Zjednodušení kvalifikačních požadavků pro převozníky a usnadnění přístupu k této profesi má zajistit návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě. Norma ale narazila na poměrně zásadní výhrady několika ministerstev už v připomínkovém řízení. Přesto to ale neznamená, že návrh spadne ze stolu, ministerstvo dopravy má podle materiálu zájem se podílet na nápravě vad.

Současný zákon o vnitrozemské plavbě nereflektuje podle návrhu novely specifické potřeby a podmínky převozních plavidel. Novela má kromě zjednodušení pravidel pro převozníky také zachovat a zajistit provoz přívozů jako strategické veřejné služby. Materiál uvádí, že přívozy v České republice, zejména v Praze, každoročně přepraví stovky tisíc lidí a jsou součástí kritické infrastruktury.

„Platná legislativa vyžaduje, aby převozníci splňovali stejné kvalifikační požadavky jako kapitáni velkých říčních plavidel, což zahrnuje tříletou praxi, teoretické zkoušky na kapitána a praktické zkoušky na plavidle o minimálním výkonu 199 kW a třímístné kormidelně,“ uvádí se v důvodové zprávě k materiálu, který předložili poslanci Ivan Adamec (ODS), Jan Bauer (ODS), Radim Fiala (SPD), Martin Kolovratník (ANO), Michal Kučera (TOP-09), Petr Liška (STAN), Patrik Nacher (ANO) a Róberta Teleky (KDU-ČSL).

Dále je tam uvedeno, že tyto požadavky jsou nepřiměřené vzhledem k charakteru práce převozníka, který se pohybuje pouze mezi dvěma břehy na krátké vzdálenosti a nízkou rychlostí.

Mohlo by vás zajímat

Mezi dalšími výhradami k současné právní úpravě je zmíněno i to, že podmínky zkoušek v praktickém provozu přívozu naprosto neodpovídají realitě. „Navíc, evropské předpisy, které byly implementovány do českého zákona, vyžadují evropský průkaz kapitána, což je pro většinu zájemců o práci převozníka prakticky nedosažitelné a neadekvátní vzhledem k jejich pracovní náplni,“ zmiňuje materiál.

Návrh novely už je zařazen na jednání vlády, která by se k němu měla dostat 19. února. Zamíří k ní s několika zásadními výhradami ministerstev dopravy, vnitra a zdravotnictví. Přepracovat, tak by se daly shrnout připomínky resortu dopravy do jednoho slova. V přiloženém materiálu úřad popisuje jednotlivé výhrady.

Ministerstvo dopravy upozorňuje například na to, že podle předloženého návrhu se má převozníkovi na jeho žádost udělovat takzvané zúžené oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla, což ale neodpovídá platné úpravě zákona o vnitrozemské plavbě. Podle ní zúžené oprávnění umožňuje výkon funkce vůdce plavidla pouze na plavidle, které je provozované na vodní cestě České republiky nepropojené s vodními cestami jiného členského státu Evropské unie.

Přívozy jsou přitom podle resortu dopravy primárně provozovány na cestách, které se napojují na vodní cesty jiných evropských států, například na zmiňované Vltavě. „Výkon funkce vůdce převozního plavidla na základě zúženého oprávnění by nadále nebyl možný a bylo by třeba mít plné oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla,“ konstatuje ministerstvo dopravy.

Navržená právní úprava by podle ministerstva také mohla přinést vážné výkladové a aplikační problémy. Na jedné straně se převozník pojímá jako vůdce plavidla, na straně druhé se navrhuje doplnit do výčtu účastníků plavebního provozu na vodní cestě, a to vedle vůdce plavidla, který již ve výčtu obsažen je, takže by nebylo zřejmé, zda je převozník vůbec v postavení vůdce plavidla se všemi souvisejícími zákonnými povinnostmi, nebo nikoli.

Množství chyb

Navržená právní úprava zároveň podle připomínek ministerstva dopravy předpokládá skládání zkoušky, se kterou se ale v rámci správního řízení o udělení plného ani zúženého oprávnění pro výkon funkce vůdce plavidla zákon o vnitrozemské plavbě vůbec nepočítá. Ministerstvo dopravy ve svém vyjádření také upozornilo, že návrh novely nerespektuje terminologii zavedenou zákonem, pokud jde o označování dokladů a zkoušek a obsahuje značné množství legislativně technických chyb.

Přesto úřad návrh novely a změny současných pravidel pro převozníky úplně nezavrhuje, uvádí, že je třeba navrhovanou právní úpravu podrobit zásadní revizi a vady napravit v rámci projednání v Poslanecké sněmovně. Ministerstvo dopravy v připomínkách uvedlo, že je připravené zpracovat k předloženému sněmovnímu tisku pozměňovací návrh. Spočíval by v rozšíření okruhu situací, ve kterých se zavádí zúžené oprávnění, vztahovalo by se tak právě na vedení převozní lodě.

„Takový návrh však považuje za nezbytné s ohledem na jeho unijně právní relevanci nejprve konzultovat s Evropskou komisí. Vysloví-li Evropská komise s takovým návrhem souhlas, je ministerstvo dopravy připraveno takto korigovanou právní úpravu v následujícím legislativním procesu podpořit,“ konstatuje.

K výhradám se v připomínkovém řízení připojilo i ministerstvo vnitra, návrhu vytklo, že obsahuje řadu gramatických chyb a je zpracovaný v rozporu s legislativně technickými pravidly. Upozornilo, že by si materiál v dalších fázích legislativního procesu zasloužil výrazné přepracování. Legislativně technické nedostatky materiálu vytklo i ministerstvo zemědělství.

Na nedostatečné propracování návrhu novely upozornilo ministerstvo zdravotnictví, konkrétně na absenci navržení podmínek vztahujících se ke zdravotní způsobilosti převozníka jako vůdce převozního plavidla.