Novinka pro centrum Prahy: nákladní elektrokola pro kurýry. Předznamenají zákaz vjezdu náklaďáků?

Kurýři naberou zásilky z kontejnerů jejich firem. Po městě je rozvezou na elektrokolech. Foto: Depot.Bike

V centru Prahy – kousek od ústředního autobusového nádraží Florenc otevřelo vedení magistrátu překladiště zásilek přepravních služeb na elektrokola. Každá ze zapojených přepravních firem má svůj box, kam v noci nebo brzy ráno přivezou automobily zásilky určené pro centrum města. Odtud je pak rozvezou kurýři na elektrokolech. V testovacím provozu jsou zapojeny největší přepravní společnosti. Řidičům ale zmizelo jedno z hojně využívaných parkovišť v centru města.

Pod magistrálou v centru Prahy nedaleko autobusového nádraží vzniklo uzavřené depo s kontejnery známých kurýrních firem. Nese název Depot.Bike a jeho zkušební provoz byl spuštěn dnes. Praha chce tímto krokem ulevit veřejnému prostoru, snížit dopravní zátěž a přispět tak ke zkvalitnění života obyvatel města.

Z Těšnova bude vyrážet 30 kol

Z tohoto místa budou následujících několik měsíců vyrážet kurýři přepravních firem se speciálními elektrickými „cargo koly“ s balíčky pro jejich zákazníky. Každá firma vsadila na jiným druh kol, bude tedy zajímavé sledovat, jaké stroje se nejvíce osvědčí. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Celkem se bude v depu pohybovat více než třicet kol.

Přehled kol, které budou přepravní společnosti v testovacím provozu používat. Foto: Depot.Bike

32 % zásilek z aut mohou převézt elektrokola

„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města a, když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy rozhodla v červnu letošního roku Rada hl. m. Prahy o realizaci tohoto projektu. Díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých tří měsíců. „S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu,“ uvedl Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora.

Pro umístění logistického depa byl vybrán prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku toto místo fungovalo jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály.

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.

Znamenají nákladní kola předzvěst zákazu vjezdu náklaďáků do centra?

„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola – ekolo.cz, ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl m. Prahy, a.s.

„Nákladní elektrokola jsou tou další ‚velkou věcí‘ v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnuje Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz.

-red-