INZERCE

Vlak plzeňské Škody Transportation. Foto: Škoda Transportation

Nízkopodlažní vlaky pro Slovensko. Škoda Transportation předala kompletní flotilu za 4 miliardy korun

Poslední z 25 nízkopodlažních elektrických jednotek si převzala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Flotila nových jednotek vznikala za úzké slovensko-české spolupráce, na jejich výrobě pracovala Škoda Transportation v těsné součinnosti se společností ŽOS Trnava. Vlaky budou jezdit v Žilinském, Trenčínském a Prešovském kraji. První dodané jednotky slouží na tratích, kde je provozuje slovenský státní dopravce, už od loňského roku. Hodnota celé zakázky je 160 milionů eur, tedy asi čtyři miliardy korun.  

Cestující na škodováckých jednotkách oceňují zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED-osvětlení interiéru. Soupravy nabízí také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu vozíčkářů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující. 

„Těší mě, že jsme dodavatelem ekologických vlaků, které pomáhají výrazně zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy na slovenské železnici. Vždyť právě země našich východních sousedů je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner – dodáváme nejen vozidla pro tamní železnici, ale pro slovenská města i tramvaje či trolejbusy,“ uvádí předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Dodáno o osm měsíců dříve

Slovenský dopravce nasazuje jednotky například hlavně na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 kilometrů za hodinu a napětí 3 kV a 25 kV. 

Foto: Škoda Transportation

„Chtěl bych vyzdvihnout zejména práci pracovních skupin vedených projektovými manažery na obou stranách, ŽOS Trnava a Škoda Transportation, kteří měli velkou zásluhu nejen na úspěšném dokončení projektu, ale také na jeho urychlení o celých osm měsíců. Díky tomu náš zákazník, společnost Železničná spoločnosť Slovensko, uvedl všechny elektrické jednotky do provozu s předstihem,” říká generální ředitel ŽOS Trnava Miloš Kyselica.

Obdobné elektrické jednotky přitom Škoda Transportation dodává i do dalších evropských zemí. Aktuálně například vyrábí novou flotilu pro Lotyšské dráhy a brzy zahájí výrobu jednotek do Estonska.

Dalších dvacet vlaků

Vlaky jsou na Slovensko dodávány ve dvou provedeních. První s délkou 80 metrů a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 metrů s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. 

Díky tomu mají soupravy vynikající jízdní vlastnosti na všech elektrifikovaných tratích Slovenska a umožňují spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách. 

V září konsorcium firem Škoda Transportation a ŽOS Trnava podepsalo se ZSSK smlouvu na dodání dalších až dvaceti vlaků stejného typu. Předmětem smlouvy je dodání devíti kusů elektrických jednotek s možnou opcí na dalších jedenácti kusů. 

Prvních devět nových čtyřvozových RegioPanterů bude jezdit v Košickém a Prešovském kraji. Flotila těchto jednotek se tak na Slovensku rozroste až na 34 a v případě uplatnění opce až na 45.

Tomáš Rovný