Změna času ze zimního na letní, kdy se v neděli 30. března posunou hodinové ručičky ve dvě ráno na třetí hodinu, ovlivní i noční vlaky. České dráhy informovaly, že se časový posun dotkne dvanácti dálkových vlaků státního dopravce. U jedenácti z nich okamžikem přechodu na letní čas „naskočí“ zpoždění 60 minut. České dráhy se ho budou snažit snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích.
Jiná situace bude podle státního dopravce u nočního vlaku EC 461 Baltic express, který bude mimořádně odjíždět z polské Gdyně o hodinu dříve. „Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyrážejí na svou trasu až po přechodu na letní čas,“ informovaly České dráhy.
Každá změna času má podle mluvčího Českých drah Filipa Medelského v jednotlivých letech jiný vliv, přechod ze zimního času na letní je ale podle mluvčího komplikovanější. „Jsou při ní dotčeny všechny noční vlaky hodinovým zpožděním, provozní opatření a změny jsou zpravidla rozsáhlejší,“ uvedl Medelský.
Naopak při změně z letního času na zimní vlaky podle mluvčího hodinu čekají v určených stanicích, dochází tak maximálně k prodlužování pracovní doby provozních zaměstnanců.
Mohlo by vás zajímat
„Periodické změny času nepředstavují pro České dráhy zásadní provozní komplikaci, ale přesto se na každou změnu času musíme připravit, jde běžně o drobnější organizační opatření, kterým se snažíme zajistit to, aby se takto ‚uměle vzniklá zpoždění‘ co nejvíce snížila a nepřenášela na další vlaky,“ uvedl Medelský.
Jde podle něj především o nasazení lokomotiv a souprav, strojvedoucích a vlakových čet ze zpožděných vlaků na další vlaky v rámci plánovaných oběhů.
Aby se z nočních vlaků nepřenášela zpoždění na denní spoje, ranní přípoje nebudou na „zpožděné“ noční vlaky podle Českých drah čekat. Čekání bude naopak zajištěné ve stanicích Břeclav a Bohumín u nočních vlaků s lůžkovými a lehátkovými vozy do významných cílových stanic v zahraničí. Zajištěna tak budou všechna přímá noční spojení.
O 60 minut dříve bude naopak vyjíždět z výchozí stanice Gdynia Główna noční spoj EC 461 Baltic express. V okamžiku změny času ve dvě hodiny ráno by se měl vlak nacházet za Poznaní. Dále směrem do Wrocławi a Prahy pojede včas podle letního jízdního řádu.
Na změnu času se připravují i na Slovensku. Změna času se týká tří nočních spojů. Vlaky Železniční společnosti Slovensko (ZSSK) stejně jako vlaky Českých drah naberou hodinové zpoždění.
Přehled dálkových vlaků Českých drah a jejich zahraničních partnerů, které ovlivní přechod na středoevropský letní čas (SELČ):
- EN 406 Chopin München – Warszawa pojede z Ostravy hl.n. (pravidelný odj. ve 2:42) do Varšavy se zpožděním cca 60 minut; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů z vlaku EN 476 z Budapešti, v Bohumíně pak přejdou na vlak EN 406 přímé vozy od vlaku EN 443 z Prahy.
- EN 407 Chopin Warszawa – München pojede z Břeclavi (pravidelný odj. v 04:22) do Mnichova se zpožděním 60 minut; v Bohumíně bude zajištěn přechod přímých vozů na vlak EN 477 do Budapešti.
- EN 442 Slovakia Bánovce nad Ondavou – Praha pojede v úseku z Čadci (pravidelný odj. v 02:12) do Prahy se zpožděním cca 60 minut; v Bohumíně bude dodržen přechod přímých vozů od vlaku EN 407 z Varšavy.
- EN 443 Slovakia Praha – Bánovce nad Ondavou pojede v úseku Ostrava-Svinov (pravidelný odj. v 02:02) – Bánovce nad Ondavou se zpožděním cca 60 minut; v Bohumíně bude dodržen přechod přímých vozů na EN 406 do Varšavy.
- NJ 456 Graz – Berlin pojede v úseku Pardubice hl.n. – Děčín hl.n. se zpožděním cca 50 – 60 minut, v úseku Děčín – Berlín se zpožděním cca 20 minut.
- NJ 457 Berlin – Graz pojede v úseku Brno hl.n. – Břeclav se zpožděním cca 60 minut, v úseku Břeclav – Graz se zpoždění neočekává; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů na vlak EN 477 do Budapešti.
- EC 458 Canopus Praha – Zürich pojede v úseku Frankfurt am Main Süd (odj. v 03:41) – Zürich HB se zpožděním cca 60 minut.
- EC 459 Canopus Zürich – Praha pojede v úseku Erfurt Hbf (odj. v 02:46) – Praha se zpožděním cca 60 minut.
- EC 460 Baltic express Praha – Gdynia pojede v úseku Gniezno (odj. v 02:08) – Gdynia se zpožděním cca 60 minut.
- EC 461 Baltic express Gdynia – Praha bude mimořádně odjíždět ze stanice Gdynia Gl. cca o 60 minut dříve, tj. již ve 22:11, a o hodinu dříve pojede až do Poznaně (odj. v 01:50), dále směrem do České republiky pojede již podle letního času v pravidelných časech. Příjezd do Prahy je tak plánován v obvyklém čase 09:06.
- EN 477 Metropol Břeclav – Budapest pojede se zpožděním cca 30 – 60 minut; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů od vlaků EN 407, EN 457 a IC 577 z Varšavy, Berlína a Prahy.
- IC 579 Brněnský drak Praha – Brno pojede v úseku Blansko – Brno hl.n. se zpožděním cca 60 minut.