České dráhy vyhlásily výběrové řízení na dodávku 10 dálkových vlaků, které budou jezdit až rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Mají navázat na úspěch jednotek ComfortJet. Celkem půjde o 90 vozů s kapacitou přibližně 550 míst, z toho zhruba stovka jich bude v 1. třídě.

Vlaky musí být schválené pro provoz v Česku, Německu, Rakousku, Dánsku, na Slovensku, v Maďarsku a Polsku.

Podle Českých drah vedly k zadání tendru pozitivní ohlasy cestujících a zahraničních partnerů na provoz jednotek ComfortJet. „Provoz moderních vlaků na bázi netrakčních jednotek a moderních lokomotiv má velký potenciál pro další rozvoj mezistátní dopravy a spojení Česka s okolními státy,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Vectron depo
Vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h představují technologickou špičku v interoperabilní železniční dopravě. Snímek z depa ve Vršovicích. Foto: České dráhy

Vlajkové lodě Českých drah

Netrakční jednotky musí splňovat požadavek na provoz s lokomotivami typu Siemens Vectron a v režimu push-pull, tedy jako vratné jednotky. České dráhy pevně odeberou tři jednotky a dalších sedm budou moci odebrat v rámci opce ve chvíli, kdy pro ně budou mít uplatnění na dalších mezistátních vlacích.

Předpokládaná hodnota zakázky je 8 miliard korun a zahrnuje i dodávku náhradních dílů a konstrukčních celků výměnného systému. S úspěšným uchazečem uzavře dopravce rámcovou dohodu.  

Mohlo by vás zajímat

Soupravy ComfortJet jsou „vlajkovými loděmi“ státního dopravce. Dosahovat mohou rychlosti 230 kilometrů za hodinu a pohánějí je lokomotivy Siemens Vectron. V loňském roce jich České dráhy přebraly osm a do konce letošního roku plánují provozovat 14 z 20 objednaných souprav.