INZERCE

ÖBB Nightjet přes noc míří do více než 25 evropských metropolí. Foto: ÖBB

Noční vlaky místo letadel. Železniční dopravci v příštím roce posílí „spací“ spoje

Večer nastoupit v Praze a ráno se probudit v Berlíně nebo třeba Košicích, noční vlaky zažívají spolu s tlakem na ekologičtější dopravu rozmach. Na evropskou zelenou vlnu nasedají také železniční dopravci, kteří se chystají noční spoje v příštím roce posilovat. Nová spojení připravují České dráhy i RegioJet. „Rádi bychom v následujícím období přidali nové noční linky spojující západní Evropu s Východní Evropou,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Plány RegioJetu na rozšíření mezinárodní sítě spojení zahrnují noční spojení Přemyšl-Hannover. Společnost už podle mluvčí podala polskému drážnímu úřadu UTK žádost o otevřený přístup na železniční síť.

RegioJet má v plánu posilovat také stávající linky na Ukrajinu. „V rámci této expanze je hlavním cílem prodloužit stávající linku Praha – Košice až do ukrajinského města Čop, které se nachází na hranicích s Maďarskem a Slovenskem. Toto rozšíření otevře nové možnosti pro cestování na východ a zároveň usnadní přístup k ukrajinské železniční síti,“ poznamenala Alexandra Janoušek Kostřicová. Prodloužený noční spoj má být vybavený jak lůžkovými vozy, tak i sedačkami.

Další noční spoj zavádí také České dráhy, cestujícím bude k dispozici od začátku platnosti nového jízdního řádu, který začíná platit dnes, 10. prosince. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde o spojení Varšava – Ostrava – Břeclav – Salcburk – Mnichov a Graz – Vídeň – Břeclav – Brno – Praha – Drážďany – Berlín. „Nabídka dalších nočních spojů zůstává zachována, a to včetně autovlaku z Prahy na Slovensko. Obliba a vysoká obsazenost je u všech nočních vlaků, které provozujeme ve spolupráci s našimi zahraničními partery,“ konstatoval Šťáhlavský.

Plány RegioJetu na rozšíření mezinárodní sítě spojení zahrnují noční spojení Přemyšl-Hannover. Foto: RegioJet

Podle mluvčí RegioJetu je možné během posledních let pozorovat stále větší zájem společností a institucí o železniční dopravu, která je přátelská k životnímu prostředí. „Trend zelené dopravy potvrzuje i politika Evropské unie, která má mimo jiné například snahu rozvíjet noční vlakové spoje do evropských měst, aby byla zajištěna ekologická udržitelnost,“ konstatovala mluvčí. Železnice má podle ní nahradit leteckou dopravu na kratší vzdálenosti.

Do světových metropolí, ale i na hory

„V České republice existují ideální podmínky pro další rozvoj železniční dopravy. Páteřní síť je na dobré úrovni a hustota železniční sítě je srovnatelná s Německem. Česká republika postupně elektrifikuje svou železniční síť, což je naprosto zásadní pro další rozvoj tohoto segmentu dopravy a možnost, aby se železnice stala v co nejkratší době dopravcem první volby, kterým se do budoucna tak jako tak stane,“ uvedla Alexandra Janoušek Kostřicová.

RegioJet i České dráhy v současnosti vypravují několik pravidelných nočních spojů. V případě RegioJetu jde o dvě noční linky, Praha-Košice a Praha-Přemyšl. Mezi Prahou a Košicemi a naopak jezdí denně od 1. července letošního roku tři páry spojů dopravce. „Trasa, vedoucí přes Olomouc, Ostravsko, Žilinu a Vysoké Tatry, nabízí cestujícím nejen pohodlí, ale i bezpečný a rychlý způsob, jak cestovat na Slovensko a zpět. Je zvláště oblíbená mezi lidmi cestujícími za prací do Čech nebo k rodině na Slovensko. Kromě toho se těší velké oblibě mezi turisty, kteří vyhledávají snadný přístup do Tater,“ uvedla Alexandra Janoušek Kostřicová.

Zavedením spoje Praha-Přemyšl pak podle mluvčí došlo k převedení části cestujících mířících na Ukrajinu a zpět z autobusů a automobilů na ekologičtější, bezpečnější a pohodlnější železnici. Od zahájení provozu linky, tedy od začátku března 2022, až do dnešního dne převezl RegioJet na lince téměř 300 tisíc cestujících.

Noční linku mezi Českou republikou a Ukrajinou zajišťuje RegioJet denně formou lůžkových vozů. Cestující linka přepraví z Prahy, Pardubic nebo Ostravy přes Polsko až do Lvova, Kyjeva a dalších měst na Ukrajině. Spoj má podle RegioJetu kapacitu 500 míst, konkrétně jde o 360 lůžek a 140 sedaček, většina cestujících přestupuje v Přemyšli na vlaky Ukrajinských železnic do Kyjeva, Charkova a Zaporoží. „Každý měsíc cestuje téměř 30 tisíc cestujících, obsazenost spojů je přes 95 procent,“ upřesnila mluvčí.

Vlak z Prahy do Lvova jede podle mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové 13 hodin a 30 minut, cena v sedačce začíná na 20 euro, v lůžku pak na 40 euro, v ceně je snídaně a večeře.

Desítky nočních spojů

České dráhy nabízí nebo provozují ve spolupráci se zahraničními železničními společnostmi řadu nočních spojů, jde například o linky Praha – Dresden – Basel – Zürich, Praha – Krakov – Varšava, Praha – Bratislava – Budapešť, Praha – Bratislava – Košice nebo Graz – Vídeň – Varšava, Budapešť – Břeclav – Ostrava – Krakov – Varšava. „V letní sezónně vypravujeme s PKP IC také spoje z Bohumína do Kolobrzegu, Leby a Helu na pobřeží Baltského moře,“ uvedl Šťáhlavský. K přepojení přímých nočních vlaků dochází podle Šťáhlavského ve stanicích Břeclav a Bohumín.

Noční spoje vypravují i další evropští dopravci například Nightjet Rakouských spolkových drah (ÖBB), zajíždí přes noc do více než 25 evropských metropolí. Cestovat se dá z Berlína do Curychu, z Hamburku do Vídně nebo ze Stuttgartu či Mnichova do Benátek.

Tereza Čapková