INZERCE

Rozpočet SFDI na silnice nižší třídy ve výši 4 miliard korun je poloviční než by kraje potřebovaly. Foto: ŘSD

Nové silnice, obchvaty a mosty. Známe dopravní plány krajů pro rok 2022

Chtěly osm, dostaly čtyři. Kraje, které obhospodařují silnice nižší třídy, jsou závislé na příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Opakovaně požadují po vládě 8 miliard korun, aby vozovky pouze neudržovaly. V letošním roce dostaly polovinu. To určitě na všechny stavební dopravní projekty nestačí. Co jednotlivé kraje plánují, pokud na to budou peníze? Přehled přináší Ekonomický deník.

České republika má téměř padesát tisíc kilometrů silnic II. a III. třídy. Jejich údržba a oprava je financována z rozpočtů jednotlivých krajů, kterým každoročně přispívá stát. Vysoké procento se ale nachází v technicky špatném, až havarijním stavu, alokovaná částka proto představuje pro většinu krajů nedostatečnou pomoc. Na údržbu a opravy vozovek nižších tříd vynakládají každoročně miliardy korun.

Královéhradecký kraj

„Náš kraj vlastní 3 289 kilometrů silnic II. a III. třídy. V systému hospodaření evidujeme 45 procent vozovek v havarijním stavu.“ (Hejtman Martin Červíček)

Silnice II/309 Kounov – Plasnice

Silnice III/286 24 Vrchlabí

III/286 4 Radim – Dřevěnice

Přeložka silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí

Rekonstrukce komunikací, které byly zasaženy výstavbou dálnice D 11

Pardubický kraj

„Vlastníme v součtu přes 3 100 kilometrů silnic, což je přibližně vzdálenost z Prahy do gruzínského města Tbilisi až za Černým mořem. Dlouhodobě se soustředíme na shánění všech možných prostředků od státu, Evropské unie, ale i z rozpočtu kraje, abychom stav silnic zlepšili.“ (Hejtman Martin Netolický)

Budování přivaděčů na D35

Obchvat Kojic na silnici II/322

Modernizace silnice II/362 z Jedlové u Poličky na hranici kraje

Modernizace silnice z Trhové Kamenice do Třemošnice

Moravskoslezský kraj

 „Při vyhodnocování technického stavu ‚dvojek‘ a ‚trojek‘ se ukázalo, že třetina cest je ve špatném technickém stavu. Jsme každoročně schopni vyčerpat více prostředků a máme připraven ‚zásobník‘ staveb za mnohem více peněz, než kolik od státu a z dalších zdrojů získáme.“ (Hejtman Ivo Vondrák)

Rekonstrukce silnice III/ 4401 Rýžoviště – Lomnice na Bruntálsku

Rekonstrukce silnice III/48414 Pržno – Lubno Bystré na Frýdecko-Místecku

Průtah Darkovičkami na Opavsku

Pětikilometrový průtah Polankou nad Odrou na Ostravsku

Rekonstrukce silnice II/462 Jelenice – Lesní Albrechtice v okrese Opava

Modernizace silnice II/477 a II/647 ul. Bohumínská v centru Ostravy

Oprava silnice III/45820 v Krnově

Olomoucký kraj

 „Na téměř 1600 kilometrů krajských silnic v Olomouckém kraji v havarijním stavu je tato výše nedostatečná.“ (Hejtman Josef Suchánek)

Silnice II/449 MÚK Unčovice – Litovel

Silnice II/150 Prostějov – Přerov

Silnice II/441 R35 – dokončení

Silnice II/570 Slatinice – Olomouc

Silnice II/436 Přerov – Doloplazy

Silnice II/369 – oprava havarijního stavu úseku u Hanušovic

Silnice III/4375, 4377 Loučka

Jihomoravský kraj

„Dluh v krajské silniční síti je velký a bylo by třeba finančních prostředků mnohem více, aby se špatný stav pouze neudržoval, ale naopak zlepšoval.“ (radní pro dopravu Jiří Crha)

Rájec obchvat

Čebín obchvat

Blučina obchvat

Výstavba nového přemostění přes železniční trať a řeku Svitavu

Kraj Vysočina

Lukavec – obchvat

Velká Bíteš – obchvat

Silnice II/353 Stáj – Zhoř

Silnice II/152 Hrotovice – Dukovany

Jihlava – JV obchvat

Středočeský kraj

„Krajské silnice a mosty jsou dlouhodobě zatížené obrovským vnitřním dluhem. Rozpočtové určení daní zamrzlo na hodnotách roku 2010“. (Hejtmanka Petra Pecková)

Obchvat Jesenice

Obchvat Staré Boleslavi

Obchvat Záp

Rozsáhlá rekonstrukce mezi Prahou a Štěchovicemi

Plzeňský kraj

„Náš kraj vlastní 4 600 kilometrů silnic. Z částky vyčleněné z rozpočtu pro náš kraj jsme schopni opravit maximálně 47 kilometrů. Řadu staveb ale provádíme s podporou Evropské unie.“ (Hejtmanka Ilona Mauritzová)

Pokračování stavby Městského okruhu Plzně  v úseku Křimická – Karlovarská

Silnice II/230 Stříbro – dálnice D5

Silnice II/205 Modernizace aglomeračního okruhu

Rekonstrukce komunikace II/605

Karlovarský kraj

 „Karlovarský kraj má v současné době připraveny stavební akce, na které při této alokaci již nebudou zbývat peníze a budou muset být odloženy do následujících let.“ (Hejtman Petr Kulhánek)

Modernizace silnice lom – Podstrání na Sokolovsku

Modernizace mostu ev. č. 213-001a Křižovatka

Modernizace silnice – průtah Aš

Modernizace silnice Toužim – Smilov

Modernizace silnice Starý Rybník – Vojtanov

Modernizace křižovatky Děpoltovice

Ústecký kraj

,,Ústecký kraj z této částky obdrží  poměrnou část vycházející z délky silnic v jednotlivých krajích. Z pohledu celkového technického stavu silnic by kraj potřeboval příspěvek vyšší.“ (Hejtman Jan Schiller)

Nová komunikace u města Chomutova

Komunikace II/250 – Staňkovice

Rekonstrukce mostu 0135-3 Kyjice

Rekonstrukce mostního objektu 25613 – 2 Jeníkov

Přestože finanční prostředky alokované pro rok 2022 jsou pro kraje nezbytnou pomocí, nebudou vzhledem k velkému dluhu v krajské silniční síti představovat její významné zlepšení. Takzvaný problém „last mile“, tedy návaznost komunikací nižšího řádu na nadřazenou dopravní síť,  a dlouhodobé podfinancování jejich oprav a údržby může zlepšit pouze výrazné navýšení a pravidelnost státního příspěvku.

Jana Bartošová, Silvie Purmová