Zkušební lhůta pro nováčky za volantem, digitalizované řidičské průkazy i přeshraniční zákaz řízení. To jsou některé změny, jež čekají evropské řidiče zhruba za pět let. Nová pravidla schválili evropští poslanci.
Evropané se mají cítit na evropských dálnicích i běžných komunikacích bezpečněji. Proto se v následujících letech změní pravidla pro vydávání řidičských průkazů. Po zapracování do zákonů členských zemí vstoupí řidičům do života okolo roku 2030.
Změny, na kterých se shodly evropské instituce, mají zásadně snížit počet zemřelých na unijních silnících. Nyní jich je téměř 20 tisíc ročně v rámci celého evropského bloku. Cílem je dosáhnout nulového počtu úmrtí do roku 2050.
Tento cíl, známý jako „Vision Zero“, je velmi ambiciózní. Ačkoli některé země a města dosáhly působivého pokroku ve snižování počtu úmrtí při dopravních nehodách díky lepší infrastruktuře, přísnějším pravidlům, osvětě a technologickému pokroku, zabránění úmrtím na silnicích zůstává obrovskou výzvou.
Mohlo by vás zajímat

Faktory jako lidské chování, rostoucí počet vozidel a nepředvídatelné podmínky situaci ještě více komplikují. Technologické inovace ale za dalších 25 let výrazně změní způsob, jak funguje provoz ve městech i mimo ně.
Co je třeba zlepšit
Zpravodajka Evropského parlamentu pro řidičské průkazy Jutta Paulusová (Zelení/Německo) zdůraznila výhody, které se očekávají od nových pravidel.
„Do roku 2030 zavede nová evropská směrnice o řidičských průkazech digitální řidičský průkaz a zároveň dá občanům svobodu volby mezi mobilní aplikací a fyzickou kartou. Výuka řízení musí obsahovat více prvků zaměřených na bezpečnost chodců a cyklistů,“ uvedla před hlasováním poslanců.
„Nová pravidla mají zajistit, aby zahraniční piráti silnic už neodjížděli do své vlasti bez trestu. Je důležité i to, že se nezavede žádný celoevropský bodový systém. Takové sny tu byly, ale naštěstí se neuskutečnily,“ řekl europoslanec Ondřej Krutílek zvolený za ODS (ECR/Česká republika).
Nové požadavky na znalosti
Aby uchazeč získal řidičský průkaz, musí nově v rámci teoretické zkoušky prokázat znalosti o rizicích slepého úhlu, systémech asistence řidiče, bezpečném otevírání dveří a rizicích rozptýlení při používání telefonu. Na základě požadavků poslanců Evropského parlamentu budou nové požadavky na výcvik a zkoušky klást větší důraz na povědomí o rizicích pro chodce, děti, cyklisty a další zranitelné účastníky silničního provozu.
Řidičské průkazy se budou vydávat pro motocykly a automobily na dobu 15 let. Členské státy mohou tuto dobu zkrátit na 10 let, pokud průkaz slouží také jako národní průkaz totožnosti. Řidičské průkazy pro nákladní automobily a autobusy budou mít platnost pět let.
Častější lékařské prohlídky od 65 let
Země EU mohou zkrátit dobu platnosti průkazu pro řidiče ve věku 65 let a starší a vyžadovat častější lékařské prohlídky nebo opakované kurzy. Před získáním prvního řidičského průkazu nebo při podání žádosti o jeho prodloužení by řidič měl absolvovat lékařskou prohlídku, včetně vyšetření zraku a kardiovaskulárního systému. Jedná se o reakci na stárnutí evropské populace a častější případy závažných nehod seniorů, kteří například jeli po dálnici v protisměru.
Podle nových pravidel se má digitální řidičský průkaz přístupný v mobilu stát hlavním formátem řidičského průkazu v EU. Řidiči ale stále budou mít možnost požádat o fyzický řidičský průkaz, který se bude vydávat obvykle do tří týdnů.
Zákaz řízení
Aby se omezilo bezohledné řízení vozidel v zahraničí, bude odebrání, pozastavení nebo omezení řidičského průkazu předáno členskému státu EU, který jej vydal. Tím se zajistí přeshraniční vymáhání sankcí.
Vnitrostátní orgány si budou muset bez zbytečného odkladu vzájemně sdělovat rozhodnutí o zákazu řízení souvisejícími s nejzávažnějšími dopravními přestupky, včetně řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, účasti na smrtelné dopravní nehodě nebo nadměrné rychlosti (například jízda vyšší o 50 kilometrů v hodině oproti povolené rychlosti).
Poprvé pravidla EU stanoví zkušební dobu pro mladé řidiče v délce nejméně dvou let. Tito řidiči budou čelit přísnějším pokutám za řízení pod vlivem alkoholu a za nepoužívání bezpečnostních pásů nebo dětských bezpečnostních systémů.
Nová pravidla vstoupí v platnost 20. den po vyhlášení v úředním věstníku EU. Členské země budou mít tři roky na zapracování nové úpravy do svých zákonů a další rok na jejich zavedení do praxe.