INZERCE

Podpis smlouvy České dráhy - Moravskoslezskž kraj. Na snímku předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec (uprostřed), náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta (vpravo) a za Moravskoslezský kraj náměstek hejtmana pro oblast dopravy Radek Podstawka (vlevo). Foto: ČD

Nové vlaky i přímé linky. České dráhy připravují v Moravskoslezském kraji řadu změn

České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat železniční dopravu i v příštích letech. Regionu to přinese řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky, včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, například mezi Krnovem a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.

Zástupci vedení Českých drah (ČD) a Moravskoslezského kraje  podepsali nový desetiletý kontrakt na zajištění regionální železniční dopravy v kraji. Smlouva na provozní soubor Ostravsko, který zahrnuje větší část tratí v kraji, začne platit letos v prosinci.

„Cestujícím přinese řadu novinek, které zvýší komfort cestování a konkurenceschopnost železnice oproti individuální automobilové dopravě. Premiéru budou mít na českých kolejích v příštím roce například bateriové vlaky,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. V příštích letech by se podle něho mělo investovat v Moravskoslezském kraji do novývh souprav téměř čtyři miliardy korun.

Součástí slavnostní akce byla v pátek ve stanici Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-Kunčicemi. 

„Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Přesah do Polska

Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické jednotky RegioPanter. V tomto případě půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU). Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.

Vysokorychlostní vlaková souprava. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

„Díky této nové smlouvě bude zajištěna dopravní obslužnost drážní osobní dopravou na území Moravskoslezského kraje s přesahem do Olomouckého, Zlínského, Žilinského kraje na Slovensku a Slezského vojvodství v Polsku na příštích 10 let,” řekl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Dodal, že navíc se tím vyřeší i palčivý problém s údržbou starých vozidel, které již neplní nové přísné požadavky ECM (podnikový informační systém, který má za úkol efektivně spravovat veškeré podnikové informace -pozn. redakce) bez toho, že by se pouze nahradili například jinými staršími vozidly, která navíc ani na trhu nejsou k dispozici. 

Doplnil, že Moravskoslezský kraj v dopravě usiluje o výrazné snížení energetické náročnosti a emisí CO2. Protože je v něm páteřním dopravním módem železniční doprava, zaměřuje se  zejména na pořizování nových nízkoemisních železničních vozidel lehké stavby, mezi které kromě vozidla závislé trakce například jednotky EMU, patří i vozidla na hybridní pohon (elektřina / baterie) nebo alternativní palivo (vodík).

„Nechceme do budoucna pořizovat nová dieselová vozidla, jejichž pořízení ani nemůže být financováno z dotačních prostředků, ale pouze vozidla na elektrický, hybridní nebo alternativní pohon,“ dodal Podstawka s tím, že intenzivní jednání s dopravcem probíhají už více než rok. Výsledkem je zajištění základní dopravní obslužnosti, která bude pro kraj ekologická a ekonomicky příznivá.

Nespornou výhodou je pdole něho také využitelnost vozidel s bateriovými články i v případě, že dojde k pokroku v elektrizaci klíčových železničních tratí kraje, nebo například eliminace náhradní autobusové dopravy při napěťových výlukách. Za zmínku též stojí možnost budoucího zajíždění vozidel do Polské republiky.

Komfortnější a bezpečnější

Cílem Českých drah je napomáhat jednotlivým regionům při realizaci jejich strategií rozvoje nízkoemisní dopravy. Toho se dosahuje jednak zaváděním moderních elektrických jednotek s podporou rekuperace elektrické energie, ale i rozvojem systémů s alternativními pohony. V případě Moravskoslezského kraje teď tak dojde k zavedení prvních hybridních bateriových jednotek v České republice, které umožní přímé snižování emisí, kdy nahradí neekologická dieselová vozidla.

Moravskoslezský kraj tímto krokem potvrzuje své dlouhodobé směřování stát se moderním, ekologickým a zejména pro obyvatele a turisty atraktivním krajem. Severní Morava se tak postupně stává místem, kde České dráhy mohou začít plně realizovat svoji strategii Čisté mobility a vizi stát se k roku 2030 dopravcem s nejnižší uhlíkovou stopou v ČR. 

Nová přímá spojení v Moravskoslezském kraji

Od prosince 2024:

  • přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice 

Od prosince 2025:

  • přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
  • přímé vlaky, takzvaný „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.

Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování, až na 80 procent. A dále pak klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.

Jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS umožní kontrolu strojvedoucího, například při nedodržení návěsti „Stůj“ a v případě neadekvátní reakce z jeho strany i možnost zastavení vlaku. Foto: Ekonomický deník

Nové vlaky budou už z výroby vybaveny také evropským zabezpečovačem ETCS a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky ECM stanovené pro údržbu železničních vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy dovybaví i další vozidla v kraji, například elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.

Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, takzvanými validátory sloužícími k samoobslužnému zakoupení jízdenek. V nástupním prostoru vlakových souprav budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během letošního roku. 

Čtyřiadvacet souprav za téměř čtyři miliardy korun

Celkem národní dopravce do 24 nových souprav investuje téměř 4 miliardy korun. Novým dopravním modelem bude dosaženo i úspory z rozsahu, kdy pořízením celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 těch s provozním stářím 40 a více let, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních či alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu brutto, což znamená, že riziko zvýšených nákladů, například za pohonné hmoty, energie, náhradní díly nebo třeba mzdy, nese pouze dopravce. Hodnota desetiletého kontraktu činí 18 miliard korun.

Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou už letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou prostředku z operačního programu Doprava 2014-2020. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.

Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu zůstanou a postupně nahradí motorové vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460. 

(mig)