INZERCE

Letoun společnosti KLM. Foto: společnost KLM

Nizozemské aerolinky KLM jako první uskutečnily let se syntetickým palivem

Nizozemské aerolinky KLM uskutečnily jako první na světě komerční let s cestujícími s využitím syntetického leteckého paliva vyrobeného z udržitelného zdroje. Letadlo s tímto palivem letělo minulý měsíc z Amsterodamu do Madridu, oznámila dnes letecká společnost.

Vývoj a využití syntetického paliva a biopaliva jako alternativy k současnému kerosinu jsou považovány za důležitou součást úsilí o snížení emisí skleníkových plynů z letectví. Šéf KLM Pieter Elbers dodal, že udržitelné palivo možná nejvíce přispěje ke snížení emisí u nových letadel.

Letadlo KLM Boeing 737-800 použilo běžné palivo smíchané s 500 litry syntetického kerosinu vyrobeného firmou Royal Dutch Shell. Syntetického palivo tvořilo více než pět procent paliva potřebného na cestu.

Lety s kerosinem, ve kterém je přimícháno biopalivo, se staly již běžnou záležitostí. KLM v roce 2011 jako první použily při komerčním letu směs tvořenou z poloviny kerosinem a z poloviny jedlým olejem. Vývoj plně syntetických pohonných hmot však trval déle.

Syntetické palivo pro letecké motory se získává z oxidu uhličitého a vody, elektrolýza, která se používá k získání vodíku v tomto procesu, však potřebuje velké množství energie. Palivo pro KLM bylo vyrobeno v laboratoři Shellu za použití oxidu uhličitého zachyceného v největší evropské rafinerii ropy, v Pernisu u Rotterdamu, a z farmy se skotem v severním Nizozemsku.

Prezidentka Shellu pro Nizozemsko Marjan van Loonová uvedla, že cílem teď je, aby se syntetické palivo přeměnilo z pouhé technické možnosti do něčeho, co je ekonomicky životaschopné. Je proto nutné snížit náklady a zrychlit produkci, napsala agentura Bloomberg.

Britové plánují továrnu

Do biopaliv hodlají investovat i ve Velké Británii. Největší britské aerolinky British Airways postaví v americké Georgii továrnu, která bude vyrábět palivo z recyklovaného odpadu. Píše o tom deník The Guardian. Palivo má produkovat až o sedmdesát procent méně emisí. British Airways chtějí ekologičtější palivo používat k transatlantickým letům už od příštího roku. Z kapacitních důvodů s ním ale ze začátku bude létat jen pár letadel. Majitel firmy International Airlines Group se už dříve zavázal investovat 300 milionů liber, téměř 8,8 miliardy korun, do biopaliv.

(čtk, tor)