Chtěly osm, dostaly čtyři. Kraje, které obhospodařují silnice nižší třídy, jsou závislé na příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Opakovaně požadují po vládě 8 miliard korun, aby vozovky pouze neudržovaly. V letošním roce dostaly polovinu. To určitě na všechny stavební dopravní projekty nestačí. Co jednotlivé kraje plánují, pokud na to budou peníze? Přehled přináší Ekonomický deník.
České republika má téměř padesát tisíc kilometrů silnic II. a III. třídy. Jejich údržba a oprava je financována z rozpočtů jednotlivých krajů, kterým každoročně přispívá stát. Vysoké procento se ale nachází v technicky špatném, až havarijním stavu, alokovaná částka proto představuje pro většinu krajů nedostatečnou pomoc. Na údržbu a opravy vozovek nižších tříd vynakládají každoročně miliardy korun.
Královéhradecký kraj
„Náš kraj vlastní 3 289 kilometrů silnic II. a III. třídy. V systému hospodaření evidujeme 45 procent vozovek v havarijním stavu.“ (Hejtman Martin Červíček)
Silnice II/309 Kounov – Plasnice
Silnice III/286 24 Vrchlabí
III/286 4 Radim – Dřevěnice
Přeložka silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí
Rekonstrukce komunikací, které byly zasaženy výstavbou dálnice D 11
Pardubický kraj
„Vlastníme v součtu přes 3 100 kilometrů silnic, což je přibližně vzdálenost z Prahy do gruzínského města Tbilisi až za Černým mořem. Dlouhodobě se soustředíme na shánění všech možných prostředků od státu, Evropské unie, ale i z rozpočtu kraje, abychom stav silnic zlepšili.“ (Hejtman Martin Netolický)
Budování přivaděčů na D35
Obchvat Kojic na silnici II/322
Modernizace silnice II/362 z Jedlové u Poličky na hranici kraje
Modernizace silnice z Trhové Kamenice do Třemošnice
Moravskoslezský kraj
„Při vyhodnocování technického stavu ‚dvojek‘ a ‚trojek‘ se ukázalo, že třetina cest je ve špatném technickém stavu. Jsme každoročně schopni vyčerpat více prostředků a máme připraven ‚zásobník‘ staveb za mnohem více peněz, než kolik od státu a z dalších zdrojů získáme.“ (Hejtman Ivo Vondrák)
Rekonstrukce silnice III/ 4401 Rýžoviště – Lomnice na Bruntálsku
Rekonstrukce silnice III/48414 Pržno – Lubno Bystré na Frýdecko-Místecku
Průtah Darkovičkami na Opavsku
Pětikilometrový průtah Polankou nad Odrou na Ostravsku
Rekonstrukce silnice II/462 Jelenice – Lesní Albrechtice v okrese Opava
Modernizace silnice II/477 a II/647 ul. Bohumínská v centru Ostravy
Oprava silnice III/45820 v Krnově
Olomoucký kraj
„Na téměř 1600 kilometrů krajských silnic v Olomouckém kraji v havarijním stavu je tato výše nedostatečná.“ (Hejtman Josef Suchánek)
Silnice II/449 MÚK Unčovice – Litovel
Silnice II/150 Prostějov – Přerov
Silnice II/441 R35 – dokončení
Silnice II/570 Slatinice – Olomouc
Silnice II/436 Přerov – Doloplazy
Silnice II/369 – oprava havarijního stavu úseku u Hanušovic
Silnice III/4375, 4377 Loučka
Jihomoravský kraj
„Dluh v krajské silniční síti je velký a bylo by třeba finančních prostředků mnohem více, aby se špatný stav pouze neudržoval, ale naopak zlepšoval.“ (radní pro dopravu Jiří Crha)
Rájec obchvat
Čebín obchvat
Blučina obchvat
Výstavba nového přemostění přes železniční trať a řeku Svitavu
Kraj Vysočina
Lukavec – obchvat
Velká Bíteš – obchvat
Silnice II/353 Stáj – Zhoř
Silnice II/152 Hrotovice – Dukovany
Jihlava – JV obchvat
Středočeský kraj
„Krajské silnice a mosty jsou dlouhodobě zatížené obrovským vnitřním dluhem. Rozpočtové určení daní zamrzlo na hodnotách roku 2010“. (Hejtmanka Petra Pecková)
Obchvat Jesenice
Obchvat Staré Boleslavi
Obchvat Záp
Rozsáhlá rekonstrukce mezi Prahou a Štěchovicemi
Plzeňský kraj
„Náš kraj vlastní 4 600 kilometrů silnic. Z částky vyčleněné z rozpočtu pro náš kraj jsme schopni opravit maximálně 47 kilometrů. Řadu staveb ale provádíme s podporou Evropské unie.“ (Hejtmanka Ilona Mauritzová)
Pokračování stavby Městského okruhu Plzně v úseku Křimická – Karlovarská
Silnice II/230 Stříbro – dálnice D5
Silnice II/205 Modernizace aglomeračního okruhu
Rekonstrukce komunikace II/605
Karlovarský kraj
„Karlovarský kraj má v současné době připraveny stavební akce, na které při této alokaci již nebudou zbývat peníze a budou muset být odloženy do následujících let.“ (Hejtman Petr Kulhánek)
Modernizace silnice lom – Podstrání na Sokolovsku
Modernizace mostu ev. č. 213-001a Křižovatka
Modernizace silnice – průtah Aš
Modernizace silnice Toužim – Smilov
Modernizace silnice Starý Rybník – Vojtanov
Modernizace křižovatky Děpoltovice
Ústecký kraj
,,Ústecký kraj z této částky obdrží poměrnou část vycházející z délky silnic v jednotlivých krajích. Z pohledu celkového technického stavu silnic by kraj potřeboval příspěvek vyšší.“ (Hejtman Jan Schiller)
Nová komunikace u města Chomutova
Komunikace II/250 – Staňkovice
Rekonstrukce mostu 0135-3 Kyjice
Rekonstrukce mostního objektu 25613 – 2 Jeníkov
Přestože finanční prostředky alokované pro rok 2022 jsou pro kraje nezbytnou pomocí, nebudou vzhledem k velkému dluhu v krajské silniční síti představovat její významné zlepšení. Takzvaný problém „last mile“, tedy návaznost komunikací nižšího řádu na nadřazenou dopravní síť, a dlouhodobé podfinancování jejich oprav a údržby může zlepšit pouze výrazné navýšení a pravidelnost státního příspěvku.
Jana Bartošová, Silvie Purmová