaků EuroCity na lince Praha – Olomouc – Bratislava a zpět.
Přibydou restaurační a bistrovozy

Z Ostravy pojede od 14. prosince více vlaků do Vídně, Krakova a Vratislavi, přibude přímé spojení do Poznaně. Novinkou také je, že ve všech přímých vlacích Českých drah mezi Prahou a Ostravou bude povinná rezervace míst.
Rozšíří se noční spoje do Polska. Z Bohumína pojede nový pár vlaků EuroNight Carpatia do Přemyšle (Przemyśl). Tento noční vlak poveze přímé vozy z Mnichova a z Vídně, z Prahy a z Budapešti. Baltic express z Prahy do polského Trojměstí bude mít český jídelní vůz po celé trase. Obecně dráhy nabídnou možnost posezení v restauračním voze nebo v bistrovoze nově v dalších 22 spojích. Celkem bude takových vlaků 187. V jízdním řádu 2026 vypraví ČD celkem 8723 různých vlaků. Denně to bude v průměru 6552 spojů.
Železniční dopravce RegioJet od 14. prosince rozšíří svoje působení v Polsku. Zavádí nová spojení do polského hlavního města, linku Krakov – Varšava – Gdyně a mezinárodní spojení Varšava – Ostrava – Praha. Od února pak začne jezdit mezi Varšavou a Poznaní.
