Přestože je bezpečnostní situace v Evropě špatná, nábory do armády se i přes investice v desítkách milionů korun nedaří. Změnit situaci by měla pomoci novela zákona o vojácích z povolání, které výrazně liberalizuje podmínky pro přijetí vojáků z povolání. Do armády by tak mohli nastoupit i lidé, kteří měli v minulosti konflikt se zákonem. Resort dále zvažuje náborový příspěvek až necelého půlmilionu korun pro vysokoškoláky a specialisty, kteří podepíší sedmiletý závazek služby v armádě. Novela už prošla připomínkovým řízením.
Zhoršení mezinárodní bezpečnostní situace v roce 2022 vyvolané napadením Ukrajiny Ruskem jasně ukázalo, že ani Evropa není ušetřena ohrožení válečným konfliktem vysoké intenzity a tím se zvýšila důležitost vysoké úrovně připravenosti ozbrojených sil k obraně České republiky a plnění spojeneckých závazků v rámci NATO.
„V souladu s rozhodnutím vlády je v současné době rozvíjena řada investičních projektů v oblasti modernizace vojenské techniky a vojenské výzbroje obecně i v oblasti podpůrných procesů pro činnost ozbrojených sil. Moderní zbraňové systémy, kterými jsou v současné době vybavovány ozbrojené síly, však k obraně státu mohou přispět pouze tehdy, když je bude obsluhovat dostatečné množství odborně připraveného personálu, tedy především vojáků z povolání. Po výrazném zvýšení zájmu občanů o zapojení se do přípravy k obraně státu v prvních týdnech po agresivním útoku Ruska proti Ukrajině, došlo v následujícím období ke snížení počtu zájemců o službu v ozbrojených silách. Pokračující nepříznivý demografický vývoj odrážející se na trhu práce obecně je v případě uchazečů o službu v ozbrojených silách ještě umocněn obecně se zhoršující fyzickou zdatností mladé generace a s tím související její nižší úrovní zdravotního stavu,“ lze se dočíst důvodové zprávě k novele zákona o vojácích z povolání, u které bylo ukončeno připomínkové řízení.
Ozbrojené síly se dlouhodobě potýkají s nedostatkem personálu určitých odborností. Stejně jako na trhu práce v České republice obecně mají i ozbrojené síly nedostatek lékařů, odborníků v oblasti informačních technologií, ale i vojáků odborností typu kuchař, elektrikář, mechanik. U stěžejních odborností se ozbrojené síly potýkají již několik let se situací, kdy odchází ze služebního poměru více vojáků na základě vlastní motivace, než na základě rozhodnutí nadřízených a fakticky je tak ohrožena i sekundární funkce služebního poměru – doplňování zálohy ozbrojených sil, tvrdí ministerstvo obrany.
„Nové akviziční programy, které mají zajistit vyspělou techniku pro pozemní síly, protivzdušnou obranu nebo letectvo pak vyžadují doplnění a stabilizaci personálu v širokém spektru odborností od obslužného personálu, přes odborný technický až po specialisty, byť prioritní je především oblast IT a strojírenství. Při nedoplnění potřebného personálu pak hrozí, že nebude dostatek personálu, který bude novou techniku využívat při výcviku, ale i na jeho údržbu. Došlo by tak fakticky ke znehodnocení vynaložených investičních nákladů,“ varuje resort Jany Černochové (ODS).
Účelem předkládaného návrhu zákona je především úprava podmínek pro povolání do služebního poměru vojáka z povolání, zjednodušení tohoto procesu pro uchazeče, odstranění řady přežitých byrokratických postupů a posílení nástrojů, které napomohou k udržení personálu ozbrojených sil. Cílí se tak na zvýšení počtu uchazečů o povolání do služebního poměru vojáka z povolání, snížení počtu vojáků, kteří odcházejí ze služebního poměru z vlastního rozhodnutí a posílení prestiže postavení vojáků ve společnosti jejich důvěryhodností a tím přispět k zabezpečení obranyschopnosti státu.
Návrh zákona se tak soustřeďuje na kritická místa v procesu náboru a průběhu služby vojáků z povolání, odstraňuje administrativní zátěž jak u vojáků z povolání, tak i u vojáků v záloze a jejich zaměstnavatelů, upravuje podmínky poskytování benefitů mimo plat vojáků, ale také upřesňuje některé povinnosti, které jsou spojené s výkonem služebních povinností.
V rámci vyhodnocení požadovaného stavu byly posuzovány tři následující varianty věcného řešení.
Varianta 0
Tato varianta předpokládá, že resort ministerstva obrany bude od občanů, kteří mají zájem o vstup do ozbrojených sil, nadále požadovat trestní bezúhonnost na úrovni příslušníků bezpečnostních sborů, nabízet motivační nástroje pro uzavření vztahu na nižší úrovni než obce ve vztahu k obecním strážníkům, nadále vyžadovat naplňování ohlašovacích povinností především osobním jednáním, dokládáním písemných podkladů a řadou potvrzení.
„V průběhu služebního poměru nebude mít ministerstvo odpovídající nástroje pro ovlivnění setrvání vojáka ve služebním poměru. Fakticky by při současném stavu na trhu práce pokračoval pokles počtu uchazečů a zvýšený odchod vojáků, což by postupně výrazně ovlivnilo schopnost ozbrojených sil plnit své úkoly a snížilo obranyschopnost státu. Po vyhodnocení možných dopadů ve zhoršené bezpečnostní situaci je tato varianta hodnocena jako maximálně riziková. V zásadě by znamenala nemožnost doplnit ozbrojené síly v míru na úroveň zachování udržitelné obrany území České republiky nebo jejích spojenců,“ varuje ministerstvo.
Varianta 1
Varianta 1 předpokládá změnit dosavadní přístup k zabezpečení obrany státu v době mimo krizové stavy z dobrovolného zapojení na vyžadování ústavně zakotvené branné povinnosti občanů. Fakticky by znamenala přistoupit k realizaci odvodních řízení a povinné vojenské přípravy občanů, kteří podléhají branné povinnosti již mimo stav ohrožení státu nebo válečný stav.
Resort ministerstva obrany by v tomto případě měl všechny informace o občanech s brannou povinností, všichni občané s brannou povinností by měli ohlašovací povinnost a zároveň by byl zaveden institut povinné přípravy.
„Tato varianta by ale znamenala náklady na administrativní kapacity, výdaje na vybudování a údržbu výcvikové infrastruktury, pořízení výstroje a výzbroje pro povinně povolané občany, dopady do národního hospodářství v důsledku výpadku ekonomicky aktivních občanů a řešení dalších dopadů. Tato varianta by znamenala eliminaci rizika uvedeného ve variantě 0 nicméně její celospolečenské dopady (ekonomické, sociální) i za současné mezinárodně bezpečnostní situace by byly natolik zásadní, že k ní bez hluboké celospolečenské a politické diskuse a následného konsensu nelze v této etapě legislativních opatření ke zvýšení obranyschopnosti České republiky přistoupit,“ zní z obrany.
Varianta 2
Varianta 2 bude budit silné emoce, je velmi liberální. Počítá se v ní zachováním principu doplňování ozbrojených sil mimo krizové stavy pouze na dobrovolném základě.
„Ke zvýšení motivace ke vstupu do ozbrojených sil a setrvání v tomto služebním poměru je však nutné přijmout určitá opatření. Návrh zákona v této variantě předpokládá úpravu ve třech oblastech a to: podpora náboru, podpora udržení personálu a zabezpečení plnění služebních úkolů,“ vysvětluje resort Jany Černochové.
K podpoře náboru se totiž navrhuje přijmout jak přímá motivační opatření (snížení požadavků na trestní bezúhonnost, zvýšení náborového příspěvku, zmírnění požadavků na povolání pro krátkodobý služební poměr), tak i nepřímé motivace spočívající v zjednodušení postupů výběru uchazeče nebo snížení administrativní zátěže uchazeče.
„Tato opatření jsou převážně obecná, protože cílí na různorodé skupiny uchazečů. Zjednodušený vstup do krátkodobého služebního poměru by měl přispět k oslovení uchazečů napříč vzděláním, věkem i teritoriem. Stejně tak zjednodušení administrativy a snížení požadavků na trestní bezúhonnost. Ke zvýšení motivace specialistů středoškolského i vysokoškolského vzdělání má přispět zvýšení náborového příspěvku. Jeho současná výše již není konkurenceschopná na trhu práce. V současné době se nepočítá s využitím maximální částky, ale pouze do 450 tisíc korun pro vysokoškolsky vzdělaného uchazeče při služebním poměru na 7 let. Cílem je oslovit jak střední personál v oblasti elektrotechniky, strojírenství, IT, tak vysokoškoláky v odbornostech IT, zdravotnictví nebo strojírenství. Vysoký maximální limit stanovený zákonem má umožnit pružněji prováděcím předpisem reagovat na vývoj na trhu práce v budoucnu,“ vypočítává ministerstvo.
Co se týče udržení personálu, jsou navrhována opatření přímé motivace (možné zvýšení stabilizačního příspěvku, zvýšení služebního příspěvku na bydlení, zvýšení základu výpočtů všech plnění poskytovaných vojákům jako kompenzace nebo podpory v mimořádných situacích, rozšíření možnosti zvýšeného zápočtu služby pro výsluhové náležitosti, zvýšení maximální částky příplatku za službu v zahraničí, zvýšení maximální částky zvláštního příplatku, zjednodušení postupu při poskytování náhrad při dojíždění, zavedení možnosti poskytnutí finančního příspěvku na dopravu na dovolenou namísto prokazování jízdného, rozšíření možnosti poskytovat příplatky v době dispozice), tak i nepřímé (zjednodušení administrativy a možnost zrychlení komunikace, rozšíření služeb poskytovaných ministerstvem).
Jednotlivá opatření mají snahu pokrýt celé spektrum požadavků na personál, které ozbrojené síly mají.
Některá posilují obecně podporu všech vojáků bez rozdílu hodnosti, odbornosti nebo místa výkonu služby – zvýšení služebního příspěvku na bydlení, zvýšení základu výpočtů všech plnění poskytovaných vojákům jako kompenzace nebo podpory v mimořádných situacích, úprava maximální částky příplatku za službu v zahraničí, zvýšení maximální částky zvláštního příplatku, zjednodušení postupu při poskytování náhrad při dojíždění, zavedení možnosti poskytnutí finančního příspěvku na dopravu na dovolenou namísto prokazování jízdného, rozšíření možnosti poskytovat příplatky v době dispozice. To má přispět napříč ozbrojenými silami k posílení zabezpečení vojáků a jejich rodin.
Fakticky nejvyšší dopad tato opatření mají na vojáky v nejnižších hodnostech, u kterých v poměru ke služebnímu platu mají nejvyšší efektivitu.
Cíleněji míří opatření zvýšení stabilizačního příspěvku a zvýšeného zápočtu služby pro výsluhové náležitosti. Tato opatření míří na konkrétní skupiny vojáků. K udržení specialistů, do přípravy kterých bylo vloženo nemalé úsilí a rozpočtové prostředky, má přispět možnost zvýšit výrazně stabilizační příspěvek, V současnosti je tak zamýšleno odvrátit hrozící kritickou situaci v oblasti zabezpečení poskytování základních zdravotních služeb. Pouze u konkrétní skupiny lékařů se tak v současnosti zamýšlí navýšit výrazněji stabilizační příspěvek.
„Přijetí návrhu však umožní i pružné reagování na změny na trhu práce také u jiných odborností v budoucnu. Návrh předpokládá zavedení nové formy stabilizačního příspěvku, který by cílil na pozitivní ovlivnění vojáků ke službě v určitých posádkách. Dlouhodobě se ozbrojené síly potýkají se skutečností, že v západní části republiky se nedaří získávat dostatečný počet uchazečů k naplnění potřeb vojenských útvarů, které jsou rozmístěny v této oblasti. Současná praxe, kdy jsou vojáci z moci úřední překládáni do těchto posádek, sice zabezpečí personál, nikoli ale motivovaný. Většina těchto vojáků po roce až dvou žádá o přeložení blíže svému bydlišti a případně odchází ze služebního poměru. Návrh počítá s transparentními podmínkami poskytnutí jednorázového příspěvku a požadavku na službu v určené posádce alespoň po dobu 4 let. To by mělo přispět k předvídatelnosti případné rotace personálu a nezbytného plánování jeho výcviku. V tomto případě příspěvek cílí na celé spektrum vojáků v konkrétních posádkách. Z tohoto důvodu není stanoven pevnou částkou. Ta by u vojáků v nejnižších hodnostech mohla být nadsazená a naopak pro nejvyšší hodnosti by mohla být bagatelní. Proto výši příspěvku váže návrh na výši služebního platu, což umožňuje, aby mohla být přiměřeně motivační napříč hodnostním spektrem,“ domnívá se ministerstvo.
Výsluhové náležitosti jsou dlouhodobě vojáky vnímány jako výrazný benefit a stabilizační nástroj. Této skutečnosti chce návrh využít cíleným navýšením zvýhodněného zápočtu na pozicích, které budou klíčové pro jednotlivé strategické projekty.
„Z tohoto důvodu není možné jejich výčet uvést v zákoně, jak byl dosavadní postup. Současně není vhodné použít ani druhové určení, protože se předpokládá, že u strategických projektů nebudou vznikat jedinečné pozice, ale naopak budou odlišeny od stejných u jiných útvarů pouze mírou požadavků na přípravu a vlastní výkon činnosti. Z tohoto důvodu je zvolena forma určení těchto míst prováděcím předpisem a s ohledem na dopady do peněžních náležitostí vojáků je zvolena forma nařízení vlády,“ vysvětluje dále resort obrany.
Jan Hrbáček