Americká zbrojovka Lockheed Martin předala poslední tři víceúčelové letouny F-35A z 52 strojů, které si objednalo Norské královské letectvo (Luftforsvaret). „F-35 nám umožňují chránit naši suverenitu a udržovat ještě lepší kontrolu nad našimi oblastmi na zemi, na moři i ve vzduchu,“ řekl norský ministr obrany Tore O. Sandvik.
„F-35 je nejlepší stíhací letoun na světě a jsem velmi potěšen, že obdržíme poslední z 52 stíhacích letounů od společnosti Lockheed Martin, které si Norsko objednalo,“ řekl Tore O. „Letadla zajišťují, že můžeme chránit norskou suverenitu a udržet si ještě lepší kontrolu nad našimi oblastmi na zemi, na moři a ve vzduchu.“
„Norská flotila F-35 zlepšuje interoperabilitu napříč obrannými systémy norských ozbrojených sil, zlepšuje situační povědomí o celé síle a posiluje transatlantickou bezpečnost,“ řekl Chauncey McIntosh, viceprezident a generální manažer programu F-35 ve společnosti Lockheed Martin.
„Je nám ctí stavět na našem více než padesátiletém partnerství s Norskem a zajistit, aby Norské královské letectvo zůstalo před novými hrozbami a chránilo bezpečnost Norska a jeho spojenců v nadcházejících desetiletích,“ podotkl Chauncey McIntosh.
Mohlo by vás zajímat
Čekání na testy
Dva ze tří strojů opustily továrnu ve Fort Worth v Texasu a odletěly do Norska, kde čekají na přejímací testy.
Třetí letoun zůstane ve Spojených státech po nějakou dobu a bude použit k testování integrace protilodní střely JSM, vyráběné norskou společností Kongsberg.
Formálně se již jedná o stroj Luftforsvaret, což znamená, že Norsko je první z 20 zemí příjemců F-35, která obdrží všechny objednané letouny. Symbolické vyvrcholení procesu nákupu a uvedení do provozu se uskuteční během slavnostního ceremoniálu, který je plánován na konec dubna. Bude se konat na základně v Ørlandu.
Norská vláda se rozhodla nakoupit stíhačky F-35 už v roce 2008. První stíhačky Norsko získalo v roce 2015 – jednalo se o stroje, které tehdy sloužily k výcviku norských pilotů a mechaniků v USA. První reálné dodávky do Norska se uskutečnily v roce 2017. Norské „F-pětatřicítky“ jsou umístěny na letecké základně Ørland a také na letecké základně Evenes – na severu země, poblíž hranic s Ruskem. Norové je používají pro mise NATO Air Policing, také v Baltském moři a arktických oblastech. Několik královských F-35 bylo posláno do Polska na ochranu letiště v Jasionce u Rzeszówa.
Globální flotila s českou účastí
V prohlášení, ve kterém Lockheed Martin oznámil dokončení dodávek do Norska, Chauncey McIntosh, viceprezident a generální manažer programu F-35, poznamenal, že proudové letouny tohoto typu po celém světě již dosáhly více než jednoho milionu letových hodin. „Globální flotila má již více než 1100 strojů a F-35 operují ze 48 základen po celém světě,“ čteme.
Největším uživatelem F-35 zůstávají Spojené státy, které plánují nákup celkem 2,5 tisíce strojů. Druhým největším příjemcem bude Japonsko s cílovou flotilou 147 letadel. Spojené království má v úmyslu koupit 138 strojů a seznam kupujících zahrnuje také Itálii, Austrálii, Nizozemsko, Dánsko, Jižní Koreu, Izrael, Finsko, Německo, Polsko a Českou republiku (24 letounů). Smlouva byla podepsána loni v únoru.
První F-35 by měly dorazit do Česka v roce 2031, všechny tu mají být do roku 2035. Cena strojů by měla činit celkem 150 miliard korun. Jde tak o vůbec nejdražší českou armádní zakázku. Celkové náklady včetně výdajů za provoz do konce životnosti letounů v roce 2069 odhaduje české ministerstvo obrany dokonce na 322 miliard korun. Podle vlády stroje zvýší bojeschopnost české armády. Opozice nákup v době rozpočtových škrtů kritizovala jako příliš drahý.
Pořízení stroje 5. generace si jako nejlepší variantu vyhodnotila Armáda ČR, a to jak pro obranu suverenity našeho vzdušného prostoru, tak pro plnění společných úkolů v rámci NATO.
V souvislosti s pořízením letounů F-35 bylo dosud vyjednáno 11 průmyslových projektů s Lockheed Martin a 3 projekty s firmou Pratt & Whitney, které zapojí celkem 13 českých podniků a univerzit. Tyto subjekty budou hrát zásadní roli ve čtyřech klíčových oblastech: výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba letounů F-35. Česká republika tak nejen přispívá k posílení globálního dodavatelského řetězce, ale také výrazně zvyšuje svou technologickou soběstačnost v klíčových oblastech obrany a bezpečnosti.
Nová Efka střídají stará Efka
F-35 je v současné době primárním bojovým letounem norské Luftforsvaret. Dříve, více než 40 let, tuto roli hrál F-16.
Před deseti lety zůstávalo ve službě asi 60 šestnáctek, proces jejich vyřazování začal zavedením prvních F-35A do služby, v roce 2017. Poslední operační služba norských F-16 skončila 6. ledna 2022.
V roce 2023 podepsalo Norsko smlouvu o prodeji 32 použitých F-16AM/BM do Rumunska. Letouny byly dříve modernizovány na standard MLU (Mid-Life Update). Zakázka měla hodnotu přibližně 388 milionů eur a zahrnovala také náhradní díly, školení a logistickou podporu. Dodávky byly zahájeny v roce 2024. Norské F-16 se připojily k dalším použitým strojům na platformě F-16, které Rumunsko dříve koupilo v Portugalsku.
V srpnu 2023 premiér Jonas Gahr Støre oznámil, že Norsko předá Ukrajině „řadu F-16“. Dne 19. března letošního roku prezident Volodymyr Zelenskyj oznámil, že „na Ukrajinu dorazila nová várka stíhaček F-16 z jedné ze západoevropských zemí“. Zelenskyj uvedl, že se jednalo o několik strojů, ale nezveřejnil jejich přesný počet a místo původu. Podle některých komentátorů by se mohlo jednat o norské stroje. V tuto chvíli však neexistuje žádné oficiální potvrzení těchto spekulací.