Co přinese revize evropských pravidel o zájezdech, na které se dohodli zástupci Evropského parlamentu a členských zemí EU? Rozšíří právo na zrušení cesty bez sankcí nebo stanoví jasnější postup pro vyřizování stížností ze strany cestovek. Nově definuje situace, při nichž mají klienti dostat peníze zpět. Například při krachu cestovních kanceláří nebo při mimořádných okolnostech, které mají negativní dopad na pobyt.
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) změny částečně vítá. Zároveň ale kritizuje slabá místa. Stále totiž podle ní hrozí nekalá soutěž ze strany velkých online platforem, jako je Booking.com. Také ostatní evropské cestovní kanceláře trvají na tom, že Unie musí garantovat rovné podmínky na trhu s prodejem zájezdů.
Právo na vrácení peněz
Podle aktualizované evropské směrnice musí klienti v případě úpadku organizátora zájezdu obdržet peníze za zrušené služby z insolvenčního garančního fondu do šesti měsíců. Pokud před cestou nastanou mimořádné okolnosti v místě cesty nebo v místě odjezdu, případně pokud tyto okolnosti ovlivní zájezd, mají cestující právo zrušit svou cestu bez sankcí a s náhradou v plné výši.
Zpravodaj Evropského parlamentu Alex Agius Saliba (S&D/Malta) nová pravidla hájí: „Lepší ochranou jsme zajistili cestující před insolvencí organizátora cesty a dali jim právo zrušit cestu s plnou náhradou při mimořádných okolnostech.“
Dohodu musí ještě formálně schválit členové Evropského parlamentu a Rady EU. Následně budou mít členské země 28 měsíců na to, aby své zákony přizpůsobily směrnici, a dalších šest měsíců na uplatňování nových pravidel.
Mohlo by vás zajímat
Reakce cestovních kanceláří jsou ale smíšené. Některé se obávají nekalé soutěže ze strany velkých online hráčů.
Méně nadšení v Praze
„Přijatý návrh revize směrnice o zájezdech obsahuje několik pozitivních zjednodušení a vylepšení oproti původnímu návrhu Evropské komise. Avšak naše klíčové obavy ze zbytečné regulace přetrvávají,“ uvedla pro EU Perspectives ředitelka AČCKA Kateřina Chaloupková.
Asociace oceňuje vyloučení služebních cest z působnosti směrnice. Podporuje také zrušení konceptu spojených cestovních služeb (LTA), jehož uplatňování se v praxi jeví jako složité a pro spotřebitele matoucí.

„Obáváme se však, že se otevírají široké možnosti nabídky zájezdů ze strany leteckých společností a ubytovacích platforem jako Booking.com v rámci nabídky dynamických balíčků, kdy nedochází k přenosu osobních dat cestujících,“ varovala Chaloupková. Ředitelka AČCKA dodala, že české spotřebitele nyní stoprocentně chrání česká úprava díky pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku a garančnímu fondu cestovních kanceláří.
„V případech vyšší moci a možnosti bezplatného odstoupení od smlouvy o zájezdu ze strany klienta zdůrazňujeme, že cestovní kancelář může být odpovědná pouze za služby, k jejichž poskytnutí se smluvně zavázala a nemůže suplovat pojišťovnu,“ uvedla.
Nezbytné jsou rovné podmínky
Touristik Union International (TUI), jedna z největších světových cestovních a turistických společností se sídlem v Německu, obecně nová pravidla podpořila. Uvedla, že se „evropské instituce rozhodly posílit práva cestujících v rámci balíčkových zájezdů vyváženým způsobem a zohlednily legitimní obavy evropského cestovního ruchu“.
„Nová pravidla zajistí, že zájezdy zůstanou pro cestující zlatým standardem,“ řekl mluvčí TUI Magnus Hüttenberend EU Perspectives. Zároveň vyjádřil potřebu zachovat spravedlivé tržní podmínky. „EU by měla dbát na nutnost zachování rovných podmínek mezi regulovanými a dobře chráněnými zájezdy a nabídkami provozovatelů platforem, které turisty vůbec nechrání,“ zdůraznil mluvčí.
