INZERCE

Nová konkurence na trhu taxislužeb: Liftago

Tradiční taxislužba má novou konkurenci. Je to služba Liftago. Ušetří čas i peníze.

I díky zkušenostem zahraničních turistů se pražští taxikáři zařadili mezi přední „pamětihodnosti“ Prahy a bohužel i nejznámější zloděje světa. Vyřešit jejich metody ani chování nedokázal žádný pražský primátor. Nezapomenutelné je například maskované cestování pražskými taxíky Pavla Béma, a ve sporu s taxikáři byla neúspěšná i zatím poslední primátorka Adriana Krnáčová, která se snažila změnit nejen jejich chování, ale také dohodnout přijatelnou cenu jízdného: kilometr v Praze teď stojí maximálně 28 korun, taxikáři ale chtějí 38 až 45 korun. Praha jízdné spočítala na 32 korun. Je jasné, že ne všichni řidiči taxíku jsou špatní, ale řemeslo dostává na frak právě kvůli tomu, že neexistuje smysluplná kontrola, a proto stále přežívají stokorunoví drožkáři z počátku devadesátých let.

Jako v případě jiných regulovaných profesí si ale nakonec trh ve spojení s inteligentními internetovými a mobilními aplikacemi nachází vlastní řešení. Problém s výběrem taxikářů totiž řeší několik aplikací, mezi které patří i nová česká mobilní aplikace Liftago, s níž si cestující vše řídí přímo z mobilu: výběr nejbližšího taxíku podle výše jízdného i typu auta, ale také uživatelských hodnocení.

Jak Liftago funguje? Je to velmi jednoduché: do svého chytrého telefonu s iOS nebo Androidem si nainstalujete aplikaci Liftago a zadáte, odkud kam chcete jet, a poptáte nejbližší řidiče v okolí. Ti vám do pár vteřin pošlou nabídky, ze kterých si vyberete podle odhadu ceny (dále se platí podle taxametru), příjezdového času, auta nebo hodnocení řidiče ostatními zákazníky. Pasažér si sám vybere, s kým chce jet, a příslušného řidiče. Po objednání lze následně sledovat pohyb vozu na mapě. Během jízdy máte k dispozici kontrolní taxametr a návrh nejbližší trasy k cíli.

Po dovezení do cíle je možné ohodnotit řidičův výkon úplně stejně jako restauraci či hotel na dovolené. Je zajímavé, že v průměru lidé jezdí s Liftagem za dvacet korun. Odhad ceny jízdy zná zákazník dopředu, takže jej nikdo neokrade ani při noční cestě za zábavou nebo domů, kdy se nechcete s řidičem hádat o peníze. Pokud něco zapomenete ve voze nebo máte dotazy k jízdě samotné, stačí odepsat na potvrzení o jízdě, které automaticky obdržíte po každé jízdě na e-mail. Liftago využívá volné kapacity řidičů nezávisle na jednotlivých taxislužbách, a má zejména v noční špičce největší kapacitu vozů. Přivolaný řidič je tedy vždy licencovaný profesionál.

A nejen to. Liftago pomáhá i městům, konkrétně v politice tzv. Smart cities, tedy chytrých měst bez dopravních zácp. Aplikace totiž lepším využíváním volné kapacity taxíků současně optimalizuje i městskou dopravu. V Praze nyní jezdí až deset tisíc taxíků, jejichž vozy měsíčně najezdí několik milionů zbytečných „prázdných“ kilometrů a ucpávají dopravu. V praxi to pro zákazníka znamená delší přejezdové časy, protože pro zákazníka často jede vůz, který není v nejbližším okolí, což se samozřejmě musí promítnout do výše tarifu, za který taxislužby jezdí. Ušetřené kilometry se navíc promítnou i do zlepšení stavu ovzduší, zvláště na hlavních průtahových komunikacích.

Služba Liftago je jediná na celém světě, která umožňuje řidiči reagovat na poptávku konkrétním tarifem – cena se tedy stanovuje na základě nabídky a poptávky. Systém je vlastně samo o sobě trhem, kde si vybíráte jen tu nejlepší a pro vás nejvýhodnější nabídku. S Liftagem odpadá i potřeba hotovosti na cestu, protože kromě platby v hotovosti umožňuje rychlou a bezpečnou platbu jízdy kartou, ovšem až po skončení cesty. Stačí jednoduše do mobilní aplikace zadat před jízdou číslo platební karty, ze které bude po jízdě odečtena částka za najeté kilometry.

Taxislužby u nás nemají dobrou pověst, protože při běžném objednání taxíku si zákazník nemůže vybrat vůz ani řidiče. Navíc pak často v cíli jízdy nesouhlasí předem oznámená cena. To vše Liftago eliminuje osobní kontrolou licencí řidičů i jejich transparentním hodnocením od tisíců předchozích zákazníků. Řidiči, s nimiž zákazníci nebyli spokojení, rychle vyřadí právě zákaznické hodnocení, protože ty nekvalitní už si nikdo neobjedná. Řidiče totiž nevybírá dispečink taxislužby, ale sami zákazníci. A to jednoduše a bez čekání i otravných znělek přetížené ústředny taxislužby. Na rozdíl například od systému Uber, Liftago nabízí zákazníkům i řidiče jezdící pro velké dispečinky, kteří se ovšem nebojí veřejného hodnocení.

Dušan Šrámek