Středočeský kraj se připravuje na zvýšený provoz a přepravu nadrozměrných komponentů kvůli plánované dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Krajští zastupitelé začátkem týdne schválili aktualizaci Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, která opatření pro průjezd nadměrných a těžkých komponentů nutných pro rozjezd nového jaderného zdroje umožní. Koridory pro budoucí stavby aktualizace vymezuje na pěti místech. Přípravu vlastních tras do Dukovan odsouhlasili v týdnu souběžně i radní v Jihomoravském kraji.

Půjde o přestavbu stávající průsečné křižovatky silnic II/396 a II/413 v obci Dobelice. Druhou akcí bude realizace stavby v Neslovicích a podklady se mohou začít chystat také pro rekonstrukci úseků silnic II/152 a II/395.

Náklady na stavby vyčíslil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Jiří Crha (ODS) na 166 milionů korun včetně DPH. „V návaznosti na únorové usnesení vlády předpokládáme, že jako zdroj pro financování uvedených staveb bude Státní fond dopravní infrastruktury. Jaké ale budou konkrétní podmínky pro získání těchto peněz, zatím nevíme,“ uvedl Jiří Crha. Podle hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha (KDU-ČSL) bude kraj kvůli rozšíření Dukovan řešit zhruba 40 staveb.

Na dostavbu Dukovan se připravuje i Středočeský kraj. „Řešení celé problematiky je koncipováno s cílem zajištění zprůchodnění vybrané trasy pro umožnění transportu těžkých konstrukčních celků po území České republiky na staveniště do Dukovan. Připomínám, že se jedná se o strategickou stavbu státu,“ uvedl náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování Jiří Snížek (Piráti).

Mohlo by vás zajímat

Podle Snížka některé plánované silnice a mosty v kraji zůstanou, jiné zaniknou. V tom případě by pak podle něj Středočeský kraj uvedl území do původního stavu. „Předpokládáme, že těžké transporty budou trvat zhruba čtyři roky, začít by se mělo v roce 2030,“ poznamenal Jiří Snížek. Dodal, že zprůchodnění navržené a odsouhlasené trasy pro přepravu těžkých a nadrozměrných komponent je podmínkou pro výstavbu jaderné elektrárny. Jde o soubor dočasných opatření, která na sebe navazují, a každé z nich má charakter nadmístního významu. Týkají se silnic I. i II. třídy.

Ve Středočeském kraji by měly provizorní mosty stát například u Kobylnice, kde stavba překlene řeku Doubravu, délka přemostění bude 25 metrů a šířka stavby je naplánovaná na 9,5 metru. Další most s provizorní komunikací by měl vést před řeku Brslenku. Dále se počítá s jednosměrnou účelovou komunikací, která bude využívána jako objížďka mostů na silnici I/2 a mostu na silnici I/38 mezi Malínem a Novými Dvory.

V plánu je i objížďka podjezdu pod tratí za Čáslaví. Provizorní objízdná trasa je tvořena mimoúrovňovou provizorní komunikací, dále provizorním přejezdem napojením na silnice I/38 (směr Horky) a II/337 (směr Žleby). Komunikace má být široká devět metrů a dlouhá 736 metrů.

Komponenty by měl vždy přepravovat nákladní vůz s vlekem, přičemž celková hmotnost soupravy by neměla přesáhnout 895 tun a 53,2 metru délky.

Na přepravu rozměrných a těžkých nákladů se chystá i Kraj Vysočina, který plánuje výstavbu silničních obchvatů Jihlavy a Brtnice. Úpravy dopravní infrastruktury čekají také Pardubický kraj. Stát už přislíbil, že se na financování nových tras, které bude potřeba vybudovat pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany, hodlá podílet. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil, že SFDI v letošním roce uvolní téměř půl miliardy korun. Peníze podle ministra budou směřovat také na silnice první třídy.

O socioekonomických dopadech a přípravě dopravní infrastruktury související s výstavbou nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovan jednal v pondělí v Třebíči premiér Petr Fiala (ODS) spolu s ministrem dopravy Kupkou, ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem (Piráti) a místními starosty.

„Naše vláda už na dopravní opatření schválila výdaje v celkové výši 13,5 miliardy korun. Jde o nové silnice, mosty nebo třeba obchvaty obcí. Velká většina těchto dopravních staveb zůstane trvale a bude sloužit i po dostavění elektrárny,“ uvedl premiér.

Stát pro přepravu materiálu pro jadernou elektrárnu zvažuje kombinaci několika druhů dopravy. Části jaderného zařízení by měly do Česka mířit lodí přes Hamburk a Ústí nad Labem do středočeského Týnce nad Labem. Poté by měl být náklad přeložen na kamiony a po silnici transportován do Dukovan.

(teč)