Na nové album švédské skupiny ABBA čekali fanoušci skoro čtyři desetiletí. Čekání na první velkokapacitní baterie od (taktéž švédské) společnosti Northvolt bylo výrazně kratší. Šest let poté, co Peter Carlsson založil firmu s ambicí vyrábět ve velkém baterie pro elektromobily, opustily výrobní linky v severním Švédsku první bateriové články.
Northvolt je unikátní tím, že se jedná o prvního velkého evropského výrobce dobíjecích baterií pro elektromobily s vlastní technologií. Končí tím stoprocentní závislost na dovozu těchto zařízení z východní Asie, případně na montážních závodech jihokorejských a čínských koncernů v Evropě. „Náš produkt představuje novou kapitolu evropské průmyslové historie a je prvním, který byl plně navržen, vyvinut a smontován v gigafactory domácí evropskou společností,“ pochlubila se společnost Northvolt v tiskové zprávě.
První lithium-iontový článek od Northvolt Ett je hranolového formátu, z montážní linky sjel v úterý 28. prosince. Uvedení do provozu a rozšiřování továrny bude pokračovat během roku 2022, kdy budou realizovány první dodávky zákazníkům. „Těšíme se, že v průběhu nadcházejících let společnost Northvolt Ett výrazně rozšíří svou výrobní kapacitu, aby umožnila evropský přechod na čistou energii,“ uvedl generální ředitel a zakladatel Northvoltu Peter Carlsson.
V nejbližších letech se má výrobní kapacita podniku Northvolt Ett zvýšit na 60 gigawatthodin (GWh) ročně, aby bylo možné naplnit objednávky početných zákazníků. Mezi ty největší bude patřit BMW, Scania, Volkswagen, Volvo a Polestar. Kromě dodávek zákazníkům v automobilovém průmyslu firma počítá s uplatněním baterií také v průmyslovém a energetickém sektoru.
V současné době zaměstnává Northvolt Ett ve svém závodě ve Skellefteå více než 500 lidí náležejících k 56 různým národnostem. Dříve hlavně těžařské město Skellefteå s 36 tisíci obyvateli se nachází na chladném severu Švédska; hlavní výhodou regionu je dostatek levné elektřiny z místních hydroelektráren.
(dtr)