Vláda schválila novelizaci zákona o námořní plavbě. Norma má vnést do českého práva evropské nařízení o využívání obnovitelných paliv v námořní dopravě a mění zákon o správních poplatcích. K jejich navýšení v oblasti námořní plavby dochází podle ministerstva dopravy po více než dvou dekádách.

„Je přitom nutné vzít v potaz, že toto navýšení je zcela racionální vzhledem k inflaci nebo například zavedení nových technologií tisku u vybraných mezinárodních dokladů, čímž se státu navyšovaly jejich pořizovací ceny,“ řekla už dříve Ekonomickému deníku mluvčí resortu dopravy Alena Mühl.

V připomínkovém řízení k návrhu novely zazněly obavy o tom, že nedojde u zákona včas k implementaci. K tomu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka uvedl, že unijní normotvůrce pro implementaci nestanovil dostačující, alespoň dvouletou lhůtu, což je podle mluvčího minimum v případech, kdy je k tomu potřeba přijmout zákon.

„Začlenění do právního řádu ČR proběhne později. Na druhé straně dodáváme, že v současnosti v námořním rejstříku České republiky není zapsána žádná obchodní námořní loď, a proto implementace unijního nařízení v zákoně o námořní plavbě nevyvolá přímé dopady na správní orgány ani jiné subjekty,“ dodal s tím, že další vývoj nebudou předjímat.

Mohlo by vás zajímat

Novela zákona řeší například detailnější rozdělení kategorií námořních jachet. Nově budou čtyři. Lodě se budou rozřazovat podle velikosti – tedy délkou trupu. „U nejmenší jachty bude cena zápisu ve srovnání s aktuálním stavem snížena, u největších jachet bude naopak navýšena. Cílem změny je spravedlivější rozkategorizování námořích jachet podle velikosti a nastavení odpovídající výše poplatků na jednotlivé kategorie,“ zmínila mluvčí ministerstva dopravy.

Novelizací jednotlivých položek zákona o správních poplatcích podle mluvčí dochází k narovnání poměru mezi pořizovací cenou a platbou žadatele, zejména v případě průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty.

V souvislosti novými správními poplatky a navýšením stávající sazby ministerstvo očekává navýšení příjmů do státní pokladny ve výši jednoho milionu korun ročně. Resort dopravy také očekává díky novému rozdělení sazeb vyšší zájem o zápis jachet do námořního rejstříku. Spolu s tím má podle předkládací zprávy dojít k dalšímu navyšování výběru poplatků.

Mühl už dříve také v souvislosti s novelou uvedla, že se musí v České republice nastavit především mechanismus sankcí a správního trestání a určit k tomu i konkrétní orgány státní správy. „Nařízení patří mezi nové nástroje EU zacílené na zelenou ekonomiku a hospodářství a zaměřuje se na porovnání přechodu na obnovitelná a nízkouhlíková paliva a náhradní zdroje energie na trhu námořní dopravy Unie,“ sdělila mluvčí.

Text jsme aktualizovali