INZERCE

Hasiči. Ilustrační snímek. Foto: Ministerstvo vnitra

NKÚ kontroloval operační řízení záchranářů. Ministerstvo vnitra podle něj chybovalo, to se brání

Nehospodárné, neřízené a zadané nevhodnému dodavateli, který neměl dost lidí na to, aby zakázku splnil. To jsou zhruba závěry Nejvyššího kontrolního úřadu z jeho loňského šetření projektu Národní informační systém integrovaného záchranného systému (NIS IZS). Celkem NKÚ zkontroloval účty za 363 milionů korun. Vnitro však pochybení odmítá.

Kontroloři si na vnitro posvítili v první polovině loňského roku. Prověřovali, jak účelně stát vynaložil peníze na projekty informační podpory a systémy operačního řízení integrovaného záchranného systému NIS IZS.

Ministerstvu vnitra chyběla pravomoc projekt řídit, špatné rozhodnutí projekt zpozdilo a zásadně omezilo realizaci. NKÚ taky kritizuje vypuštění národního systému příjmu tísňového volání, který měl usnadnit vzájemnou komunikaci a koordinaci všech složek záchranného systému. Důsledkem tak je, že místo jednoho stát dál provozuje 6 odlišných informačních systémů, které spolu neumí komunikovat automaticky. Cíle ministerstvo podle NKÚ nesplnilo ani co se sdílené vizualizace týče. Dispečeři tak ani teď nemají aktuální údaje o všech zasahujících jednotkách a v některých situacích jsou dál odkázáni jen na telefonní spojení.

Chybovala podle něj i Česká pošta, respektive Odštěpený závod ICT (OZ) jako vybraný generální dodavatel technického řešení (OZ bylo vybráno bez otevřeného výběrového řízení na základě tzv. „in house výjimky. O tomto principu jsme psali například v textu NKÚ tepe vnitro za IT zakázky, ministerstvo chyby odmítá). OZ neměl údajně v době příprav ani dost zaměstnanců a techniky, aby zadané úkoly stihl včas.

NKÚ ale ocenil, že se podařilo program realizovat tak, aby se na něj daly čerpat prostředky z Evropské Unie i to, že přes všechny problémy se komunikace složek záchranářů výrazně zlepšila.

Ministerstvo se proti kritickému hodnocení ale ohradilo. Podle něj kontrola neodhalila neúčelné nebo nehospodárné využití prostředků ani nerespektování legislativního rámce. „Nedostatky uvedené v Kontrolním závěru nemají žádný negativní dopad na výkon a účinnost složek IZS a z nich vyplývající efektivní služby pro občany České republiky. Je nutné též uvést, že uváděné nedostatky jsou spíše doporučeními, kdy nebylo shledáno porušení právních předpisů,“ píše ministerstvo ve svém vyjádření.

Třeba výběr ICT podle MV posvětila vláda a zdůrazňuje, že se tak snažilo zmenšit bezpečnostní riziko ve strategické oblasti krizové komunikace. A ačkoliv přiznává, že podstatnou část projektu muselo vypustit, splnil podle ní všechny cíle nejen pro účely dotace ale i potřeby záchranářů.

NIS IZS byl do ostrého provozu uveden v prosinci roku 2015 a za dobu svého působení přenesl více než 160 miliónů datových vět.

– Vanda Kofroňová-