INZERCE

Diskuse se také zaměřila na úlohu dopravy při zvyšování sociálního blahobytu, poskytování přínosů pro společnost a podpoře začleňování při současné minimalizaci externalit, jako jsou dopravní zácpy, znečištění ovzduší a moře a dopravní nehody. Foto: ITF

Nestavějme už tolik silnic, hrozí, že doprava nesplní klimatické cíle, zaznělo na dopravním summitu

Zástupci Mezinárodního dopravního fóra (ITF), které se odehrálo před pár dny v Lipsku vyzývají k větší udržitelnosti. Podle nich je třeba omezit provoz na silnicích. Na dopravním fóru mimo jiné zaznělo, že emise skleníkových plynů z dopravy v roce 2050 budou jen o tři procenta nižší než v roce, kdy svět zachvátila pandemie koronaviru. Ekonomický deník výstupy z fóra sledoval.

Zástupci Mezinárodního dopravního fóra vyzývají k větší udržitelnosti. Podle nich je třeba omezit provoz na silnicích. Spolkový ministr dopravy Wissing se však domnívá, že ochranu klimatu a rostoucí dopravu lze sladit.

Fórum, kterého se zúčastnilo cca padesát ministrů zodpovědných za dopravu a mobilitu z celého světa, se letos konalo pod předsednictvím Velké Británie. Pořadatel považuje letošní summit za jakési předjednání, kde si ministři mohou bez nátlaku vyměnit názory před konferencí OSN o změně klimatu v Dubaji.

Podle Mezinárodního dopravního fóra budou emise skleníkových plynů z dopravy v roce 2050 budou jen o tři procenta nižší než v roce, kdy svět paralyzovala pandemie koronaviru.

„To by znamenalo, že doprava by masivně nesplnila klimatické cíle Pařížské dohody,“ uvedl mluvčí ITF Hans Michael Kloth v poslední den summitu o dopravě v Lipsku.

Na třídenní akci hrálo hlavní roli vyvažování mezi mobilitou a klimatickou neutralitou. Diskutovalo se také o rekonstrukci ukrajinské infrastruktury.

Pro řešení problému rostoucího počtu obyvatel a s tím souvisejícího zvýšeného dopravního zatížení by se podle ITF již neměly stavět silnice podle prognózované poptávky, ale měla by se vypracovat a realizovat politická dopravní vize.

Podle Klotha se přístup plánování „rozhodni a poskytni“, který má původ na Novém Zélandu, již uplatňuje v mnoha zemích. V souladu s tím ITF prosazuje více autobusů a vlaků, více cyklistické a pěší dopravy – a méně automobilů, aby se ulevilo přetíženým silnicím.

Podle německého ministra dopravy Volkera Wissinga ale není možné úspěšné ochrany klimatu dosáhnout zákazy, omezeními a opouštěním.

„Musíme také vidět, že kromě mandátu utvářet budoucnost máme také mandát prozíravě identifikovat, kde je potřeba přizpůsobit infrastrukturu. To se týká všech infrastruktur: vodních cest, cyklostezek, železnic a samozřejmě silnic,“ prohlásil politik FDP.

Je pravda, že výzvy týkající se ochrany klimatu jsou v podstatě ve všech vyspělých zemích obdobné. Mobilita a infrastruktura jsou však v každé zemi jiné.

„Proto je tak důležité, abychom se společně podporovali, protože každý z nás s sebou musí vzít i své obyvatele,“ nadhodil vizionářsky spolkový ministr dopravy.

Podle Wissinga se potvrdila prognóza dopravy představená v březnu: doprava silně poroste – a to celosvětově.

„Musíme a můžeme to utvářet,“ zdůraznil Wissing.

Účastníci summitu se dále hlouběji zamýšleli a sdíleli pohledy na úlohu dopravy jako faktoru umožňujícího hospodářský růst, který je hnací silou environmentální a sociální udržitelnosti.

Diskuse se také zaměřila na úlohu dopravy při zvyšování sociálního blahobytu, poskytování přínosů pro společnost a podpoře začleňování při současné minimalizaci externalit, jako jsou dopravní zácpy, znečištění ovzduší a moře a dopravní nehody. Diskutující se rovněž zabývali tím, jak mohou zúčastněné strany v dopravě podpořit odolnost systému lepším plánováním opakujících se otřesů dopravního systému.

(nik)