Evropská poslankyně Danuše Nerudová zvolená za hnutí STAN kritizuje v rozhovoru pro EU Perspectives návrh evropského rozpočtu na roky 2028 až 2034. Dává podle ní příliš velkou moc Evropské komisi a oslabuje naopak pozici regionů při správě evropských fondů.

Europoslankyně a členka evropského výboru pro rozpočet Danuše Nerudová (EPP/Česká republika) zdůraznila, že Evropský parlament musí zaujmout aktivnější roli během následujících jednání o struktuře víceletého finančního rámce pro roky 2028 až 2034. Ačkoliv souhlasí s některými základními prvky návrhu Evropské komise, jako je zvýšení výdajů na obranu, domnívá se, že předložený rozpočet postrádá skutečné ambice.

Parlament usiluje o aktivnější roli

Kritizovala jste, že by návrh mohl oslabit roli Evropského parlamentu a posílit roli vlád členských států. Mohla byste to podrobněji vysvětlit?

Při zvažování nových národních plánů by celé rozhodnutí záleželo na Evropské komisi a členských státech. Role Evropského parlamentu v oblasti dohledu byla de facto zrušena. Od samého začátku celého procesu jsme úzce spolupracovali s evropským komisařem Piotrem Serafinem pro rozpočet. Trvali jsme na tom, že si Evropský parlament musí zachovat svou roli. Nebyli jsme však zcela vyslyšeni.

Co přesně myslíte, když hovoříte o „roli Evropského parlamentu“?

Evropský parlament si zachovává a bude si zachovávat kontrolu nad vyjednáváním o příštím víceletém finančním rámci. My jako poslanci však chceme zaujmout aktivní roli při utváření jeho struktury. A to v současném návrhu není.

Návrh rozpočtu by dal Komisi příliš velkou moc. – europoslankyně Danuše Nerudová

Europoslanci jsou zvláště znepokojeni návrhy, které by oslabily roli regionálních a místních orgánů při správě fondů a postavily by zemědělce proti regionům nebo regiony proti národním vládám. Komisi by také daly příliš velkou moc. Uvedu příklad: podle současného návrhu by členský stát stanovil důchodovou reformu jako národní cíl. Pokud by se mu to nepodařilo, mohl by být tento stát například zbaven zemědělských dotací.

Členské státy by neměly mít přílišnou moc nad penězi EU. Takový systém by vedl k celé řadě absurdních projektů spolufinancovaných z evropských peněz. Byly by odtržené od místní reality a rozhodovalo by se o nich výhradně v hlavním městě. S takovým principem nesouhlasíme, protože zkušenosti z pandemie covidu-19 jsou negativní.

Soudržnost a zemědělství na vedlejší koleji

A co základní struktura návrhu Komise, která zahrnuje více peněz na obranu, digitalizaci a moderní technologie? Souhlasíte s tím?

Obecně návrh Komise neobsahuje žádné další peníze ve srovnání se současným rozpočtem. Postrádá jakékoli skutečné ambice. Když odečteme splátky dluhu pro program NextGenerationEU a zohledníme inflaci, máme víceméně stejnou částku jako pro víceletý finanční rámec 2021 až 2027.

Pokud jde o zvýšení prostředků na obranu: ano, to jsme chtěli od samého začátku. Velmi kriticky však vnímám skutečnost, že návrh rozpočtu nepočítá s dostatečnými prostředky na politiku soudržnosti a společnou zemědělskou politiku.

Mohlo by vás zajímat

Skeptická jsem také k novému nástroji CORE (Corporate Resource for Europe). Ten by ve skutečnosti nepředstavoval novou celoevropskou daň, spíše by znamenal návrat k takzvané dani z jednotného trhu. Pro mě to je jen druh poplatku, který umožňuje využívat jednotný evropský trh. Podle mého názoru by evropské společnosti neměly být povinny platit tento druh daně, protože na jednotném trhu stále čelí překážkám.

Jaký je váš názor na návrh Komise vybírat nové daně z tabáku, elektronického odpadu a elektronického obchodu?

Podporuji spotřební daně z tabáku. Na trhu se objevují nové formy škodlivých tabákových výrobků, které často nejsou řádně zdaněny nebo nejsou zdaněny vůbec. To musí přestat. Pokud jde o daně z elektronického odpadu a elektronického obchodu, předpokládám, že Rada EU se na tom snadno shodne. Jedná se však o zanedbatelnou částku.

Stručně řečeno, nové zdroje příjmů pro rozpočet Unie by mohly pomoci členským státům při konsolidaci jejich rozpočtů. To by snížilo tlak na příspěvky založené na hrubém národním důchodu (HND), a to i v lidnatých a rozpočtově odpovědných členských státech, jako je Německo. Příspěvky členských států založené na hrubém národním důchodu (HND) jsou největším zdrojem příjmů pro rozpočet EU.