Španělský ministr dopravy a udržitelné mobility Óscar Puente navštívil továrnu, aby si prohlédl první vlak vyrobený společností Alstom v Barceloně za účelem obnovy a modernizace vozového parku Cercanías a Rodalies a zlepšení kvality a kapacity služeb. Vlak již prošel nezbytným uvedením do provozu, aby bylo možné v nadcházejících týdnech zahájit homologační testy potřebné pro komerční provoz, zatímco Alstom dokončuje výrobu dalších dvou jednotek. Jedná se o jednu z největších zakázek na kolejová vozidla v historii španělských železnic. Španělské železnice patří mezi nejkvalitnější a nejrychlejší železnice v Evropě. „Španělské železnice jsou pro nás velkou inspirací,“ řekl před nedávnem ministr dopravy Martin Kupka (ODS.

Španělský ministr dopravy Óscar Puente po návštěvě Alstomu řekl, že schvalovací proces vlaků má být dokončen ještě letos, aby první jednotky mohly začít jezdit v roce 2026 v Katalánsku a ve zbytku Španělska. Na síti Rodalies budou provedeny zkoušky, které potvrdí, že nová kolejová vozidla splňují všechny požadavky na bezpečnost, trakci, brzdy, signalizaci atd.

„V roce 2025 bude certifikační proces dokončen a společnost Alstom bude moci zahájit sériovou výrobu zbývajících 198 vlaků. Zkušenosti nám říkají, abychom byli opatrní ohledně dat, ale očekáváme, že první bloky vstoupí do služby v roce 2026. Od tohoto okamžiku se počítá s průběžným zaváděním nových jednotek,“ ujistil ministr během návštěvy španělského závodu společnosti Alstom v Santa Perpètua, kde ho doprovázeli předseda Generalitat de Catalunya Salvador Illa a prezident společnosti Renfe Raül Blanco.

Jedná se o největší zakázku na kolejová vozidla v historii španělských železnic udělenou společnosti Alstom za 1 800 milionů eur na 201 nových vlaků, kromě těch, které byly uděleny společnostem Stadler (79 jednotek) a CAF (více než 130) za téměř 1 000 milionů eur za každou s cílem posílit proces obnovy vozových parků.

Mohlo by vás zajímat

Španělské železnice budou po dobu 4 let nabírat 2 nové vlaky týdně, což znamená, že budeme zaznamenávat neustálé zlepšování vozového parku a služeb.

Celkem bude díky třem smlouvám v Katalánsku modernizováno101 jednotek: 69 pro linku Rodalies (49 od společnosti Alstom a 20 od společnosti Stadler) a 32 pro linku na střední vzdálenost (od společnosti CAF).

Společnost Alstom navrhla nové vlaky s dodatečnou kapacitou, navýšenou o 20 procent. Foto: Alstom

„Řada 452 vyniká zvýšenou kapacitou. Společnost Alstom navrhla tyto vlaky s dodatečnou kapacitou 20 procent, takže budeme schopni přepravit více lidí se stejným počtem vlaků. Půjde o vlaky se zaručenou univerzální dostupností, protože byly navrženy ve spolupráci s Nadací ONCE,“ vysvětlil ministr Óscar Puente po návštěvě interiérů již vyrobených jednotek.

Nové vlaky budou schopny pojmout 905 cestujících, budou mít širší dveře a vestibuly, což zrychlí a minimalizuje čekací doby ve stanicích, čímž se zlepší kapacita místní dopravy. Konkrétně budou mít na každé straně 12 dveří, z nichž každý bude široký 1,5 metru.

Zvýšení kapacity, které tyto nové vlaky umožní, je také způsobeno zlepšením akceleračního a zabezpečovacího systému ERTMS, který umožní kratší vzdálenosti mezi vlaky.

Dalším prvkem, který je třeba zdůraznit, je kompatibilita. Zpočátku budou vlaky dlouhé 100 metrů a budou mít 6 vozů, ale konstrukce společnosti Alstom nám umožní přizpůsobit je na 4 nebo sedmivozové vlaky, v závislosti na potřebách každé linky. Původní model bude mít smíšenou konfiguraci 6 vozů (4 jednopodlažní a 2 dvoupodlažní) přizpůsobených pro maximální rychlost 140 kilometrů v hodině.

Budoucí vlaky budou vybaveny Wi-Fi, budou plně přístupné i osobám se sníženou pohyblivostí a bude v nich prostor pro jízdní kola, kufry a kočárky.

Nová vozidla budou oplývat nejmodernějším vybavením, které umožní sběr tisíců dat, která budou v reálném čase poskytovat informace pro operativní rozhodování.