Dceřiná společnost Kazachstánských železnic, KTZ Express, a čínský provozovatel kontejnerů China Railway Container Transport Co., Ltd. otevřely první železniční trasu z Číny do Afghánistánu. Oznámily to Kazachstánské železnice. Z Číny už vyrazil první vlak. Jeho cílem je město Hairatan, které se nachází v bezprostřední blízkosti hranic s Uzbekistánem, protože železniční infrastruktura ve vnitrozemí Afghánistánu je špatně rozvinutá. Celá cesta bude trvat až 15 dní.

Čína si stále častěji nachází cestu do Afghánistánu po železnici. Země nedávno spustila novou linku z města Čchung-čching do afghánského města Hairatan, přes Kazachstán a Uzbekistán.

Nákladní vlak naložený komunikačním vybavením a dalšími produkty vyjel z jihozápadní Číny. Do Afghánistánu by měl dorazit za 12 až 15 dní.

První vlak nového železničního spojení mezi Čínou a Afghánistánem, který se skládá z 55 kontejnerů s telekomunikačním vybavením, vyjel ze stanice Tuanjiecun ve městě Čchung-čching. Překročí hranici s Kazachstánem na hraničním přechodu Khorgos/Altynkol, poté přes stanici Galaba vstoupí do Uzbekistánu a po průjezdu touto zemí dosáhne Hairatanu, poblíž afghánsko-uzbecké hranice.

Mohlo by vás zajímat

Komunikační zařízení na palubě vypraveného vlaku, vyrobené čínskou telekomunikační firmou ZTE, bude použito při vývoji místních komunikačních sítí v Afghánistánu.

„Díky přímým službám nákladních vlaků se doba přepravy zkrátila o tři až pět dní ve srovnání s předchozí silniční dopravou a očekává se, že náklady na logistiku se sníží o 15 až 20 procent,“ řekl Liu Jianfeng ze společnosti ZTE.

„Úspěšné spuštění přímého nákladního vlaku z Čchung-čchingu do Afghánistánu znamená další úsilí o prohloubení naší ekonomické a obchodní spolupráce se zeměmi střední Asie,“ řekl Xu Runqiu, výkonný ředitel společnosti pro řízení dodavatelského řetězce z Čchung-čchingu.

Železniční trasa končí v nejbližším afghánském městě na hranicích s Uzbekistánem, protože železniční infrastruktura v Afghánistánu je špatně rozvinutá.

Teprve v tomto roce mohou být zahájeny práce na výstavbě transafghánské magistrály, která má být prodloužením železniční trati z Uzbekistánu a dosáhnout hranice mezi Afghánistánem a Pákistánem. Tato železniční trať však bude v lepším případě v provozu až kolem roku 2030.

Kazachstán i Čína mají velký zájem o rozvoj kontejnerových přepravních služeb do Afghánistánu. Kazachstán vnímá svou roli jako strategický tranzitní uzel.

Loni na podzim se sešli zástupci Kazachstánu a Afghánistánu, aby projednali přepravu čínského zboží do Afghánistánu přes Kazachstán a možnost použití prázdných kontejnerů na zpáteční trase.

Aby Kazachstán tento problém vyřešil, navrhl model reverzní dopravy, v němž by zpáteční vlaky přepravovaly zemědělské produkty z Afghánistánu do Kazachstánu a poté, dále do Číny, by byly naloženy kazašským zbožím.

Kazachstán plánuje do budoucna vybudovat velký uzel speciálně navržený pro odbavení afghánského tranzitu, který umožní překládku zboží na různé dopravní prostředky.