INZERCE

Díky dohodě se podařilo omezit nadměrnou regulaci motoristického sportu a elektrokol a dát členským státům nástroje k vyloučení mobilních skútrů, dětských hraček či zahradních traktorů. Foto: Pixabay

Nová pravidla pro ochranu obětí dopravních nehod. Odškodnění se lidé dočkají i při krachu pojišťovny

Pozměněná pravidla mají lépe ochránit osoby zraněné při nehodě ve kterémkoli ze států Evropské unie. A to včetně nehod způsobených řidičem z jiné členské země. Oběti nehod budou chráněny i v případě, že dojde k bankrotu pojišťovny. Nová pravidla totiž vyžadují, aby vnitrostátní orgány pro odškodnění hradily náklady vyplývající z těchto případů.

Evropský parlament a Rada dosáhly prozatímní dohody o pravidlech pojištění motorových vozidel poskytujících větší ochranu, transparentnost a plynulejší spolupráci v celé EU.

 „Byl nejvyšší čas vyjasnit pravidla pojištění motorových vozidel, aby byli Evropané lépe chráněni a bylo s nimi zacházeno stejně v Evropské unii při nehodách a při pojištění jejich vozidel. Zajistili jsme, aby byli lidé odškodňováni také za dopravní nehody, při nichž krachuje pojišťovna, a vytvořili jsme nové nástroje pro všechny občany, aby mohli porovnávat ceny, tarify a krytí od poskytovatelů pojištění,“ říká europoslankyně Dita Charanzová.

Dodává, že díky dohodě se navíc podařilo omezit absurdní nadměrnou regulaci motoristického sportu a elektrokol a dát členským státům nástroje k vyloučení mobilních skútrů, dětských hraček či zahradních traktorů.

Odškodnění za nehodu

Pravidla také harmonizují minimální částky krytí v celé Evropské unii. Při úrazech má jít o více než 6 milionů eur za nehodu či 1,22 milionů eur za zraněného. U škod na majetku je částka stanovena na 1,22 milionu eur za nehodu.

Pozměněná směrnice také umožní přeshraniční kontroly pojištění vozidel. Měly by však být  nediskriminační, a to jako součást pravidelných kontrol, a neměly by vyžadovat zastavení vozidla.

Dohoda zavádí povinné používání jednotného prohlášení o historii škod a povinnosti informovat občany o tom, jakým způsobem mohou žádat o odškodnění. 

Poskytovatelé pojištění budou navíc muset zacházet se všemi občany Evropské unie stejně tak, že přijmou prohlášení o škodní historii z jiného členského státu jako rovnocenná s domácím prohlášením.

Lidé tak budou moci snáze porovnávat ceny, tarify a pokrytí nabízené různými poskytovateli díky novým bezplatným a nezávislým nástrojům pro porovnávání cen.

Vyloučení nesilničních vozidel

Aby se zabránilo nadměrné regulaci, pozměněná pravidla umožňují vyloučení nesilničních vozidel, jako jsou zahradní traktory, skútry, autíčka, a také vyloučení elektrických kol. Z pravidel jsou vyloučena i vozidla určená výhradně pro motoristický sport.

Stávající pravidla vztahující se na pojištění motorových vozidel umožňují obyvatelům EU cestovat kamkoliv v Evropské unii, aniž by bylo nutné kupovat další pojištění.

První směrnice EU o pojištění motorových vozidel byla přijata už v roce 1972. Následně vzniklo dalších pět směrnic, které byly sloučeny do jedné. Návrh na její změnu padl v roce 2018. Jakmile bude dohoda platná, nová pravidla začnou platit za dva roky. 

Tomáš Rovný