Ministr obrany Lubomír Metnar dnes informoval vládu České republiky o zásadním materiálu. Česká armáda koupí dělostřelecký systém CAESAR od francouzské státní společnosti NEXTER Systems. Ten ve výzbroji AČR nahradí technicky a morálně zastaralé houfnice DANA původní československé výroby výroby ze 70. let minulého století. Děla budou stát 8,52 miliardy korun s DPH. Většinu děl zkompletuje v Česku holding Czechoslovak Group (CSG), který dodá podvozky Tatra a pancéřové kabiny. Smlouva s výrobcem by měla být uzavřena ještě do konce září.
Na základě připravovaného smluvního vztahu bude do výzbroje české armády v letech 2024 až 2026 zavedeno celkem 52 nových samohybných houfnic CAESAR ráže 155 mm NATO.
První čtyři děla přijedou z Francie, zatímco zbývajících 48 kusů bude zkompletováno českými podniky přímo v České republice. Těžké kolové podvozky náprav 8×8 a pancéřovou kabinou se znakem Tatra dodají společnosti českého holdingu CSG, které zároveň zajistí i vlastní kompletaci houfnic.
„Účast českého průmyslu na celkovém objemu dodávek pro nás byla zásadní od prvopočátku. A splněna bude v plném rozsahu ve výši čtyřicetiprocentní hodnoty zakázky. Pro stát a armádu to znamená vysokou míru bezpečnosti dodávek, pro domácí průmysl pak skvělé nové příležitosti,“ uvedl ministr Metnar.
Ministerstvo obrany za 52 kusů nových kanonových houfnic celkem uhradí 7,04 miliardy korun bez DPH, tj. 8,5 miliard včetně DPH.
Původní předpoklady hovořily o ceně asi šest miliard korun včetně DPH, tedy asi 105 milionů korun za jedno dělo. Nexter nakonec letos předal ministerstvu nabídku, která byla o 60 procent vyšší. Důvody navýšení byly vysvětleny inflací, zvýšením cen surovin nebo přesunem výroby do Česka.
Ministerstvo ale v průběhu vyjednávání, mimo jiné i o zapojení českého průmyslu, dosáhlo dohody o konečné ceně, která je o cca jednu miliardu nižší než u prvotní nabídky dodavatele.
Resort obrany pořizuje kompletní dělostřelecký systém v rámci jedné smlouvy s jedním dodavatelem a v potřebném rozsahu podle konkrétních specifikací a potřeb armády. To vojákům umožní velmi rychlé zavedení nové techniky do výzbroje a tím i rychlé dosažení plných operačních schopností.
Dojednaná cena byla posouzena soudním znalcem. Je konečná a zahrnuje i náklady na nezbytné kontrolní a vojskové zkoušky, počáteční dodávky munice a souprav náhradních dílů, dodávku výcvikového trenažérového systému, výcvik specialistů a instruktorů armády nebo nadstandardní dvouletou záruku, stejně jako vedlejší náklady související se zaváděním každé nové techniky do výzbroje armády.
Akvizici v pondělí 1. září 2021 schválilo kolegium ministra obrany. Očekává se, že podpis smlouvy mezi ministerstvem obrany a společností NEXTER Systems se uskuteční ještě v průběhu září. Bližší informace ke klíčovému projektu modernizace dělostřelectva české armády ministerstvo představí k datu podpisu smlouvy.
Standardní dostřel 30 kilometrů
Houfnice CAESAR 8×8 má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží a disponuje poloautomatickým nabíjecím systémem. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra.
Rychlost střelby činí v ustáleném režimu 6 ran za 45 sekund, přičemž standardní dostřel se pohybuje na úrovni 30 kilometrů. Houfnice je však uzpůsobena i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s prodlouženým doletem a také pomocnými raketovými motory, které dostřel výrazně prodlužují.
Kapacita vezené munice dosahuje tří desítek dělostřeleckých granátů. Díky celé škále druhů munice, včetně přesně naváděné, může houfnice vést přímou i nepřímou palbu a působit plošně proti živé síle protivníka nebo ničit obrněná vozidla či zodolněné úkryty a opěrné body. Hmotnost provedení houfnice CAESAR 8×8 se pohybuje okolo 30 tun a je přepravitelná vzduchem letouny velikosti A-400, C-17 nebo Il-76.
Houfnice CAESAR slouží v různých provedeních a na různých podvozcích v ozbrojených silách Francie, Saúdské Arábie, Thajska, Indonésie.
Nejnovější provedení houfnice CAESAR 8×8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady TATRA FORCE a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky. Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů TATRA-NORGREN a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra. Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní.
Tomáš Rovný