Zákaz spalovacího motoru byl chybou, automobilový průmysl nesmí být letos penalizován – a především musí Komise jednat o změnách před létem, říká Jens Gieseke, poslanec Evropského parlamentu z nejsilnější frakce Evropské lidové strany (EPP) v podcastu EU Perspectives. Právě on je tím, kdo pro skupinu stanovuje priority do strategických rozhovorů o budoucnosti evropského automobilového průmyslu.

Když Jens Gieseke popisoval postoj Evropské lidové strany k regulaci automobilového průmyslu v Evropě, nebral si servítky. „Je naprosto jasné, že máme očekávání od Komise, která nyní musí přijít s řešením,“ uvedl v podcastu EU Perspectives, který se zaměřil na budoucnost evropského automobilového průmyslu.

Europoslanec Ondřej Krutílek (ECR), europoslanec Jens Gieseke (EPP), generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů Sigrid de Vries. Foto: Julien De Wilde

Gieseke je hlavním vyjednavačem největší politické frakce Evropského parlamentu v nadcházejícím strategickém dialogu o tom, jak zachránit evropské automobilky. „Postrádáme konkurenceschopnost, proto musíme změnit pravidla. To znamená, že po Fit for 55 a Green dealu musíme přiznat, že jsme udělali některé chyby. A tyto chyby by měly být napraveny,“ uvedl Gieseke.

Nutné revize

Europoslanec Jens Gieseke (EPP). Foto: Julien De Wilde

Vyjednavač EPP označil zákaz spalovacích motorů za chybu, která si žádá opravu. Požaduje, aby legislativa byla technologicky neutrální, a tedy umožnila například využití elektropaliv. „Naléhavě potřebujeme rozhodnutí o revizi standardů CO2,“ uvedl Gieseke.

Že plánuje spustit strategický dialog o budoucnosti evropského automobilového průmyslu, oznámila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen v listopadu v Evropském parlamentu. Zahájen byl ve čtvrtek. Mezi tématy se objevuje dekarbonizace, regulace či inovace, možnost pobídky či podpora rychlejší výstavby infrastruktury pro elektromobily.

Postoj EPP, který Gieseke prezentoval, přivítala v podcastu vysoce postavená zástupkyně automobilového průmyslu. Sigrid de Vries, generální ředitelka Evropské asociace výrobců automobilů, vyzvala Komisi, aby čelila realitě. „Potřebujeme ‚reality check‘ při implementaci zelené transformace. Chceme dekarbonizovat společnost, ale také zajistit, aby hospodářství fungovalo a lidé měli kvalitní život a práci,“ uvedla de Vries.

Mohlo by vás zajímat

Kontroverzní sankce

Podle Giesekeho není času nazbyt. „Potřebujeme návrh od Komise co nejdříve. Můžeme vést strategický dialog, abychom zapojili všechny různé zúčastněné strany, ale zároveň je třeba vykonat práci a (je zásadní), aby Komise přišla s návrhem do léta. Jinak ztrácíme čas strategickým dialogem, a pak nemá cenu ho nazývat strategickým,“ uvedl.

Sporným bodem jsou vysoké pokuty, kterým automobilky čelí za nesplnění emisních cílů stanovených Komisí. A to kvůli nedostatečnému prodeji elektromobilů. Podle tvrzení průmyslu mohou dosáhnout až 15 miliard eur, podle skupin podporujících bezemisní dopravu je však číslo přestřelené. „Letos se řeší otázka sankcí. Jasně se zavazujeme, že v roce 2025 nechceme žádné pokuty pro automobilový průmysl,“ uvedl europoslanec.

Nahrávání podcastu EU Perspectives. Foto: Julien De Wilde

Požadavek na předvídatelnost

Tento názor sdílel další účastník podcastu EU Perspectives, europoslanec Ondřej Krutílek (ECR), který se dlouhodobě zabývá automobilovým průmyslem. „Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 je třeba přehodnotit. Pak jsou tu sankce v roce 2025 a můžeme diskutovat, jak je vyřešit,“ uvedl poslanec z frakce konzervativců.

Gieseke souhlasil: „Jasnou prioritou by mělo být, že v roce 2025 nebudou žádné pokuty. Je těžké diskutovat o cíli pro rok 2035, pokud si nejsme jisti, že přežijeme rok 2025.“

Skupina ECR jde ještě dále. „Myslíme si, že bychom měli přehodnotit cíl pro rok 2035. A to ne v příštím roce, ani v tom dalším, ale letos. Automobilový průmysl potřebuje předvídatelnost legislativního rámce, a ta stále chybí,“ uvedl Krutílek.

S tím automobilky souhlasí, ač větší důraz kladou na řešení hrozících sankcí. „V tuto chvíli se soustředíme na krátkodobé potřeby, protože pokud nesplníme okamžité cíle, bude ještě těžší dosáhnout dlouhodobých,“ zopakovala de Vries.