Téměř celá pod zemí, pražští radní schválili změnu projektu Radlické radiály. Stavba, která má nově vést ze 71 procent pod zemí, se oproti původnímu návrhu z roku 2017 prodraží na 35 miliard korun. Změna projektu zároveň posouvá celou stavbu dále do budoucnosti. Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že je potřeba, aby metropoli se stavbou finančně pomohl stát, stejně jako v případě dokončení Městského okruhu. „Jedná se jednoznačně o stavbu celostátního významu,“ zmínil.
Pro dostavbu chybějící části Radlické radiály v úseku Jihozápadní město – Smíchov podalo hlavní město žádost o vydání územního rozhodnutí už v lednu 2018, to zatím kvůli stovkám připomínek a námitek stále chybí. Magistrát také bude muset na projekt opět řešit posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), to současné vyprší na konci roku 2026. Původně se zahájení stavby plánovalo na závěr roku 2019 s předpokládanou dobou výstavby 4,5 roku.
Pražští radní začátkem třetího červnového týdne odsouhlasili, že v oblasti Botanica bude nově komunikace vedena pod úrovní terénu a překryta mostními konstrukcemi. U stanice metra Nové Butovice bude zrušena estakáda, komunikace bude zahloubená a na klíčových místech zcela schovaná pod zem.
Dojde také ke spojení tunelů Butovice a Jinonice. Podíl tunelových úseků na celkové délce stavby se tak po přepracování projektu zvýšil z 55 procent na v úvodu zmíněných 71 procent. Z celkové délky stavby 5,5 kilometru budou aktuálně tunely tvořit 3,9 kilometru. Nejnáročnějším stavebním objektem bude ražený tunel Radlice o délce 2300 metrů.
Mohlo by vás zajímat
Podle Zdeňka Hřiba nové řešení odpovídá potřebám obyvatel města 21. století. „Nechtěli jsme dopustit stejnou chybu, jaká se stala v minulosti v případě magistrály, aby v Praze vznikla další silniční bariéra rozdělující celé městské části,“ uvedl. Dodal, že přepracovaný projekt ideově navazuje na plán zahloubení pokračování Městského okruhu z minulého volebního období.
Náměstek primátora také uvedl, že díky tomu, že bude nová Radlická radiála z velké části schována pod zem, se lépe zacelí území, získá více prostoru pro zeleň, omezí hlučnost a umožní další rozvoj území. „Toto řešení navíc umožní výstavbu městského dostupného bydlení na pozemcích, které v původním řešení zabírala dálnice,“ konstatoval náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN).
Radlická radiála propojuje Pražský okruh s Městským okruhem jako pokračování Rozvadovské spojky s vyústěním na Dobříšské ulici v oblasti Zlíchova. Její realizace je podle pražského magistrátu nezbytným předpokladem pro další rozvoj Jihozápadního města.
(teč)