Poslanecká sněmovna včera přehlasovala Senát a většinou 137 hlasů schválila novelu zákona o elektronických komunikacích v původní verzi. Novela nyní poputuje k podpisu prezidenta republiky. Hlavním cílem novely je posílit ochranu spotřebitele, ale také sjednotit pravidla v rámci evropského trhu.
Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí, koncepčnější podpora osob s handicapem nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) významné změny, které tato novela přináší.
Jednou z nejviditelnějších změn nejen pro spotřebitele jsou přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. V současnosti platí, že osoba, která si nepřeje být obtěžována marketingovými hovory, musí aktivně vyjádřit svůj nesouhlas ve veřejném účastnickém seznamu. Nově se princip obrátí. Automaticky bude předpokládáno, že marketingové hovory nelze uskutečnit, protože si je účastník nepřeje. Pokud by chtěl být těmito druhy hovorů kontaktován, bude naopak moci vyjádřit aktivní souhlas v účastnickém seznamu.
„Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost, a tedy i možnosti trestání případných porušení zákona, čímž jednoznačně dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ vysvětluje člen Rady ČTÚ Lukáš Zelený.
Mezi další významné změny patří usnadnění vstupu podnikatelů na trh zmenšením některých bariér, zejména zlepšením přístupu k omezeným prostředkům (číslům či kmitočtům), a zajištěním lepších podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací a poskytování služeb.
Zmínil lze také vyšš ochranu soukromí na internetu. „Nově budou muset provozovatelé webových stránek získat od návštěvníka souhlas, aby mohli používat nástroje, díky kterým mohou snadno zjistit, jaké části webových stránek jsou pro návštěvníky atraktivní a které naopak přehlížejí, co uživatele nejvíce zajímá a kam je lepší umístit reklamní plochu. Bez souhlasu to nepůjde,“ komentoval změnu Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře Rowan Legal.
Přelomová změna spočívá v zavedení režimu opt-in. To znamená, že nově bude muset uživatel vyslovit předem prokazatelný souhlas s použitím cookies a jiných technologií. Změna se dotkne prakticky každého, kdo má webové stránky. Především pak těch společností, které přes webové stránky prodávají zboží a služby nebo získávají nové klienty.
(red)